handdator

Visa fullständig version : Diskbråck + basket


Nadia
2013-08-03, 20:32
Hej!
Jag undrar vad ni har för tankar kring att utföra idrotter som basket när man har diskbråck.
Jag är 25 år och basketspelare. Har haft stelhet och smärta i ländryggen i 9 mån och magnetröntgen visade på diskbråck och 4 kotutbuktningar. I nuläget är jag för stel och har för ont för att kunna spela. Säsongen drar igång snart och jag vill så gärna spela.
Jag undrar om det finns någon som har lyckats spela trots diskbråck?
Hur gjorde ni för att bli friska? Hur lång tid tog det? Har någon något tips på hur man snabbast blir av med problemet? Eller någon inom vården ni kan rekommendera?
Tacksam för alla svar :)

Xtreme-G
2013-08-03, 21:39
Man kan utföra idrotter med diskbråck men det krävs ordentlig rehabilitering av någon sjukgymnast som har koll på idrott och är inget som löser sig automatiskt genom att vila, speciellt inte om man gått omkring i månader med smärta och kompenserat sitt rörelsemönster och inaktiverat muskler.

Nadia
2013-08-04, 12:50
Man kan utföra idrotter med diskbråck men det krävs ordentlig rehabilitering av någon sjukgymnast som har koll på idrott och är inget som löser sig automatiskt genom att vila, speciellt inte om man gått omkring i månader med smärta och kompenserat sitt rörelsemönster och inaktiverat muskler.

Tack för ditt svar! :)
Har du något tips på hur man hittar sådana sjukgymnaster?

L-Sami
2013-08-04, 14:12
Tack för ditt svar! :)
Har du något tips på hur man hittar sådana sjukgymnaster?

Googla t ex Sjukgymnast Idrottsmedicin OMT "din stad där du bor i".