handdator

Visa fullständig version : Dåligt att sova på sidan?


Nothxjeff
2013-08-03, 19:09
Hej!

Är det någon anatomikunnig som vet hur man påverkas av o sova på sidan, jag gör detta, (somnar ifall alltid så, vet ju inte hur jag rör mig under natten).

Har typ alltid ont i axlar,trapz etc när jag vaknar :P

så.. ja är det dåligt?

Wzup2u
2013-08-03, 19:14
nae har alltid sovir på sidan sedan jag var liten och kan inte tänka mig annat.
hmm ligger man åt vänster jobbar tarmen mer och höger stryper man den mer om det nu är intressant =)

pezrulezhaakon
2013-08-03, 19:15
Nothxjeff

Nej. Förutsatt att du är frisk.

Nothxjeff
2013-08-03, 19:20
Nothxjeff

Nej. Förutsatt att du är frisk.

Japp, jag är frisk. Finns det nån anledning till varför jag ofta känner mig stel o har ont i axlar o trapz när jag vaknat?

Loke
2013-08-03, 19:21
Det är dock vanligt om man har diverse axelproblem att man vaknar och har ont. Jag vet inte om det nödvändigtvis har med hur man ligger att göra dock, kan också vara så att man helt enkelt får ont av att vara stilla.

pezrulezhaakon
2013-08-03, 19:22
Nothxjeff

Är det oavsett om du tränat dagen innan eller inte?

Nothxjeff
2013-08-03, 19:26
Nothxjeff

Är det oavsett om du tränat dagen innan eller inte?

Ja. Det verkar komma oavsett träning eller inte.

Skulle det helt enkelt kunna vara en hållningsfråga?

pezrulezhaakon
2013-08-03, 19:49
Nothxjeff

Eller att sängen är slut, eller att den passar dig sämre.

Niorna
2013-08-03, 21:01
Jag hade problem med mina axlar och det var definitivt för att jag sov på sidan. Bytte ut min mjuka säng mot en hård madrass som tvingade mig att sova på rygg alternativt på mage. Mina problem försvann direkt.

Numera hyr jag möblerat och sover ännu en gång i en mjuk säng. Sedan jag började med det har mina axlar gradvis börjat krångla så jag får anstränga mig att sova på rygg.

Latissimus Dorsi
2013-08-03, 21:06
Att sova på ena axeln kan framkalla smärta hos mig, så inte särskilt smart är min egen erfarenhet.

hestJaevel
2013-08-03, 21:26
Jag hade problem med mina axlar och det var definitivt för att jag sov på sidan. Bytte ut min mjuka säng mot en hård madrass som tvingade mig att sova på rygg alternativt på mage. Mina problem försvann direkt.

Numera hyr jag möblerat och sover ännu en gång i en mjuk säng. Sedan jag började med det har mina axlar gradvis börjat krångla så jag får anstränga mig att sova på rygg.

Samma här!
Har nyss kommit ur en månad med problem.
Lösningen för mig var att börja sova på rygg/mage.

Nothxjeff
2013-08-03, 21:39
Wtf, hur ska detta gå då o lära sig sova på rygg, på mage är obekvämt för krigaren! ;)

d1anny2
2013-08-03, 21:40
Wtf, hur ska detta gå då o lära sig sova på rygg, på mage är obekvämt för krigaren! ;)

Lägg den mellan knäna för fan. Eller låt den peka ditåt.

emi23j
2013-08-04, 15:39
på mage bör vara rätt dåligt, kanske sämre än att sova på sidan, med tanke på ryggkotpelaren. Att sova på rygg borde vara överlägset.
Har börjat lära mig att sova på rygg rätt nyligen, är som lite annat.

Ett Orm
2013-08-04, 17:23
Jag sover alltid på mage. Helt värdelöst, för lägga kuddar och allt möjligt under magen för att hålla ryggen rakare.

Fuark
2013-08-04, 17:26
Fosterställning är ju optimalt. Sover oftast i den, alternativt så skiftar jag till helt utspridd på mage när det är varmt

Niorna
2013-08-04, 21:30
Wtf, hur ska detta gå då o lära sig sova på rygg, på mage är obekvämt för krigaren! ;)

Sov utan kudde. Det är mitt trick så fort jag återgår till sidosovandet.

exevision
2014-07-21, 07:58
Bump...

Sover även jag på rygg då jag kan få ont i axlarna vid sidoliggande.
Hur anses liggande på rygg vara för just ryggen?
Ryggliggande är väll inte så bra om man har problem med snarkningar eller andning.

RagnarÖhman
2014-07-21, 08:01
Jag ligger gärna på sidan, jag kramar en extra kudde för att inte få ont i axeln jag inte ligger på.

caro
2014-07-21, 08:39
Om man knölar upp en kudde under halsen och typ stagar upp mellan axel och huvudet så den inte trycks ihop av att sova på sidan kanske det blir bättre. Tycker det kan vara skönt att staga upp både axlar och knän med kuddar för att det inte ska bli för mycket tryck eller konstiga ställningar när man sover. På lite olika sätt för olika sovställningar. Framstupa sidoläge t ex, en kudde under axeln som "hänger" i luften, en kudde under knä't som är överst. :D

NautilusMetoden
2014-07-22, 01:18
Böjd rygg, böjda armar, svårt att få nacken i en position som inte är lutar för mycket åt ena sidan, axlar högt upp, skulderblad/axlar framåt, gamnacke/böjd nacke.

Eww, skulle känna mig helt förstörd om jag sov på sidan. Alla egenskaper som känns dåligt, hur kommer det sig att den inte anses som ergonomiskt dåligt?

mangemani
2014-07-22, 02:17
har fått lära mig att man vilar kroppen(speciellt ryggen) som bäst om man ligger på rygg och gärna med benen lite uppåt höjda.

min favorit ställning då jag sov förut var på mage med ena benet uppdraget och armen runt kudden samt på sidan ibland och kunde absolut inte somna om jag låg på rygg, men efter ryggskadan så blev jag så tvungen att ligga på rygg.
var väldigt besvärligt i början att kunna somna, men man vande sig och nu är det inga problem alls.

exevision
2014-07-23, 05:26
har fått lära mig att man vilar kroppen(speciellt ryggen) som bäst om man ligger på rygg och gärna med benen lite uppåt höjda.

Är det så?
Upplever du din rygg bättre efter att du började med att sova på rygg?

exor
2014-07-23, 08:11
Kan sova i alla 4 positioner och brukar variera mig från natt till natt. Aldrig direkt stel eller ont när jag vaknar.