handdator

Visa fullständig version : Har en "diagnos" på axelskada. Vad tycker Kolozzeums sjukgymnaster?


tjing
2013-08-03, 16:41
Var hos en sjukgymnast.

Han gjorde en så kallad "apprehension test" på axeln:

http://axonblogg.se/wp-content/uploads/2013/07/images.jpeg

Vi gjorde också abducerad utåtrotation för att se var rörligheten försämrades och smärtan ökade. Det gjorde den i läget längst ner i rotationen föga förvånande.

Nu började sjukgymnasten pressa hårt med tummen på baksidan av axeln till den började domna lite (han menade att en muskel/nerv är i kläm, genererar konstant mjölksyra och ger smärta). Rörligheten ökade lite i den abducerade utåtrotationen när vi provade igen efter ett par minuter och smärtan minskade.

Hans recept? Jag skulle utföra detta yttre tryck dagligen på axeln tills smärtan upphörde. Inga andra rehabövningar.

Vad tror ni?

beckman88
2013-08-03, 17:40
Vad tror ni?

Att du ska göra som sjukgymnasten säger. Han är,trots allt , som de på forumet, en sjukgymnast. Skillnaden är att han har sett och tagit på dig irl oc hde har inte de andra.

tjing
2013-08-03, 17:44
Fast nu baserar du det på att alla sjukgymnaster ger samma diagnos vid samma besvär, vilket verkligen inte är fallet.

killenigrillen
2013-08-03, 22:42
Fast nu baserar du det på att alla sjukgymnaster ger samma diagnos vid samma besvär, vilket verkligen inte är fallet.

Varför gick du då till en sjukgymnast?
Den sjukgymnast du träffat personligen bör ju ha bättre koll på dig än de sjukgymnaster som sitter här och läser ditt korta inlägg har, eller?

Notten
2013-08-04, 00:19
Varför gick du då till en sjukgymnast?
Den sjukgymnast du träffat personligen bör ju ha bättre koll på dig än de sjukgymnaster som sitter här och läser ditt korta inlägg har, eller?

Han ville väl antagligen från sin axel undersökt av en sjukgymnast samtidigt som han, av kanske försiktighet och oro för fortsatta besvär, tar diagnos och behandlingsplan med en nypa salt och vill få input från fler kunniga som kanske har erfarenhet av den typen av problem som han tydligt beskriver i första inlägget?

tjing
2013-08-04, 14:01
Notten har det självklara svaret.

Jag gav alltså inte mycket mer info till sjukgymnasten jag träffade än att jag styrketränar mycket. Så "killenigrillen", exakt vad för hemlig information ligger sjukgymnasten jag träffade inne på?

Jag länkade till och med en bild på testen som utfördes och rotationen. Det är ALLT.

L-Sami
2013-08-04, 14:09
Det han gjorde var en provbehandling och återtest. Eftersom detta ökade rörligheten och smärtan minskade valde han att ge dig den som hemövning. Antar att du fick en uppföljning till samma sjukgymnast? Isåfall utvärderar han om det har fungerat eller inte.

pezrulezhaakon
2013-08-04, 15:35
tjing

Kör på det sjukgymnasten ordinerat. Utvärdera efter några veckor. Blandar du in andra behandlingsmetoder, så vet du ju inte vilken dom gett vad, oavsett om du blir bättre eller sämre.
Har du funderat ut varför du fått problemet och vad du ska göra för att undvika det igen?

tjing
2013-08-04, 19:42
Det han gjorde var en provbehandling och återtest. Eftersom detta ökade rörligheten och smärtan minskade valde han att ge dig den som hemövning. Antar att du fick en uppföljning till samma sjukgymnast? Isåfall utvärderar han om det har fungerat eller inte.

Nej fick ingen uppföljning. Han menade att det skulle hjälpa som behandling.

beckman88
2013-08-06, 17:25
Nej fick ingen uppföljning. Han menade att det skulle hjälpa som behandling.

Då gör det nog det.

tjing
2013-08-07, 10:23
Men gå och lägg dig, du har ju inte en susning om vad du pratar om.

Läs anledningen till trådstarten igen.

beckman88
2013-08-07, 17:29
Men gå och lägg dig, du har ju inte en susning om vad du pratar om.

Läs anledningen till trådstarten igen.

1. Kolla upp vem jag är och vad jag gör innan du påstår saker om mig.
2. Att inte lyssna på sjukgymnasten som hade hand om dig fysiskt är idioti. Han/hon har flera gånger lättare i att ställa eventuell diagnos än någon framför ett tangentbord.

"Vad tror ni?" - Vi tror samma sak som den utbildade sjukgymnasten, att påstå annat, vore även det, idioti.

L-Sami
2013-08-07, 21:08
Nej fick ingen uppföljning. Han menade att det skulle hjälpa som behandling.

Hur känns det då?