handdator

Visa fullständig version : Börja med HIIT. Lite hjälp :)


Nothxjeff
2013-08-03, 12:39
Hej!

Har funderat o lägga in lite konditionsträning på vilodagarna i form av HIIT.
Då man uppenbarligen blir med explosiv och det har visat sig ha positiva effekter på testosteronet :)

(Nu behöver vi inte dra igång nån diskussion hurvida det är pyttesmå skillnader eller inte).

Ja som jag förstått det HIIT är intervallträning. Skulle uppskatta lite tips ang ett sådant upplägg om det finns?

En polare körde 60 metersrusher, vilade 15sek mellan rusherna. Körde väl 10-15 set sa han.

Tack på förhand :)

Simonfrisk
2013-08-03, 12:47
Du kan lägga upp det hur du vill, men jag föreslår att du söker på HIIT på google sökmotor, får du dvs olika förslag hur du ska lägga upp dina "HIIT" pass.

Jag kommer uppdatera mitt träningsupplägg, och kommer dessutom köra 2 HIIT pass på mina vilodagar, resten ren styrketräning.

Och det jag tyckte "passa mig bäst" var denna setup på HIIT passen :

Exempel 1 :

Tid: 7 minuter

Spring så snabbt du kan i 30 sekunder och jogga/power-walka i 30 sekunder. Upprepa 7 gånger.

Eller Exempel 2 :

Tid: 1 timme

Värm först upp i 4 minuter – jogga på plats, hoppa hopprep (osynligt eller med ett riktigt hopprep), etc. Få igång dina muskler och din kropp!

Spring snabbt i 4 minuter, och sedan jogga eller power-walka i 2 minuter. Upprepa detta 9 gånger.


- Som sagt, sök på HIIT pass, och sök på det, och kolla upp vilka exemplar som passar dig & din form bäst, sen kan du ju dock börja lugnt också, och uppdatera sedan till lite "tyngre" hiit pass, om du har dålig kondition.

Lycka till :)