handdator

Visa fullständig version : Problem med nacke/axlar


Idiaao
2013-08-03, 12:32
Hej!

Nu är det så att jag gjorde om i mitt träningsschema lite så jag bytte ut latsdrag till chins och la till marklyft.
Så i måndags var det rygg dag så jag började med chins och jag har gjort det förut men inte i flera set. Iaf så jag bestämde mig att göra 6x6 och om jag inte klarade 6 hela så gjorde jag resten negativa i slutet på varje set. Och jag kände att jag fick anstränga nacken en hel del men trodde var normalt.

Efter det så var det marklyft.. även där körde jag 6x6 och körde på ganska lätt vikt(50kg) då jag är total nybörjare på den övningen men fråga en som kunde se om jag körde strikt med rak rygg osv. Hade även speglar och det så bra ut. Efter det så körde jag lite andra bicepsövningar.

5 timmar efter träningen så började jag få ont i ryggen som satan och jag tänkte direkt att jag har utfört marklyft direkt eller att jag har chockat ryggen. Även fast jag hade jätteont i ryggen och seg i bicepsen så fick jag för mig att spela tennis i 1-2timmar. Fick gör en hel knäböj för att ta upp tennisbollarna från marken *grr27*

Gick sedan hem och sov och dagen därpå så BAM, kunde inte röra min nacke och en axeln/skuldran strålade och rakt upp i huvudet så jag hade sjuk huvudvärk. Jag kom knappt upp ur sängen, försökte massera, använda riskudde(värmekudde) samt äta diklofenak.. Så kände mig invalid men hade biljetter till en konsert så kände mig tvungen att gå... kändes bra under konserten, var lite full och hade lite smärtstillande och när konsertern var nära sitt slut så släppte allt och jag började gå som ringaren i notre dame.

Dagen därpå var bättre för innan jag gick o la mig så fick jag hjälp med lite massage av en kompis. Den dagen var helt okej, jag kunde typ gå "normalt". Sedan kom fredagen och jag tänkte att bada inte kunde skada så jag åkte och badade och det var riktigt skönt men sen så spelade vi lite fotboll, så skulle jag kasta bollen.. då small det direkt I ANDRA AXELN och då var den axeln som jag hade haft problem med innan helt blivit helt återställd *grr27**grr27*

Så nu har jag ont i den andra axeln och lite stel i nacken och jag förstår inte vad som händer! :cryout::cryout:

Mycket text men jag förstår inte hur det bara hur det går till när en axeln mirakelfixas och smärtan går över till andra axeln

Så min fråga(or) är då.. Vad har troligen hänt? och Hur går denna "switchen" till?

Tack på förhand
Marcus

Motivationen
2013-08-05, 15:03
Har exakt samma problem med axlar nacke och huvudvärken. Inte lika illa dock. Kan det smälla till i bak huvudet på dig ibland? Vad gör du just nu för att försöka bli av med det?

Tobbey
2013-08-05, 15:06
Man brukar ha en tendens till att spänna nacken vid just chins, iaf jag innan jag kom på mig själv. Att hoppa upp till stången du häver dig upp i vid chins är inte heller någon smart idé eftersom du av misstag kan slänga bak huvudet i luften och gå runt med världens bultande huvudvärk i 1 vecka (som jag också gjort...)

Kom ihåg att ha en neutral position av ryggraden i marklyft, delvis att INTE stirra upp i taket, utan snarare skapa en "dubbelhaka" och titta lite neråt.

Kan också bero på att du inte har arbetskapaciteten till att klara av det du utsatt kroppen för än. Då får du ta smällarna som kan komma. Ju hårdare du jobbar desto hårdare kan du jobba med tiden.

Idiaao
2013-08-05, 19:16
Har exakt samma problem med axlar nacke och huvudvärken. Inte lika illa dock. Kan det smälla till i bak huvudet på dig ibland? Vad gör du just nu för att försöka bli av med det?

Yes!

Jag har ätit voltaren-tabletter, använt värmekudde samt vilat mig. Idag så har jag lite smärta kvar men har tänkte att börja träna lite försiktigt nu på onsdag igen.

Idiaao
2013-08-05, 19:18
Man brukar ha en tendens till att spänna nacken vid just chins, iaf jag innan jag kom på mig själv. Att hoppa upp till stången du häver dig upp i vid chins är inte heller någon smart idé eftersom du av misstag kan slänga bak huvudet i luften och gå runt med världens bultande huvudvärk i 1 vecka (som jag också gjort...)

Kom ihåg att ha en neutral position av ryggraden i marklyft, delvis att INTE stirra upp i taket, utan snarare skapa en "dubbelhaka" och titta lite neråt.

Kan också bero på att du inte har arbetskapaciteten till att klara av det du utsatt kroppen för än. Då får du ta smällarna som kan komma. Ju hårdare du jobbar desto hårdare kan du jobba med tiden.

Finns ju en del som säger att man ska kolla upp i taket vid marklyft, vart kan man hitta en bra instruktion?

Ja, det känns som jag chockade kroppen lite för att jag var svag i dessa områden! hoppas det går bättre nästa gång :)