handdator

Visa fullständig version : Axelsmärta


AndersHermansson
2004-03-04, 16:39
Tekniken min brast sist jag körde axlar då jag fick nackspärren. Men jag märkte också att jag gjorde illa mig i axeln. Där nyckelbenet "slutar" ungefär där deltoideus fäster finns det en knöl (på båda sidor inte bara på den som gör ont :). Vet inte vad den heter, men det är där det gör ont ibland. Igår kändes det som om något där var löst; då jag för handen bakom ryggen ungefär som i ett polisgrepp var det något kring den där knölen som rörde sig. Är det en sena som kommit av sig på något sätt? Det är inte löst glidande utan mer som knäpp-knäpp mellan två lägen. Vad kan det vara? (Det var tydligare igår, nu verkar det ha gått tillbaka lite men det ömmar fortfarande då och då om jag lyfter armen högt)

Pez
2004-03-04, 16:42
Originally posted by AndersHermansson
Tekniken min brast sist jag körde axlar då jag fick nackspärren. Men jag märkte också att jag gjorde illa mig i axeln. Där nyckelbenet "slutar" ungefär där deltoideus fäster finns det en knöl (på båda sidor inte bara på den som gör ont :). Vet inte vad den heter, men det är där det gör ont ibland. Igår kändes det som om något där var löst; då jag för handen bakom ryggen ungefär som i ett polisgrepp var det något kring den där knölen som rörde sig. Är det en sena som kommit av sig på något sätt? Det är inte löst glidande utan mer som knäpp-knäpp mellan två lägen. Vad kan det vara? (Det var tydligare igår, nu verkar det ha gått tillbaka lite men det ömmar fortfarande då och då om jag lyfter armen högt)

1. Känn inte efter, det kanske försvinner om du slutar irritera det.
2. Kontakta naprapat om det inte försvinner.
3. Se över tekniken och sänk vikterna.

/pez

Pinglan
2004-03-04, 19:57
Originally posted by AndersHermansson
Tekniken min brast sist jag körde axlar då jag fick nackspärren. Men jag märkte också att jag gjorde illa mig i axeln. Där nyckelbenet "slutar" ungefär där deltoideus fäster finns det en knöl (på båda sidor inte bara på den som gör ont :). Vet inte vad den heter, men det är där det gör ont ibland. Igår kändes det som om något där var löst; då jag för handen bakom ryggen ungefär som i ett polisgrepp var det något kring den där knölen som rörde sig. Är det en sena som kommit av sig på något sätt? Det är inte löst glidande utan mer som knäpp-knäpp mellan två lägen. Vad kan det vara? (Det var tydligare igår, nu verkar det ha gått tillbaka lite men det ömmar fortfarande då och då om jag lyfter armen högt)
Mellan nyckelbenet och acromion finns en led som kallas AC-leden, leden är förstärkt med ledband och det är inte helt ovanligt att den här leden subluxerar (eller rent av luxerar helt men då borde du ha mer smärta). Det som rör sig och knäppte lite är helt enkelt det normala ledspelet och är således helt normalt. Rör det sig mer än vanligt kan det ju tyda på att du skadade ledbanden något vid din axelträning och att leden därför är lite instabil. De allra flesta är lite palpationsömma över den här leden så det är sannolikt inte någon större fara. Ta det lite lugnt ett par dar och låt det läka ihop så är du nog snart fit for fight igen.