handdator

Visa fullständig version : Vad är Kreatin?


Aeis
2004-03-04, 16:09
Ja jag har testat söka på 'Vad är kreatin' och "kreatin är" men hittar inte. Jag läste någonstans att kreatin hade en bevisad effekt.

1. Effekt på vad?

2. Vad är kreatin?

3. Vilka är det som bör köpa kreatin?

King Grub
2004-03-04, 16:14
Har du sökt på Google? Och misslyckats? :confused:

http://www.google.com/search?sourceid=navclient&q=%22vad+%E4r+kreatin%22

Aeis
2004-03-04, 16:30
blääää!=P

Där fanns en bra sida: http://hem.passagen.se/alven72/fragor.htm

Men en sak som inte står och jag undrar är. Vilka kan man rekomendera ska köpa kreatin.

Skulle det vara bra för mig?

Ålder:18 år
Längd: 1.79 m
Vikt: 60 kg
Jag går på gymmet 3-4 dagar i veckan (1 timmas pass) och spelar
badminton 2 timmar i veckan.
Började styrketräna för ett halvår sen.

King Grub
2004-03-04, 17:03
Originally posted by Aeis
blääää!=P

Där fanns en bra sida: http://hem.passagen.se/alven72/fragor.htm

Men en sak som inte står och jag undrar är. Vilka kan man rekomendera ska köpa kreatin.

Skulle det vara bra för mig?

Ålder:18 år
Längd: 1.79 m
Vikt: 60 kg
Jag går på gymmet 3-4 dagar i veckan (1 timmas pass) och spelar
badminton 2 timmar i veckan.
Började styrketräna för ett halvår sen.

Vill du öka din styrka, fettfria kroppsvikt och förutsättningarna att bygga muskler kan det rekommenderas.

Aeis
2004-03-04, 17:22
Doseringen ser ut så här för Eiselt Kreatin: http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=27&products_id=78

Vad menas när det står före och efter träning på dag 5-20. Ska man inte ta något de dagar man inte tränar eller?


Kanske dum fråga men jag gillar att vara säker.

Garnax
2004-03-04, 17:31
Du tar alla dagar du går på kreatin-kuren.

Ska du t.ex ta 4 skopor kan du ta 1 till frukosten 1 en timme innan träningen 1 efter träningen och 1 efter middagen.

Ska du ha 2 om dagen ta 1 före träningen och 1 efter.

Själv ligger jag på 4 skopor hela kuren istället för 2 som det står.

Hur du själv gör är upp till dig men är man low on cash so
räcker juh burken längre med rekomenderad dos.

//garnax

MrT
2004-03-04, 17:35
Orkade inte läsa igenom rekommendationerna under länken men generellt så kan man säga såhär:

Under en vecka kör du en inkörningsperiod där du tar kreatinet 5-6 ggr per dag. Vet inte hur mycket en skopa är men man brukar räkna med 5g.

Veckorna efter kör du med kreatinet 1-2ggr/dag. Efter en sådär 3-4 veckor brukar man göra ett uppehåll för att sedan börja om cykeln från början.

Glöm inte att dricka shitloads of vatten bara..

Ang. effekten så är den helt olika på folk. Vissa har det ingen effekt på, andra blir uppsvällda och utan effekt men sen finns det sånna som jag som det har en grym effekt på. Om man bortser från att vikten går upp med ~5kg och att man måste dricka rätt mycket vätska (många toabesök), så är det en mycket bra produkt. Har mycket mer tryck och känner att jag orkar fler reps. Känner mig också piggare.

Allt detta kan dock förmodligen vara en slags placeboeffekt som grundar sig i att man rensar ut slaggprodukter ur kroppen pga det ökade vätskeintaget och att man käkar ett pulver som kostar $$$.

/Allt ovan är skrivet från mitt eget perspektiv.. vet inte hur mycket vetenskap det finss bakom det men är det BS så lär du få se på reaktioner :D

EDIT: Kom på lite mer. Vissa säger att det skall vara positivt att ta kreatinet i samband med dextropur (snabba kolh.) och salt. Har dock inte gjort det själv och tänker inte pröva heller då det redan fungerar som det skall på mig.

Creatinus Enormus
2004-03-04, 20:14
Jag äter totalt 10 gram kreatin om dagen...

5 gram "vanligt" monohydrat till frukosten och sen tar
jag en laddning CreaPhos efter träning, vilken ger 5 gram kreatin.

Jag tar aldrig nån paus i kreatinätandet.

Ingen aning om det är nyttigt eller inte, men det ger bra pump.
Jag klarar nog nästan dubbla repsen med kreatin.

--- Kör på, pumpa dig blå! ---

Aeis
2004-03-04, 21:15
Beställde 3 kg protein och 0.5 kg kreatin från kollozeum shoppen. 1158 kr totalt med frakt=)
Nu ska jag bara köpa en sådär 30 Ahlgrens Bilpåsar sen ska det tränas HÅRT!

Det är dyrt å träna:naughty:

Garnax
2004-03-04, 22:48
Originally posted by Aeis
Beställde 3 kg protein och 0.5 kg kreatin från kollozeum shoppen. 1158 kr totalt med frakt=)
Nu ska jag bara köpa en sådär 30 Ahlgrens Bilpåsar sen ska det tränas HÅRT!

Det är dyrt å träna:naughty:

Du vet hade du handlat för 1700 hade du sluppit frakten.

Hobbes
2004-03-04, 23:31
Originally posted by Aeis
Beställde 3 kg protein och 0.5 kg kreatin från kollozeum shoppen. 1158 kr totalt med frakt=)
Nu ska jag bara köpa en sådär 30 Ahlgrens Bilpåsar sen ska det tränas HÅRT!

Det är dyrt å träna:naughty:

Kör med en dl oboy i eftertränings drinken, gott och snabba kolhydrater!!

Aeis
2004-03-05, 12:43
Originally posted by Garnax


Du vet hade du handlat för 1700 hade du sluppit frakten.

Ne det visste jag inte!=P

Då hade jag självklart sagt åt en kompis att beställa nått....

Men men. Inte som att jag förlorat några stora summor p.g.a. det. Så spelar egentligen ingen roll.
Typ förlorat 70 kr men känat tid + tjafset med övertalning att inte beställa för billigt=D

krafth
2004-03-06, 13:29
Det där med kreatin verkar ju vara rättså individuellt, jag körde med det ett tag men märkte ingenting.

Sen har jag hört kompisar som kör kreatin som det går svinbra för. Jag fick mer för mig att det vart som en mer psykisk kick. :rolleyes:

Aeis
2004-03-06, 14:43
På min order står det väntar. Vad menas med det?

Väntar de på att skicka iväg grejerna, att jag ska betala, eller har de inte fått mitt confirmation mail?

z_bumbi
2004-03-06, 16:31
Originally posted by krafth
Det där med kreatin verkar ju vara rättså individuellt, jag körde med det ett tag men märkte ingenting.

Sen har jag hört kompisar som kör kreatin som det går svinbra för. Jag fick mer för mig att det vart som en mer psykisk kick. :rolleyes:

Får du ingen effekt så kan du ha sådan tur att du redan har höga kreatinnivåer i musklerna.

Eller så slarvade du med kosten under samma period. :D

krafth
2004-03-06, 17:07
Originally posted by z_bumbi


Får du ingen effekt så kan du ha sådan tur att du redan har höga kreatinnivåer i musklerna.

Eller så slarvade du med kosten under samma period. :D


Ja, nåt utav det var det. Antagligen det sistnämnda. :eating:

Aeis
2004-03-07, 09:36
Originally posted by z_bumbi

Får du ingen effekt så kan du ha sådan tur att du redan har höga kreatinnivåer i musklerna.


Är man generellt starkare/uthålligare om man sen födseln har höga kreatin nivåer i musklerna?

I så fall. Har Magnus Samuelsson och andra idrottare i olika sporter det?

z_bumbi
2004-03-07, 10:06
Originally posted by Aeis


Är man generellt starkare/uthålligare om man sen födseln har höga kreatin nivåer i musklerna?

I så fall. Har Magnus Samuelsson och andra idrottare i olika sporter det?

Jag tror inte att det går att dra några paralleller rakt av, det finns ca 20-30 % av de som man brukar testa som redan har ganska höga halter kreatin i musklerna och därför inte brukar reagera på vanliga doser kreatin.
En liten andel får försumbara ökningar även om man stoppar i dem ganska stora mängder per dag t o m.

Vad det beror på har jag inte sett någonstans men äter man mycket mat som innehåller kreatin samt har lätt för att ta upp det så borde det vara en del av förklaringen.

Sallae
2004-03-07, 12:34
men när man tar kreatin så bör man tänka på kosten för att få maximal effekt?? finns det inte en paralell mellan bra kosthållning och bra effekt på träningen ?? så kreatin kanske bara är ett sätt för många att ha ordentlig koll på sin kost och det inte är själva kreatinet utan i själva verket kosten som ger bättre "pump" osv. !?!?:D :D

Aeis
2004-03-08, 11:23
Tog detta från en annan post.

Originally posted by King Grub
Det får man också. Samtidigt saktar kaseinet ner upptagningshastigheten på proteinet, som Big Will säger. Om du tror det är avgörande för dina resultat är upp till dig.

Just i detta sammanhang var det om man använde mjölk till en gainer.


Gäller det även i en protein drink att kasein sölar ner vassle?

King Grub
2004-03-08, 11:27
Originally posted by Aeis
Tog detta från en annan post.



Just i detta sammanhang var det om man använde mjölk till en gainer.


Gäller det även i en protein drink att kasein sölar ner vassle?

Ja.

Officer
2004-03-08, 17:08
Hmm nu blir jag fundersam!

Hade för mig att även om man blandar in vassleproteinpulver i mjölk och dricker som gainerdrink, så borde vassleproteinets proteiner förbli vassle, och mjölkets protein förbli kasein.

Alltså, om man kör 30 gram vassle så ska man få 30 gram vassle även om man blandar det med 20 gram kasein från mjölk?!

:confused:

Aeis
2004-03-09, 10:36
Originally posted by King Grub


Ja.

Men vad är det då för mening att i protein pulver blanda kasein och vassle?

z_bumbi
2004-03-09, 11:21
Originally posted by Aeis


Men vad är det då för mening att i protein pulver blanda kasein och vassle?

Du får något som mer liknar vanlig mat, vasslen går snabbt ut i blodet och kasseinet ganska långsamt ut.

King Grub
2004-03-09, 11:49
Originally posted by AnabolicProtein
Hmm nu blir jag fundersam!

Hade för mig att även om man blandar in vassleproteinpulver i mjölk och dricker som gainerdrink, så borde vassleproteinets proteiner förbli vassle, och mjölkets protein förbli kasein.

Alltså, om man kör 30 gram vassle så ska man få 30 gram vassle även om man blandar det med 20 gram kasein från mjölk?!

:confused:

Kasein koagulerar i magsäcken, där det saktar ner nedbrytningen och upptaget av andra proteiner avsevärt.

Mahe R., Roos N., Benamouzig R., Davin L., Luengo C., Ganon L.,Gausseres N., Rautureau J. and Tome D (1996). Gastrojejunal kinetics and the digestion of [15N]beta-lactoglobulin and casein in humans: the influence of the nature and quantity of the protein. Am J. Clin Nutr, 63, 546-552.

Aeis
2004-03-09, 12:24
Originally posted by z_bumbi


Du får något som mer liknar vanlig mat, vasslen går snabbt ut i blodet och kasseinet ganska långsamt ut.

Så vassle går ändå snabbare ut i blodet fast det är blandat med kasein?

King Grub
2004-03-09, 12:45
Originally posted by Aeis


Så vassle går ändå snabbare ut i blodet fast det är blandat med kasein?

Läs mitt inlägg ovan, och referensen, om du vill.

z_bumbi
2004-03-09, 14:27
Originally posted by King Grub


Läs mitt inlägg ovan, och referensen, om du vill.

Hur mycket är betydligt?
Jag kommer som vanligt inte åt rapporten i helhet samt har ingen aning om vad 1 mmol kassein respetive beta-lactoglobulin väger. :)

King Grub
2004-03-09, 14:44
Originally posted by z_bumbi


Hur mycket är betydligt?
Jag kommer som vanligt inte åt rapporten i helhet samt har ingen aning om vad 1 mmol kassein respetive beta-lactoglobulin väger. :)

Här är ett utdrag av rapportens resultat:

The jejunal flow rate peaked in the 0-20 min period following water and beta-lactoglobulin ingestion, and in the 20-40 min period after casein ingestion. The gastric half-emptying time (T1/2 min) of the liquid phase was significantly different (P < 0.05) for water (12.1 +/- 0.8), beta-lactoglobulin (14.5 +/- 3.3) and casein (26.5 +/- 9.3).

z_bumbi
2004-03-09, 15:40
King Grub: Tackar.

Har jag nu räknat rätt så var det ca 10 g kassein upplöst i 4 dl vatten och skillnaden var faktiskt större än jag trodde.

Officer
2004-03-09, 17:51
Originally posted by King Grub


Kasein koagulerar i magsäcken, där det saktar ner nedbrytningen och upptaget av andra proteiner avsevärt.




Och detta betyder väl inte att du slutat ta dina gainer/proteindrinkar med mjölk? Man fick ju "de där extra gram protein"'en med mjölk, men nu säger du att kasein förändrar vassles upptagningshastighet avsevärt, vilket borde vara opassande efter träning? :confused:

King Grub
2004-03-09, 17:54
Originally posted by AnabolicProtein



Och detta betyder väl inte att du slutat ta dina gainer/proteindrinkar med mjölk? Man fick ju "de där extra gram protein"'en med mjölk, men nu säger du att kasein förändrar vassles upptagningshastighet avsevärt, vilket borde vara opassande efter träning? :confused:

Nej, jag anser inte att det kommer att förändra resultaten av min träning märkbart negativt. Men tror man att man hamnar på Mr Olympiascenen om man blandar sin proteindrink med vatten i stället, så skippa mjölken. Som jag skrev i något tidigare inlägg:

För 99 av 100 seriöst tränande kommer det dock inte att göra någon märkbar skillnad i resultat. Huvudsaken är att man får i sig kolhydrater och protein i tillräckliga mängder efter träningen. Att hänga upp sig på procentskillnader i upptagshastighet är inte nödvändigt för den överväldigande majoriteten. Att det kan göra skillnaden mellan silver- och guldmedaljen i Mr O är helt klart. För den seriöse, men normale, styrketränande individen är det viktigaste att tillfredsställa behovet av kolhydrater och protein. Vill man sedan leva, sova och äta träning och räkna promille - visst. Men det är inte ett måste. Lite distans.