handdator

Visa fullständig version : Om man blir starkare innebär det att man ökar i muskelmassan?


Dennis012345
2013-08-03, 00:49
Hej

Nu är det inte så lätt att räkna alla kalorier man stoppar i sig. Har jättesvårt med det. Har vägt lika mycket sen ja började träna och nu efter 3månader, fast kroppen känns förändrad, massvis! Lite fett från mage har försvunnit och armar och bröst har blivit lite störe (Dock e de bara 3 månader men forf. stor skillnad i speglen)

Nu till min fråga, om man vill bli starkare och lyfta mer måste man ha muskler för det att göra jobbet, och om man nu ökar vikterna me ca 2.5kg per vecka eller gör helt enkelt flera reps så har man naturligtvis blivit starkare men har man byggt upp muskelmassa något?


Jag är inte så säker på att ja får i med tillräcklig med kalorier och det är isf ett bra sätt att veta. Vid för lite kalorier hade de inneburit att ja tappat vikt och även inte kunnat öka i styrka?

Lite svårt att formulera det jag vill ha sagt men om ni inte förstår kan ja försöka igen.

shut teh face
2013-08-03, 07:51
Nej, starkare innebär inte mer muskler per automatik

http://www.styrkelabbet.se/antalet-repetitioner/
http://www.styrkelabbet.se/styrketraning-for-nyborjaren-en-startguide/

Har du precis börjat träna och ligger på underskott är det inte konstigt att förlora fett (samt muskler) men samtidigt blir starkare
Är du väldigt överviktig dessutom är det inte så konstigt att gå ned i fett, öka i muskler och samtidigt bli starkare

Fokusera inte så mycket på det där, träna och var glad, resultaten kommer. :)

tjing
2013-08-03, 09:48
Inte nödvändigtvis, men troligtvis.

Dennis012345
2013-08-03, 18:32
Tack för era svar!

"Inte nödvändigtvis, men troligtvis."

Om man hela tiden blir starkare som under min period på 3 månader så kan man väl anta det. Dock en period på 6 månader skulle säga mer om det.

shut teh face

Jag tycker inte att ja var överviktig, snarare smal med lite fett runt magen därför tror jag att jag ändå ligger bra till när de gäller kalori intag trots att jag ej räknar.

tjing
2013-08-03, 18:38
Ja, absolut.

raddum
2013-08-03, 21:51
Nervadaption och hypertrofi :)

cero
2013-08-03, 22:21
Enkelt svar: Ja.