handdator

Visa fullständig version : Skippa bröstträning?


Bearius
2013-08-02, 23:29
Bröst är ju en av de populärare musklerna att träna. Trots att halva kroppen tas upp av benen, så undviker många hellre att träna dessa än brösten.
Men nu till min fråga.

Om man enbart tränar för styrka, hur viktigt är det då att träna brösten?
Om man tränar ben, rygg, axlar och armar men inte brösten, skulle det ge något negativt rent styrkemässigt om vi bortser från det visuella?

Om man tränar alla muskelgrupper förutom bröst tungt, skulle man ändå vara stark om man prövade bänkpress efter en tid eller skulle man vara svag för att bröstmusklerna inte fått någon träning?

PureWhey
2013-08-02, 23:34
Man blir stark på det man tränar.

LillisJ
2013-08-02, 23:51
Varför vill du inte träna brösten? Som PureWhey sa. :)

Edit: Kan det inte hända att man får hållning som en apa då också? Eller är det axlarna?

Nothxjeff
2013-08-02, 23:58
Varför vill du inte träna brösten? Som PureWhey sa. :)

Edit: Kan det inte hända att man får hållning som en apa då också? Eller är det axlarna?

Brukar vara med för mycket bröstträning i förhållande till rygg man ser ut som en apa =)

r1kkie
2013-08-03, 00:35
Brukar vara med för mycket bröstträning i förhållande till rygg man ser ut som en apa =)

Du ser nog inte ut så nice tvärtom heller. :)

ryggontXXL
2013-08-03, 01:00
bröst, efter mage är nog den mest estetiskt snygga muskelgrupp enligt mig

Diomedea exulans
2013-08-03, 06:18
Du biir nog sämre på att köra skottkärra.

Jona
2013-08-03, 06:58
Om du kört militärpressar kommer du ha glädje av det i bänken.

Rahf
2013-08-03, 07:04
Du får hjälp av pressar, men blir inte lika stark i bänkpress om specifik träning uteblir.

PatrikSjöstjärna
2013-08-03, 09:40
Det är absolut nödvändigt att träna samtliga musklers antagonister, dvs. den muskel eller muskelgrupp som är motstående till den som utför ett visst arbete. Detta för att inte försämra hållningen/öka skaderisk, estetitiken etc. Exempelvis böjer muskeln biceps armbågen medan triceps brachii sträcker ut. Dessa är därmed varandras antagonister. Med andra ord, tränar du rygg är det essentiellt att även träna bröst/mage. Men det ena utesluter inte det andra, vill du fokusera mer på ben (om du kanske släpar i dessa i förhållande till övriga muskler) så gör det.

PureWhey
2013-08-03, 09:44
Du kommer säkert kunna pressa hyfsat ändå om du fortsätter kötta triceps, axlar och rygg. Men obalansen kommer ju vara där och skapa problem för dig i vardagen.


Le iPhone

Lance Uppercut
2013-08-03, 09:46
Gör inte något så dumt, att skippa bröstträningen som är en stor muskelgrupp kommer nog ge dig problem med hållningen i framtiden när din ryggmuskulatur är välutvecklad och ditt bröst ser ut som en planka.

alphahanen2
2013-08-03, 09:48
En rejäl brygga är ett måste.
http://i41.tinypic.com/3534gti.jpg

Skämt o sido så är bröststyrkan viktig. Man kommer också se ganska rolig ut om man inte kör bröst efter ett tag.

Diomedea exulans
2013-08-03, 10:12
När man bär någonting i famnen så använder man bröst ganska mycket, skulle jag tro.

Matsa
2013-08-03, 10:29
Att skippa bröstträningen kommer inte att ge några problem med hållningen i alla fall, det är jag väldigt säker på. Jag har inte kunnat träna bröst ordentligt sedan 2008 och under den tiden har alltså styrkan i bröstmusklerna stått stilla samtidigt som jag har blivit minst 50kg starkare i marklyft och 20kg starkare i militärpress. Inga problem med hållningen alls. Jag har diskuterat detta med en idrottssjukgymnast och han var av samma åsikt, jag kommer inte få några större problem av att inte träna bröst men om jag vill bli duktig på bänkpress måste jag opereras.

Någon får gärna visa exempel på någon som har fått dålig hållning av skippad bröstträning. Om det vore ett problem tycker man att det borde finnas hur många exempel som helst inom tyngdlyftning och rodd.

Jag håller dock med om att bröstmuskeln är snygg, hade gärna kunnat bygga upp den lite mer. :/

davkei
2013-08-04, 17:58
Bänkpress är en basövning och bör ingå i allas program. Du kan dock skippa snebänk och hantelpress.

filmjölk
2013-08-04, 18:07
Bröstmusklerna förlorar en stor del av sin "nytta" den dagen man lär sig att gå, men innan dess är de väldigt viktiga för att öht kunna förflytta sig.

Men de hjälper till med mycket ändå om du vill vara vardagsstark, om du tex. greppar någon från sidan, och vill krama denne såpass hårt att vederbörande bryter revben är det essentiellt att ha (bland annat) starka bröstmuskler. Eller bära något i famnen, tex ett lass tegelstenar eller en sprattlande och sparkande get. Alla former av cable cross, pec-dec och flyes är utmärkta för de ändamålen.

Diomedea exulans
2013-08-04, 18:19
Bröstmusklerna förlorar en stor del av sin "nytta" den dagen man lär sig att gå, men innan dess är de väldigt viktiga för att öht kunna förflytta sig.

Men de hjälper till med mycket ändå om du vill vara vardagsstark, om du tex. greppar någon från sidan, och vill krama denne såpass hårt att vederbörande bryter revben är det essentiellt att ha (bland annat) starka bröstmuskler. Eller bära något i famnen, tex ett lass tegelstenar eller en sprattlande och sparkande get. Alla former av cable cross, pec-dec och flyes är utmärkta för de ändamålen.

Eller när man klättrar uppför en trädstam utan grenar/en stång. Då måste man ju "krama" det man klättrar uppför.

Matsa
2013-08-04, 18:34
Bröstmusklerna förlorar en stor del av sin "nytta" den dagen man lär sig att gå, men innan dess är de väldigt viktiga för att öht kunna förflytta sig.

Men de hjälper till med mycket ändå om du vill vara vardagsstark, om du tex. greppar någon från sidan, och vill krama denne såpass hårt att vederbörande bryter revben är det essentiellt att ha (bland annat) starka bröstmuskler. Eller bära något i famnen, tex ett lass tegelstenar eller en sprattlande och sparkande get. Alla former av cable cross, pec-dec och flyes är utmärkta för de ändamålen.

Jag kan bekräfta att det går utmärkt både att krama skiten ur folk och bära tunga saker i famnen trots riktigt kassa bröstmuskler, man lär sig ta i på ett sätt som använder ryggen mer på något vänster. Riktigt otympliga föremål är dock svåra att bära på det sättet, där blir kassa pattar ett handikapp. :D

Simonbaws
2013-08-04, 20:49
man blir klyftig av att träna bröst!

blaaargh
2013-08-04, 20:59
man blir klyftig av att träna bröst!

:naughty:

bertbert
2013-08-04, 20:59
Går alldeles utmärkt att skippa bröstträning. Man kan bygga en imponerande funktionell styrka utan vare sig knäböj eller bänkpress.

Relevant exempel:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/6/66/Hermann_Görner.jpg

bigtraps
2013-08-04, 21:06
olympiska lyftare lägger inte speciellt stor energi på bröstträning

bighulken
2013-08-05, 06:04
Jag kan bekräfta att det går utmärkt både att krama skiten ur folk och bära tunga saker i famnen trots riktigt kassa bröstmuskler, man lär sig ta i på ett sätt som använder ryggen mer på något vänster. Riktigt otympliga föremål är dock svåra att bära på det sättet, där blir kassa pattar ett handikapp. :D

även när man vill komma ut ur garderoben,så kan det vara ett handikapp att ha kassa pattar......lol.
bra för att trycka ut dörren så den hamnar på golvet......lol.