handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig förbereda mig inför "ledighet"


MrKnubbis
2013-08-02, 19:11
Long story short.

Jag kommer bli arbetslös och jag ska ta den tiden till att verkligen komma igång med träningen. Få rutin på det och hålla uppe det ett tag så det blir lättare att gymma hårt och jobba samtidigt.
(Har försökt börja få rutin samtidigt som jag jobbat på mitt nuvarande ställe utan lycka.. ibland får jag jobba 10 dagar eller mer i streck 10h per dag och då blir det att man skippar att dra till gymmet när man är trött som ett as. Ursäkter som fan I know.

Har försökt få bra rutin på det sedan December 2012. Kör 2-3 veckor skit bra och sen får jag tex. jobba 10 dagar och då skiter sig allt.. tar några veckor innan jag kommer igång igen och så händer samma sak.

Hur som helst. Sista september kommer jag sluta arbeta och ta chansen att ta tag i min hälsa på riktigt. Ska inte söka nytt jobb eller liknande utan ska gå på a kassa och satsa på mig själv. Kommer antagligen bara träna och köra stenhårt fram tills nästa sommar.


Jag är 23 år, 185cm och väger omkring 120kg.
Mitt mål är 90kg -väl tränade kg -

Min ide hur jag ska träna ser ut så här:
Stronglift varannan dag och börja gå / springa de dagarna jag inte tränar. Varje söndag ledig. Dessutom har jag precis skaffat hundvalp samtidigt som jag slutar jobba så kommer gå ut som satan med den också.


Det jag söker är nu råd;
1) Är mitt upplägg realistiskt?
2) Bör jag gå på en diet kanske? (LCHF, VLCD ETC?)
3) Bör jag ta bilder, mått eller liknande? isf på något speciellt sätt?
4) Alla tips jag kan få tar jag emot. Ska köra seriöst som fan på detta nu. Hela mitt liv de halvåret ska vara dedikerat till att få min vikt på rätt väg.

Maysan
2013-08-02, 20:43
Tjenare MrKnubbis, kul att du tar tag i din träning. Ibland så är livet inte så lätt när det dyker upp förhinder m,.m. Angående jobb så kan du ju t.ex. deltid eller extra? att gå på kassa är väl inget bra alternativ?

Angående träningen din så tycker jag du ska börja långsamt. Eller ah, det beror ju såklart på hur erfaren du är. När man verkligen går in för någonting så kan man lätt skada sig, se sig blind på små detaljer såsom grepp och utförande.

Jag har själv suttit i din sits, viktmässigt, och det är tungt att ta sig i form. Sanningen. Kör ett 5 splits program, ta en promenad de dagar du orkar, 4-5 ggr i veckan (powerwalks). Diet? Skit i dessa fettdieter, tkr det är skit. Har testat det tidigare, är normal kost (sålänge du ligger på kaloriunderskott), 2g protein x kkv. Ligg på kaloriunderskott, 500-1000 i veckan.

Ta bilder! Ta lite mått!
Bilder är en jävligt bra grej att göra, men se dig inte blind på det!
Mått är också en bra idé. Lår, höft, midja och bröst.


Jag hejar på dig! Lycka till :)

Maysan
2013-08-02, 20:44
Mitt svar kan ha varit lite svårt att förstå, men har bråttom, hoppas det duger! :)

MrKnubbis
2013-08-02, 20:58
Tjenare MrKnubbis, kul att du tar tag i din träning. Ibland så är livet inte så lätt när det dyker upp förhinder m,.m. Angående jobb så kan du ju t.ex. deltid eller extra? att gå på kassa är väl inget bra alternativ?

Angående träningen din så tycker jag du ska börja långsamt. Eller ah, det beror ju såklart på hur erfaren du är. När man verkligen går in för någonting så kan man lätt skada sig, se sig blind på små detaljer såsom grepp och utförande.

Jag har själv suttit i din sits, viktmässigt, och det är tungt att ta sig i form. Sanningen. Kör ett 5 splits program, ta en promenad de dagar du orkar, 4-5 ggr i veckan (powerwalks). Diet? Skit i dessa fettdieter, tkr det är skit. Har testat det tidigare, är normal kost (sålänge du ligger på kaloriunderskott), 2g protein x kkv. Ligg på kaloriunderskott, 500-1000 i veckan.

Ta bilder! Ta lite mått!
Bilder är en jävligt bra grej att göra, men se dig inte blind på det!
Mått är också en bra idé. Lår, höft, midja och bröst.


Jag hejar på dig! Lycka till :)
Uppskattar svaret!
Angående jobbet så är det det bästa. Kommer klara mig ekonomiskt på det utan problem och den ekonomiska delen är inte viktigt. Min hälsa är.

Jag är nybörjare, men inte "nybörjare" jag kan grunderna.

Säker på att 5 split är bättre än stronglift? Men powerwalks / springa kommer jag göra på rullbandet.

Sarco
2013-08-05, 11:48
Jag håller med Maysan i det mesta utom kanske 5-splitprogram, kör ett program du tycker känns bra helt enkelt och kör långa promenader.

Sen tror jag att Maysan menar -500 - -1000 kcal om dagen, inte i veckan? Med den övervikten du har tror jag du kan börja med -1000 och sen minska när du närmar dig 90.

Slutligen tycker jag att du ska söka jobb. Främst för din egen skull men också för att ingen gillar parasiter.

MrKnubbis
2013-08-05, 18:03
Jag håller med Maysan i det mesta utom kanske 5-splitprogram, kör ett program du tycker känns bra helt enkelt och kör långa promenader.

Sen tror jag att Maysan menar -500 - -1000 kcal om dagen, inte i veckan? Med den övervikten du har tror jag du kan börja med -1000 och sen minska när du närmar dig 90.

Slutligen tycker jag att du ska söka jobb. Främst för din egen skull men också för att ingen gillar parasiter.
Tack för ditt råd. Kan nog lägga mig på 1000kcal minus om dagen.

Finns det någon smart app eller liknande du kan tipsa om för att hålla koll på sånt?

Angående jobb, nja.. tror inte det. Fick åka in med ambulans i helgen pga gallblåsan (som antagligen hänger ihop med att jag är fet) så ska inte göra något annat än att fokusera på min hälsa.
Har betalat a kassa sedan jag slutade sko

utor
2013-08-05, 18:16
Jag är på inget sett erfaren varken inom styrketräning eller här på kolozzeum. Men jag var i ungefär samma sits. 186 lång, vägde 107kg. Självklart är det kaloriunderskott och träning som gäller för att få ordning på det.

Men det absolut bästa tipset jag kan ge dig, köp en köksvåg och väg all mat du stoppar i dig!
Fixa sen nåt snyggt exceldokument där du sammanställer dagsintag så du ligger bra :)