handdator

Visa fullständig version : Att unna sig?


lofito
2013-08-02, 13:56
Är bara lite nyfiken kring en sak.

Låt säga att två personer, A och B med samma förutsättningar och samma
gener och allt det dära tränar exakt likadant och allt, dvs. allt är helt identiskt.

Men att den ena personen unnar sig lite choklad varje dag eller glass men ligger
inom sin kcalbudget och äter annars bra och hälsosamt.
Den andra personen äter exakt samma mat som personen ovanför, bara att
denna person skippar glassen eller chokladen.

Utöver en längre period, säg ett par månader eller år. Skulle man se någon
skillnad på dessa två då denne ätit lite "skräp" medan den andre inte har det?
Trots att båda tränat likadant och egentligen är "samma" person, om ni förstår
mig?

Det jag vill få fram är att jag alltid gillar att få i mig något sockrigt efter att
jag ätit, oavsett om det är en chokladbit eller något annat sött. Vi snackar
väldigt små mängder här, men ändå. Är bara nyfiken om det skulle utgöra
en skillnad om man åt choklad eller glass 3-4 gånger i veckan tex. trots att
man tränar hårt och allt det där jämfört med en som inte äter sådant alls?

Ronn
2013-08-02, 14:00
Japp, personen som äter saker han gillar skulle må bättre och tycka mer om livet. :thumbup:

Masterpan
2013-08-02, 14:03
Japp, personen som äter saker han gillar skulle må bättre och tycka mer om livet. :thumbup:

Och mer stor sannolikhet vara gladare och således tagga till mer till gympassen --> bättre resultat

lofito
2013-08-02, 14:19
Okej, ni kanske missförstod. Jag är med på vad ni säger och håller helt med, men det jag
menar är kring "skräpet" så att säga om det i så fall för den ena skulle vara någon
skillnad att äta det jämfört med den andre, låt säga över en period över några år?
Eller är det försumbart?

strikt
2013-08-02, 14:23
Försumbart så länge vi pratar samma energibudget. Fast det där lilla extra njutandet i livet gör att man kanske levlar lite snabbare på gymmet och således leder "skräpisen".

EPIC WIN!

LillisJ
2013-08-02, 14:24
Okej, ni kanske missförstod. Jag är med på vad ni säger och håller helt med, men det jag
menar är kring "skräpet" så att säga om det i så fall för den ena skulle vara någon
skillnad att äta det jämfört med den andre, låt säga över en period över några år?
Eller är det försumbart?

Det lär inte bli någon skillnad alls. Energi som energi. Det enda jag tänker på är att du kanske inte får i dej vitaminer/mineraler men det borde inte vara något problem om du äter annat än skräp också. *rolleyes*

begt
2013-08-02, 14:26
Om det är väldigt små mängder påverkar det inte negativt alls. I varje fall inte märkbart.
Ifall det höjer din livskvalité mycket är det helt klart värt det. Finns många exempel på elitidrottare som unnar sig saker men som ändå har en låg fettprocent.

Av någon anledning är det många här på Kolo (och andra forum) som fått för sig att man måste leva superstrikt, och att större delen av resultaten uteblir om man inte gör det. Inget kunde vara mer fel; viktigast är kontinuiteten i träningen, sömnen, och att man inte totalt missköter kosten (äter omotiverat mycket skräp regelbundet t.ex.; men ju mer energi man förbrukar desto större utrymme för "skräp"). Resultaten uteblir om man slutar träna, eller tränar för ensidigt.

lofito
2013-08-02, 14:47
Tack för era svar, verkligen.
Jag älskar verkligen att unna mig, saken är den att jag hade svårt att hålla
mig ifrån mycket skräp förr och åt massa skit varje dag vilket gjorde att jag var fet.
Att jag blev fet gjorde saken ännu värre då jag istället tänkte: "Äh, jag är ju fet, då gör
det ju inget om jag smäller i mig det här och det här." Nu är jag smal och tänker verkligen
på vad jag äter och är seriös i mitt tränande och i min kost. Men jag känner ändå att det
ibland kan vara gott att unna sig lite choklad, paj eller glass. Känns bra för psyket också.
Om jag får i det i min kcal-budget så ska det inte vara några problem antar jag så länge
som jag äter bra av det resterande och tränar hårt och sover bra. Är verkligen svag för
Ben & Jerrys och njuter verkligen när jag äter det. Så det slinker ner lite ibland :)

Wzup2u
2013-08-02, 17:21
tillräckligt med vitaminer, protein osv, och man har kcal budget kvar så kvittar det ju vad du fyller ut det med.
hellre gott än äckligt! ;)

Nutrid
2013-08-02, 17:28
Jag började prestera bättre när jag inte var för strikt med allt (det betyder dock inte att jag kastar i mig skit varje dag men jag kan "unna mig).

Det har att göra med den mentala biten och håller i längden bättre än att köra asstrikt imo.

Wzup2u
2013-08-02, 18:06
Jag började prestera bättre när jag inte var för strikt med allt (det betyder dock inte att jag kastar i mig skit varje dag men jag kan "unna mig).

Det har att göra med den mentala biten och håller i längden bättre än att köra asstrikt imo.

samma här..
så är det för alla tror jag. för strikt blir bara psykist och sämre träning.