handdator

Visa fullständig version : Kombinera gym med kampsport, ''råstyrka'' eller explosivitet


hungry
2013-08-02, 03:39
Tjena. Snart börjar min första ''termin''(MMA). Tänkte köra en seriös satsning. Kommer träna på klubben 2 dagar i veckan nu i början plus 2 styrketräningspass. Och kanske lite löpning.

Nu till frågan, bör jag satsa på ''tunga'' lyft ? eller köra lite fler gånger men med mer explosivitet?

Ska försöka få in:
Bänkpress
Militärpress
Knäböj
Marklyft
Stångrodd
Chins
Dips

I alla pass, men vet inte om man ska köra lite ''fler'' reps? Eller är de skitsamma egentligen?

Tack för svaren!
MVH

Beemel
2013-08-02, 07:20
Tjena. Snart börjar min första ''termin''(MMA). Tänkte köra en seriös satsning. Kommer träna på klubben 2 dagar i veckan nu i början plus 2 styrketräningspass. Och kanske lite löpning.

Nu till frågan, bör jag satsa på ''tunga'' lyft ? eller köra lite fler gånger men med mer explosivitet?

Ska försöka få in:
Bänkpress
Militärpress
Knäböj
Marklyft
Stångrodd
Chins
Dips

I alla pass, men vet inte om man ska köra lite ''fler'' reps? Eller är de skitsamma egentligen?

Tack för svaren!
MVH

Vad man SKA gör är att träna på rätt sätt för att nå de mål man vill. Och eftersom du inte skriver vad det är du vill uppnå så är det omöjligt att svara.

hungry
2013-08-02, 07:31
Vad man SKA gör är att träna på rätt sätt för att nå de mål man vill. Och eftersom du inte skriver vad det är du vill uppnå så är det omöjligt att svara.

Sant. Fel av mig.

Mitt mål är egentligen bara att bli bättre i ringen och palla hela ronder. Antar att rå styrka inte är lika viktigt då

Beemel
2013-08-02, 07:36
Sant. Fel av mig.

Mitt mål är egentligen bara att bli bättre i ringen och palla hela ronder. Antar att rå styrka inte är lika viktigt då

Styrka är självklart aldrig fel (det kan få slut på ronden snabbare. ;-) )
Men uthållighet är mycket mycket värt det också. Jag skulle nog rekommendera en kombination av hög och lågreps, kör till exempel varannan gång. Eller lägg det i perioder. Kardioträning är inte att förakta när det kommer till kampsport. Det är jobbigt som fan för flåset, så din ide att ut och springa är inte alls dum.

Lycka till!

hungry
2013-08-02, 07:53
Styrka är självklart aldrig fel (det kan få slut på ronden snabbare. ;-) )
Men uthållighet är mycket mycket värt det också. Jag skulle nog rekommendera en kombination av hög och lågreps, kör till exempel varannan gång. Eller lägg det i perioder. Kardioträning är inte att förakta när det kommer till kampsport. Det är jobbigt som fan för flåset, så din ide att ut och springa är inte alls dum.

Lycka till!

Tack för tipsen! :)

Fuark
2013-08-02, 07:56
Styrka kommer alltid vara till din fördel. Jag säger styrka till tusen, sen kondition och uthållighet kan du kämpa på med valfri cardio

tearz
2013-08-02, 09:21
Lågreps med ett explosivt utförande i basövningarna :)

Sedan kan du köra högre repetitioner på komplementen.

nitz
2013-08-02, 09:25
Jag håller med ovanstående talare.
Inom en kampsport som MMA har man mycket nytta av styrka och explosivitet.

stridis
2013-08-02, 09:33
Först och främst så behöver du bas-styrka, sedan så blir det att periodvis köra på andra styrkekvaliteter som explosivitet och styrkeuthållighet. Sett MMA:rna köra crossfit i perioder.

stridis
2013-08-02, 09:41
Kollar vi brottning så skulle en vettig krav-analys se ut så här:

För landslagsbrottare:

VO2 max helkropp > 60 ml /kg/min (5.5 l/min)
VO2 max delkropp 90% av helkropp
Beep-test > nivå 14

1RM knäböj 2.0 x kroppsvikt Brottningspecifika test
1RM frivändning 1.5 x kroppsvikt
1RM marklyft 2.5 x kroppsvikt Powerlift: 1 RM
Chins > 35 reps
Dips > 50 reps Handgrip: 1RM
Raka benlyft > 20 reps
Brutalbänk- rygg > 80 reps Handgrip: 60 sek statisk uthållighet
Brutalbänk- mage > 35 reps

Frånhttp://gih.diva-portal.org/smash/get/diva2:593/FULLTEXT01

Dra av en del så har du något att sikta på sen.

hungry
2013-08-02, 19:13
Kollar vi brottning så skulle en vettig krav-analys se ut så här:

För landslagsbrottare:

VO2 max helkropp > 60 ml /kg/min (5.5 l/min)
VO2 max delkropp 90% av helkropp
Beep-test > nivå 14

1RM knäböj 2.0 x kroppsvikt Brottningspecifika test
1RM frivändning 1.5 x kroppsvikt
1RM marklyft 2.5 x kroppsvikt Powerlift: 1 RM
Chins > 35 reps
Dips > 50 reps Handgrip: 1RM
Raka benlyft > 20 reps
Brutalbänk- rygg > 80 reps Handgrip: 60 sek statisk uthållighet
Brutalbänk- mage > 35 reps

Frånhttp://gih.diva-portal.org/smash/get/diva2:593/FULLTEXT01

Dra av en del så har du något att sikta på sen.

Thanks:)