handdator

Visa fullständig version : Ökad aptit!


Big Al
2004-03-04, 15:21
Är det någon som har något tips om hur man kan ska kunna få upp aptiten en aning, har provat vitamin B12 som sägs ska öka aptiten men det funkade inte alls, något tips??

Dymion
2004-03-04, 16:34
Jag lider av samma problem, har testat att äta oftare och mindre portioner och det börjar fungera bättre nu med ätandet, men det går fruktansvär långsamt!! Är det någon annan som har något tips på hur man ska öka aptiten? Förutom att motionera mer förstås ;)

AndersHermansson
2004-03-04, 16:44
Jag tror man har störst aptit om man äter regelbundet.

slt
2004-03-04, 16:46
Nån gång då och då kan man väl använda sig av "omvänt GI", dvs ät något med högre GI så ökar suget/hungern snabbare.

Annars kan man ju kolla in någon SI-lista, så man äter mat som ger mindre mättnad. Tex ris istället för potatis.

z_bumbi
2004-03-04, 16:56
Ät något med högt GI 30 minuter innan en måltid, det behöver inte vara mycket men jag blir i alla fall hungrigare av det.
Jag har ingen förklaring på varför däremot.

slt
2004-03-04, 17:04
z_bumbi: det har att göra med att blodsockret först höjs snabbt, sedan sjunker snabbt, vilket gör att suget ökar....

Big Al
2004-03-04, 17:25
Högt GI säger ni!, låter vettigt då blodsockret höjs/sänks!

Typ druvsocker?, eller är det för snabbt tro?

Hur mycket?, räcker 10g!

MrT
2004-03-04, 17:42
Säger bara en sak - TUGGUMMI..

Har iofs inte det problemet men det fungerar ju..

z_bumbi
2004-03-04, 17:57
Originally posted by slt
z_bumbi: det har att göra med att blodsockret först höjs snabbt, sedan sjunker snabbt, vilket gör att suget ökar....

Det låter som en vettig förklaring, vi kör på den.

Ditt råd att man kanske ska strunta i lågt gi på en måltid då och då för att lära sig äta mer håller jag också med om, ibland undrar jag hur folk får i sig någon energi när de bara äter gi lägre än 60 från källor med mycket fibrer. Ska de sen undvika fett också... :D

Big Al: Hur mycket man ska ta? Jag kan känna effekt av väldigt lite men så har jag numera insulinkänsligheten från helvetet också.
En brödbit (vitt bröd) är kanske lagom att testa med, rent socker känns som det inte tillför ett dugg förutom rena kolhydrater så det skulle jag undvika.

Leone
2004-03-04, 20:01
Börja snusa för att sedan sluta. Jag garanterar du kommer finna dig själv rotandes i kylen 24/7. :naughty:

kharon
2004-03-04, 20:08
Och jag behöver mindre aptit! Går ju hungrig hela tiden även då jag bulkar... :confused:

SeWs
2004-03-04, 20:27
Originally posted by kharon
Och jag behöver mindre aptit! Går ju hungrig hela tiden även då jag bulkar... :confused:

Samma här, vill alltid käka :eating: .

SeWs
2004-03-04, 20:29
Originally posted by slt
Nån gång då och då kan man väl använda sig av "omvänt GI", dvs ät något med högre GI så ökar suget/hungern snabbare.

Annars kan man ju kolla in någon SI-lista, så man äter mat som ger mindre mättnad. Tex ris istället för potatis.


Var finns denna si lista då?

Marre-Sthlm
2004-03-04, 22:40
ät snabbt utav helvete så inte kroppen hinner känna att du är mät, när det väl innträffar har man redan stoppat i sig massor så man får vila lite, men det funkar på mig.
Annars äter jag som en räka :P

Hades
2004-03-05, 00:00
För mig kom aptiten och magen igång när jag började dricka vatten. Kanske 1½ liter om dagen. Högst ovetenskapligt tips, och du kanske redan dricker vatten, men annars kan det ju vara värt att testa.

slt
2004-03-05, 11:14
Originally posted by SeWs



Var finns denna si lista då?

Går nog att hitta på nätet.