handdator

Visa fullständig version : oxidativ stress och åldrande av hyn?


trapz star
2013-08-01, 22:17
Är oxidativ stress, tex att bulka/deffa och hård sryrketräning faktorer som kommer påverka mitt åldrande av huden negativt? Typ bli sliten och rynkig i förtid? Eller är det andra saker som är större och viktigare som påverkar åldrandet? Röker inte,dricker inte,solar inte bör jag då nojja över att bulka och stressa kroppen med träning varje dag? 25 års kris på gång

Payter
2013-08-01, 22:25
Skämtar du? Om du bor i storstaden så är nog det värre för ditt åldrande än att lyfta skulle jag tro (bilavgaser och annat skräp).

Payter
2013-08-01, 22:26
Tror att kroppen mår sämre av att inte röra sig i alla fall,så styrketräning är bara bra.

trapz star
2013-08-01, 22:53
Skämtar du? Om du bor i storstaden så är nog det värre för ditt åldrande än att lyfta skulle jag tro (bilavgaser och annat skräp).

Bor på landet :)

Nixan
2013-08-01, 23:05
Är oxidativ stress, tex att bulka/deffa och hård sryrketräning faktorer som kommer påverka mitt åldrande av huden negativt? Typ bli sliten och rynkig i förtid? Eller är det andra saker som är större och viktigare som påverkar åldrandet? Röker inte,dricker inte,solar inte bör jag då nojja över att bulka och stressa kroppen med träning varje dag? 25 års kris på gång

Det beror givetvis på hur långt du väljer att gå med bulken/deffen. Om du lever som en aktivt tävlande kroppsbyggare, dvs. deffar ner dig till extrema nivåer för att sedan (off-season) bygga upp dig, om och om igen, då kommer det troligen att sätta sina spår på din kropp, inklusive din hud.

Är du hobbygymmare så behöver du troligtvis inte oroa dig.

trapz star
2013-08-02, 09:50
Det beror givetvis på hur långt du väljer att gå med bulken/deffen. Om du lever som en aktivt tävlande kroppsbyggare, dvs. deffar ner dig till extrema nivåer för att sedan (off-season) bygga upp dig, om och om igen, då kommer det troligen att sätta sina spår på din kropp, inklusive din hud.

Är du hobbygymmare så behöver du troligtvis inte oroa dig.

Hoppas det, men typ zyzz kropp är det ohälsosamt att ha den kroppen? Sliter det och kostar som fan på en?

krubkungen
2013-08-02, 09:54
Hoppas det, men typ zyzz kropp är det ohälsosamt att ha den kroppen? Sliter det och kostar som fan på en?

Åh, ja. Zyzz tryckte, inte direkt det mest hälsosammaste man kan göra för sin kropp.

Mats J
2013-08-02, 12:55
Min erfarenhet är att de som satsat väldigt hårt under många många år, åldras i förtid. Lagom dos träning är ju bara gynsamt, men mycket stenhård träning och på det en rejäl bulk men ganska osund mat sliter rejält. Känner en hel del killar som nu är i 35-40 års åldern som elitsatsat (rena) i SL, strongman etc.. som ser betydligt äldre ut än sina tom äldre syskon som inte har tränat eller bara tränat på motionsnivå.

Vill du undvika det, träna lagomt hårt och lagomt mycket och ät så sunt du bara kan, även under bulk. Och försök att alltid hålla dig i någorlunda bra form.

Det här är alltså min erfarenhet efter 25 år på gymmet, har ingen forskning som stödjer det.

trapz star
2013-08-02, 13:35
Min erfarenhet är att de som satsat väldigt hårt under många många år, åldras i förtid. Lagom dos träning är ju bara gynsamt, men mycket stenhård träning och på det en rejäl bulk men ganska osund mat sliter rejält. Känner en hel del killar som nu är i 35-40 års åldern som elitsatsat (rena) i SL, strongman etc.. som ser betydligt äldre ut än sina tom äldre syskon som inte har tränat eller bara tränat på motionsnivå.

Vill du undvika det, träna lagomt hårt och lagomt mycket och ät så sunt du bara kan, även under bulk. Och försök att alltid hålla dig i någorlunda bra form.

Det här är alltså min erfarenhet efter 25 år på gymmet, har ingen forskning som stödjer det. tack så mycket för tipsen hörru! Jag är som sagt 25 och får alltid vida leg, ser ut att vara 18-19 och vill gärna hålla mig ung och fräsch hela livet, samtidigt vill jag bli större men ger det tiden. Jag är 190 80kg och försöker alltid hålla mig under 15% BF. Äter cleant och tar inga tillskott. Allt jag vill är att gå upp 10-15 kg över några år och ha en klassisk "simmarkropp" smal midja breda axlar. Är det verkligen värt musklerna om man åldras så markant mycket i förtid? Kanske dina vänner har solat mycket solarium också? Typ det värsta man kan göra för huden efter rökning

Mats J
2013-08-02, 13:55
tack så mycket för tipsen hörru! Jag är som sagt 25 och får alltid vida leg, ser ut att vara 18-19 och vill gärna hålla mig ung och fräsch hela livet, samtidigt vill jag bli större men ger det tiden. Jag är 190 80kg och försöker alltid hålla mig under 15% BF. Äter cleant och tar inga tillskott. Allt jag vill är att gå upp 10-15 kg över några år och ha en klassisk "simmarkropp" smal midja breda axlar. Är det verkligen värt musklerna om man åldras så markant mycket i förtid? Kanske dina vänner har solat mycket solarium också? Typ det värsta man kan göra för huden efter rökning

Kom ihåg att det är elitsatsning de har gjort och bulkat upp sig rejält, 125+
Är ju SL och strongman så de är ju inte direkt utseende fixerade gossar vi talar om, så nej inge solarium. Men ganska osund mat, lite eller obefintligt med grönsaker, frukt och bär och ohyggliga mängder kolhydrater, protein och fett. Tacobuffeer, ät tills du dör luncher etc.

Optimalast är ju om du håller dig på svältgränsen mest hela tiden, äter svinnyttigt och undviker solen som pesten. Men hur kul är det.

Tolkia
2013-08-02, 19:20
Arv spelar ganska stor roll. Titta på hur dina föräldrar ser ut, så har du en bra approximation.

trapz star
2013-08-02, 22:52
approximation? Vad är det typ? Ja asså alla i min familj ser mycket yngre ut än vad dom är. En förebild, snubben är 40 bast?! http://m.zimbio.com/photos/Pharrell+Williams/mPowering+ActionPre+GRAMMY+Launch+Event+Arrivals/M__o_tFvjd6

trapz star
2013-08-02, 22:54
Kom ihåg att det är elitsatsning de har gjort och bulkat upp sig rejält, 125+
Är ju SL och strongman så de är ju inte direkt utseende fixerade gossar vi talar om, så nej inge solarium. Men ganska osund mat, lite eller obefintligt med grönsaker, frukt och bär och ohyggliga mängder kolhydrater, protein och fett. Tacobuffeer, ät tills du dör luncher etc.

Optimalast är ju om du håller dig på svältgränsen mest hela tiden, äter svinnyttigt och undviker solen som pesten. Men hur kul är det.

Om man ser utifrån min frågeställning. Vad är den mest hälsosamma vikten och kroppsfettet? Om man är 190 cm lång

PureWhey
2013-08-02, 23:24
Läs vad som sagts, gör du inget extremt så kommer det knappast spela någon roll.

trapz star
2013-08-02, 23:49
Ok hoppas på det :)

trapz star
2013-08-03, 14:43
Någon som vet vart man kan kolla upp detta lite mer noga? Typ snacka med någon rådgivare?

tjing
2013-08-03, 14:50
Var försiktig med sol, ät dina grönsaker dagligen. De är en viktig faktor i vår kost som en motvikt till oxidativ stress.

Konditionsträna regelbundet på lagom nivå. Det uppreglerar det endogena antioxidant-systemet med SOD etc.

trapz star
2013-08-03, 21:56
Var försiktig med sol, ät dina grönsaker dagligen. De är en viktig faktor i vår kost som en motvikt till oxidativ stress.

Konditionsträna regelbundet på lagom nivå. Det uppreglerar det endogena antioxidant-systemet med SOD etc.

Styrketräning då? Rekommenderad träning? Hypertrofy? Jag är 190 lång, 90kg borde innebära en sund vikt då. Aldrig bli fet.

trapz star
2013-08-05, 21:10
Någon som vet vart man kan vända sig för dessa frågor tro?

PureWhey
2013-08-05, 21:16
Varför är du så orolig? Har du sett någon icke elit som deffar ner sig till <5%bf med hudförändringar?

trapz star
2013-08-07, 14:07
Vill vara fräsch hela livet inte peaka vid 25 sen förfalla totalt av all överätning,kosttillskott och pressa kroppen 4-5 gånger i veckan. Det lär inte vara bra!