handdator

Visa fullständig version : Uruguay legaliserar (antagligen) marijuana


Ponde
2013-08-01, 13:02
http://www.flashback.se/artikel/3765/uruguay-rostade-ja-till-legalisering-av-marijuana

Diskutera.

Personligen ser jag detta som ett stort steg i kampen mot organiserad brottslighet som nyttjar gräsets illegala status, kanske svenska politiker borde inse samma sak och inte leva kvar på stenåldern när denna fråga diskuteras?

EDIT: Staten får ju även skatteintäkter och regulationer på bruket/odling/försäljning så att man bättre kan kartlägga missbrukarnas antal och hjälpa dem.

Musken
2013-08-01, 13:08
Ser på det likadant. Inget jag skulle syssla med även om det blev lagligt, även om antagligen bruket överlag skulle öka. Tror samhället överlag på legalisering.

Någon som har ngn info om hur det gick i colorado efter legaliseringen där?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Ponde
2013-08-01, 13:11
Ser på det likadant. Inget jag skulle syssla med även om det blev lagligt, även om antagligen bruket överlag skulle öka. Tror samhället överlag på legalisering.

Någon som har ngn info om hur det gick i colorado efter legaliseringen där?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

I Colorado är väl bara små mängder tillåtna för personligt bruk (typ 5-10 gram), och staten reglerar inte försäljning/odling så organiserad brottslighet kontrollerar väl ännu den marknaden.

tlk
2013-08-01, 13:19
Oj. den här tråden igen. Tror den kommer att gå precis liadant som alla andra på precis samma ämne (dvs. legalisering).


Ser på det likadant. Inget jag skulle syssla med även om det blev lagligt, även om antagligen bruket överlag skulle öka. Tror samhället överlag på legalisering.

Någon som har ngn info om hur det gick i colorado efter legaliseringen där?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

I vissa fall där det har avkriminaliserats (det har ju skett på många ställen) har bruk ökat, på andra ställe minskat, ibland har det varit beständigt.

Det mesta pekar på att bruk och missbruk är hyfsat fristående från huruvida det är lagligt eller inte.


Kanske tillgängligheten är intressantare att titta på.. men den verkar ju även den vara identisk hur man än gör. Tar man Sverige som exempel lär den ju iaf inte öka ens om man började sälja det receptfritt på ICA.

Lance Uppercut
2013-08-01, 16:09
Vill skicka ett stort grattis till folket i Uruguay!