handdator

Visa fullständig version : återhämtningsmål eller lagad mat?


Ozziking
2013-08-01, 11:58
Hallådär! Nybörjare här på forumet och tänkte kolla lite med er om återhämtningsmål alt lagad mat.

Jag körde ben/mage idag ca 1 1/2 - 2 timmars pass. Efter åt jag en gainomax bar + banan samtidigt som jag stretchade. Klockan var då runt tio i tolv - tolv. Sedan cyklade jag hem och jag bor 5 minuter ifrån gymmet och då så fort jag kom in så fixade jag käket. 5 minuter senare satt jag och åt.

Jag blev jävla mätt för jag åt ju återhämtnings mål sedan 10 min senare lagad mat. Jag undrar om det är bra att göra så eller ska jag vänta längre mellan återhämtningsmålet och den lagade maten?

hade ätit lagad mat + återhämtningsmål inom 40 minuter efter träningen.

King Grub
2013-08-01, 12:13
Spelar ingen roll. Du behöver inget specifikt "återhämtningmål" alls om du äter så snart inpå träningen ändå och föredrar att äta mer där i stället.

tlk
2013-08-01, 12:14
Du kan nog gott och väl vänta till 2-3 timmar efter ditt återhämtningsmål om du känner för det.

Eller så kan du helt sonika strunta i din gainomax+banan och cykla hem och ät din lagad mat direkt. Det är definitivt vad jag hade gjort.


*edit* pucktvåa.

Ozziking
2013-08-01, 12:18
men om det gäller viktökning, ska jag käka bar och banan till frulle eller skita i det totalt? behöver ungefär lite mer än ett mellanmål extra så tänkte att det var en bra grej.

Ozziking
2013-08-01, 12:21
Isåfall ska den här lagade måltiden inte bestå av något fett, am i right?

King Grub
2013-08-01, 12:21
Totalt intag över dagen som gäller.

tlk
2013-08-01, 12:27
men om det gäller viktökning, ska jag käka bar och banan till frulle eller skita i det totalt? behöver ungefär lite mer än ett mellanmål extra så tänkte att det var en bra grej.


Vill du äta banan och en bar till frukost så går det säkert utmärkt. Eller så kan du äta mer potatis och köttbullar till lunch. Var och när du lägger kalorierna kvittar rätt ordentligt.

Isåfall ska den här lagade måltiden inte bestå av något fett, am i right?

Nej, du är inte rätt. Varför vill du undvika fett i den måltiden? Se till att du får i dig protein. Till det äter du lämpligtvis en god mix av fett och kolhydrater. Potatis med gräddsås å biff t.ex.

Ozziking
2013-08-01, 12:44
För de rekommenderar ju att återhämtningsmat ska vara så fettsnål som möjligt då det saktar ner resterande näringsämnen för att åka ut i musklerna?

tlk
2013-08-01, 13:03
För de rekommenderar ju att återhämtningsmat ska vara så fettsnål som möjligt då det saktar ner resterande näringsämnen för att åka ut i musklerna?

Vilka är "de" ? *popcorn*

Jag misstänker att "de" är samma som fått dig att äta banan. Den fyller inte särskilt stor funktion för dig. Om något ska du trycka en proteinshake efter passet. Men det är egentligen bara något att bry sig om ifall du inte har tänkt äta inom närmsta timmen eller så.

Men det är helt klart så att fett i maten kan göra processandet i mag-tarmkanal långsammare och minska hastigheten på upptaget av det du egentligen vill åt (dvs. proteinerna). Det låter förstås superviktigt i teorin (och är GULD för marknadsföringen av t.ex. gainomax) men att det skulle ha någon betydelse för dig i praktiken tror jag inte ett dugg på.

Ozziking
2013-08-01, 17:02
Okej, det står på det flest styrketränings sidorna att det återhämtningsmålet borde vara fettsnålt just pga det du skrev. men jag tänker om det inte blir mat inom 1-2 timmar och jag har tränat då kan jag köra på en bar & banan?

tlk
2013-08-01, 19:12
Okej, det står på det flest styrketränings sidorna att det återhämtningsmålet borde vara fettsnålt just pga det du skrev. men jag tänker om det inte blir mat inom 1-2 timmar och jag har tränat då kan jag köra på en bar & banan?

Låter som du surfar sidor som överdriver betydelsen av att äta direkt efter träningen.. antingen för de inte vet bättre eller för att de vill sälja mer pulver. Man hade ju hoppats att myten om t.ex. SNABBA KOLHYDRATER EFTER PASSEN MÅSTE MAN HA skulle dö ut å så.

Nu vet jag inte vad det är för bar du äter.. men är det en hyfsat standard proteinbar med 20-30g protte så kan du äta den och skippa bananen ;) om du inte verkligen gillar banan alltså.

Ozziking
2013-08-03, 10:26
Men såhär då: Om jag käkar min banan innan träningen och tar gainomaxbar / maxim XL protein bar efter + mat.

Alternativ äter återhämtningsmål och vänta en timme sedan käka hemlagad :)

Låter det okej?

tlk
2013-08-03, 10:57
Men såhär då: Om jag käkar min banan innan träningen och tar gainomaxbar / maxim XL protein bar efter + mat.

Alternativ äter återhämtningsmål och vänta en timme sedan käka hemlagad :)

Låter det okej?

Ja alltså det låter hur ok som helst. Absolut inget fel med det.

Har du inte ätit på ett bra tag innan ditt träningspass (6-8 timmar kanske) så kanske du vill äta lite protein av något slag innan med.


Det du egentligen bör bry dig om är att få i dig hyfsad mängd protein per dag. 1-2g / kg kroppsvikt (förutsatt att du inte är väldigt överviktig). Och gärna förlägga något proteinintag till strax efter träningen.

Ozziking
2013-08-03, 16:02
Okej, då vet jag! tack :) Kan variera det där lite.. Idag käkade jag bar och banan efter träningen och väntade en timme med lunchen som blev 200g torsk 1/4 avocado grönsaker och ca 130g potäter.

Brukar träna på morgonen innan lunch alt innan middag.

tlk
2013-08-03, 16:53
Okej, då vet jag! tack :) Kan variera det där lite.. Idag käkade jag bar och banan efter träningen och väntade en timme med lunchen som blev 200g torsk 1/4 avocado grönsaker och ca 130g potäter.

Brukar träna på morgonen innan lunch alt innan middag.

Ogse mig.

Brukar träna 04:30-07:00. Innan och under passet lite carbosyn+vassle (500kcal totalt lite drygt).

Sen hem å käka lunch vid 07:30 på kanske 1500kcal... exempelvis 500g nötfärs, 1l liter kefir gjort på 3%-ig mjölk, å lite havregryn.

Efter det kvällsmat kl 18:00 på cirkus 500kcal. typ 2-3dl havregryn och 2-3 ägg.


sen äter jag väl igen nästa dag.. antingen på morgon/lunch enligt samma schema om det är träningsdag. Annars väntar jag tills 18:00 och äter 2500kcal kvällsmat.

Ozziking
2013-08-08, 11:45
Oh shit okej! :-)