handdator

Visa fullständig version : blir sjuk av att träna/när träningen går bra


Simel
2013-08-01, 11:25
riktigt trist detta.

så fort träningen går bra och jag kör ett stenhårt pass blir jag sjuk (ont i halsen och/eller förskyld). vad beror detta på? riktigt drygt och hämmar utvecklingen...

GulligaGurkan
2013-08-01, 12:02
Kanske ett dåligt råd från min sida nu, men när jag lite ont i halsen eller när näsan rinner som en kran tränar jag ändå sålänge jag inte har feber eller känner mig slö och trött i kroppen!

Hittills verkar det ha funkat, då det alltid gått över efter 2-3 dagar och jag har inte varit mer sjuk än lite snuva sen jag började träna!

Eira
2013-08-01, 12:06
Går du till fail i dina pass eller inte?
Immunförsvaret blir sämre direkt efter passet så det är inte så konstigt.

Pintan
2013-08-01, 16:38
Mer kolhydrater kan hjälpa.

Limpi
2013-08-01, 16:42
Att träna vid halsont är inte att rekommendera, vid förkylningar med halsont och/eller feber ökar risken för hjärtsäcksinflammation och kan i värsta fall leda till döden. En släkting, då i 25-års åldern, dog av just detta. Personligen struntar jag i snuva och liknande men vid halsont och feber avvaktar jag hellre.

Som tidigare nämnt har träning en temporär negativ effekt på immunförsvaret vilket stöds av många studier, bl.a. Peter & Bateman 1983. Dock ger det under längre sikt en positiv effekt men under denna tid blir man mer mottaglig för angrepp. Ligger man på ett energiunderskott ökar risken för infektion ytterligare och det påverkas även av sömnen.

Så mitt råd är att se över övriga delar av ditt liv som kan påverka immunförsvaret, alltså ligga på energibalans/överskott, sova ordentligt och få i dig de näringsämnen du behöver genom en varierad kost. Detta kommer ha positiv effekt på ditt immunförsvar och du kanske bör ta det lite lugnt och bygga upp träningen. Dessa "stenhårda" pass gör dig mer mottaglig så då kan det vara läge att vara extra försiktig. Har du lätt för att bli sjuk se till att tvätta händerna efter gymmet då många vistas där!

GulligaGurkan
2013-08-01, 17:20
Att träna vid halsont är inte att rekommendera, vid förkylningar med halsont och/eller feber ökar risken för hjärtsäcksinflammation och kan i värsta fall leda till döden. En släkting, då i 25-års åldern, dog av just detta. Personligen struntar jag i snuva och liknande men vid halsont och feber avvaktar jag hellre.

Som tidigare nämnt har träning en temporär negativ effekt på immunförsvaret vilket stöds av många studier, bl.a. Peter & Bateman 1983. Dock ger det under längre sikt en positiv effekt men under denna tid blir man mer mottaglig för angrepp. Ligger man på ett energiunderskott ökar risken för infektion ytterligare och det påverkas även av sömnen.

Så mitt råd är att se över övriga delar av ditt liv som kan påverka immunförsvaret, alltså ligga på energibalans/överskott, sova ordentligt och få i dig de näringsämnen du behöver genom en varierad kost. Detta kommer ha positiv effekt på ditt immunförsvar och du kanske bör ta det lite lugnt och bygga upp träningen. Dessa "stenhårda" pass gör dig mer mottaglig så då kan det vara läge att vara extra försiktig. Har du lätt för att bli sjuk se till att tvätta händerna efter gymmet då många vistas där!



Det är väl mest att jag nästan alltid vaknar med halsont så jag har lärt mig att det inte är något. Har sällan eller aldrig "riktig" halsont. Har också en kompis som fick hjärtsäcksinflammation, men han hade mer tur. Men snuva är inga problem, lite synd om de som tycker det är äckligt att vara i samma rum som snuviga människor

Mustard
2013-08-02, 12:04
det hände mig väldigt ofta. åkte på förkylning och feber stup i kvarten. sen höll det i sig i 3-4 veckor också. till slut gick jag till vårdcentralen för att kolla upp detta. i mitt fall hade jag bakterier i halsen så jag fick gå en penicillin kur i 2 veckor. har hållt mig frisk efter det och kunnat köra regelbundet på gymmet.

behöver inte betyda att samma gäller dig men det skadar inte att kolla upp. med lite prover kan dom lätt se vad som stör immunförsvaret.

Billy Pumpisch
2013-08-02, 12:20
Jag själv är oerhört känslig mot att sova för lite efter hårda träningsperioder. Känns direkt att någonting kommer krypande om jag får för lite sömn och/eller äter för dåligt. Som tur är har jag flextid på jobbet så kan alltid sova tillräckligt om jag inte kommer i säng i tid.

Mats J
2013-08-02, 13:20
Kanske ett dåligt råd från min sida nu, men när jag lite ont i halsen eller när näsan rinner som en kran tränar jag ändå sålänge jag inte har feber eller känner mig slö och trött i kroppen!

Hittills verkar det ha funkat, då det alltid gått över efter 2-3 dagar och jag har inte varit mer sjuk än lite snuva sen jag började träna!

Jag har också kört efter det här, skulle jag inte göra det skulle jag aldrig kuna träna med dagisbarn i familjen. Visst det kanske inte är optimalt och har du otur kan du åka på något, men det kan hända något när du tar bilen till ICA också.

klingen
2013-08-02, 18:17
Dom 3 senaste åren har jag varit sjuk hela januari februari. Den ena förkylningen efter den andra, uppblandat med magsjuka. Ja jag har småbarn.
Men i år fick jag tipset att äta zink och selen under vintern. Och ta mig tusan så har jag inte varit sjuk sen dess. Det var i december. Min fru var sjuk ännu mer i vintras. Och när hon väl gav upp och började äta zink och selen så försvann hennes sjukdomar med.
Det kanske låter overkligt. Men det har verkligen fungerat.
Det ska tydligen trygga immunförsvaret.

Zink och selen FTW!!!

Röda Björnen
2013-08-02, 18:26
Dom 3 senaste åren har jag varit sjuk hela januari februari. Den ena förkylningen efter den andra, uppblandat med magsjuka. Ja jag har småbarn.
Men i år fick jag tipset att äta zink och selen under vintern. Och ta mig tusan så har jag inte varit sjuk sen dess. Det var i december. Min fru var sjuk ännu mer i vintras. Och när hon väl gav upp och började äta zink och selen så försvann hennes sjukdomar med.
Det kanske låter overkligt. Men det har verkligen fungerat.
Det ska tydligen trygga immunförsvaret.

Zink och selen FTW!!!

+1

Just Zink och Selen vetefan men att året om äta alla näringsämnen [vitaminer och mineraler] du behöver via kosten hjälper enormt. Jag gör det + att jag också äter ett kosttillskott på sidan om som ger mig 100% av RDI plus det. Har varit sjuk 1-2 gånger detta år sen jag började med det och aldrig mått så bra under sjukdom och under frisk.

Kräver dock att du ständigt gör detta och inte bara under perioder.

MVH

CalleP
2013-08-02, 19:31
Jag tränade med halsont och det ledde till att jag var sjuk i ett halvår. Så mitt råd är att ta det lugnt och vila tills det är bättre :)

Simel
2013-08-02, 20:46
hej alla och tack så mycket för tipsen. det låter väldigt logiskt allt ni säger. både det med mineraler/vitaminer (misstänker att jag inte får i mig allt viktiga med kosten), men jag tror att en pencilinkur/antibiotika (?) hade gjort susen...


brukar alltid ha en slemhinna längst bak på tungan och ha slemmig hals när jag vaknar. men slemhinnan är alltid där som sagt. kan det vara någonting jag bör uppsöka en läkare för? eller det kanske är en tandläkare? lol, använder visserligen tungskrapa, tandtråd m.m varje dag så vettefan :p

tack alla igen

pansarvagn
2013-08-02, 20:51
Hade samma problem med att jag blev sjuk när träningen gick som bäst. Otroligt frustrerande. Jag började äta multivitamin/mineral och har inte blivit sjuk en enda gång sedan dess. Gick från att vara sjuk varannan månad till att inte bli sjuk alls.

Finns troligtvis många orsaker till att man blir sjuk, vitaminbrist kan vara en.

Simel
2013-08-02, 21:16
bör jag köpa multivitamintabletter att knapra på varje dag?

pansarvagn
2013-08-03, 00:57
bör jag köpa multivitamintabletter att knapra på varje dag?

Beror på om din kost är åt skogen eller ej. Min kost är värdelös eftersom jag inte äter grönsaker och frukt. Du kan ju alltid prova och se om det gör någon skillnad då du säger att din kost inte är så optimal. I bästa fall så ger det effekt, i mellanfallet så får du placeboeffekt och i värsta fall så gör det ingen skillnad.

zimba
2013-08-03, 02:58
japp testa magnesim,zink,kalium,d-vitamin

zimba
2013-08-03, 03:03
japp testa magnesium,zink,kalium,d-vitamin.

Peter Hansen
2013-08-03, 19:06
haha varför tror du att antibiotika hjälper?

GulligaGurkan
2013-08-04, 13:10
hej alla och tack så mycket för tipsen. det låter väldigt logiskt allt ni säger. både det med mineraler/vitaminer (misstänker att jag inte får i mig allt viktiga med kosten), men jag tror att en pencilinkur/antibiotika (?) hade gjort susen...


brukar alltid ha en slemhinna längst bak på tungan och ha slemmig hals när jag vaknar. men slemhinnan är alltid där som sagt. kan det vara någonting jag bör uppsöka en läkare för? eller det kanske är en tandläkare? lol, använder visserligen tungskrapa, tandtråd m.m varje dag så vettefan :p

tack alla igen

Det beror troligtvis, efter att jag har haft samma problem, på att du sover med öppen mun, vilket leder till torra slämhinnor, vilket kan leda till att det svider när man andas och sväljer eller så.