handdator

Visa fullständig version : ''Lite sömn och trötthet har svagt samband''


Bjern
2013-08-01, 09:34
Länk (http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/lite-somn-och-trotthet-har-svagt-samband/)

Forskningen bakom verkar enligt artikeln fortfarande vara opublicerad.

Snubben
2013-08-01, 09:40
Kan det inte vara så enkelt att kvaliteten på den sömnen man får är det som styr tröttheten? Givet att kvaliteten har ingen koppling till längd av sömn.

Gpajpen
2013-08-01, 09:49
Det är mentalt

Jaeg
2013-08-01, 11:46
Har sovit i snitt 4-5 timmar de senaste 15 åren och mår hur bra som helst, pigg dagarna igenom och träningen går prima. Började få svårt att somna under gymnasietiden vilket stressade mig något enormt, låg och vände och vred på mig i 2-3 timmar varje kväll med ångest då jag trodde mig behöva 8 timmar, dels för hjärnan men även träningen. Sedan slutade jag noja och la mig helt enkelt när jag var trött istället och upptäckte då att jag var både piggare om dagarna samt att sömnproblemen och ångesten försvann. + också att man får 8 dagar i veckan med istället för fjuttiga 7. :d

Ronn
2013-08-01, 11:56
Har sovit i snitt 4-5 timmar de senaste 15 åren och mår hur bra som helst, pigg dagarna igenom och träningen går prima. Började få svårt att somna under gymnasietiden vilket stressade mig något enormt, låg och vände och vred på mig i 2-3 timmar varje kväll med ångest då jag trodde mig behöva 8 timmar, dels för hjärnan men även träningen. Sedan slutade jag noja och la mig helt enkelt när jag var trött istället och upptäckte då att jag var både piggare om dagarna samt att sömnproblemen och ångesten försvann. + också att man får 8 dagar i veckan med istället för fjuttiga 7. :d

Låter skönt, själv blir jag ett vrak om jag gör så.

Det är väl djupsömnen som räknas egentligen.

Gpajpen
2013-08-01, 12:16
Eller a det är mentalt till en viss gräns, hade jag sovit 4-5 timmar/natt en längre tid är jag fullkomligt tvärsäker på att mitt hjärta hade stannat eller utvecklat någon psykisk sjukdom eller nånting.