handdator

Visa fullständig version : Insulinkänslighet, olika dieter, muskelbyggande, m.m.


grytlappen
2013-08-01, 00:06
Tjenare.

Har märkt att jag blir galet trött efter måltider innehållandes mycket kolhydrater (värre än "normalt"). Och jag lägger på mig vätska som en jäkla kamel när jag brassar på. Är ingen expert men tolkar detta som att jag har relativt kass insulinkänslighet?

I vilket fall, jag käkar numera en mycket större andel fett i min diet och det funkar kanon. Jag håller mig piggare efter måltider och jag är lite hårdare. Grejen är bara att det känns inte som jag kan bygga nåt vidare längre. Skulle säga att jag har förhållandevis ganska lätt för det vanligtvis, men på denna dieten står det ganska still :/ Och jag håller ungefär samma kalorimängd, för jag går inte ner nåt.

Är jag helt ute och cyklar nu eller ligger det nåt i det?

Ursäkta för ett rörigt inlägg *hug*

tjing
2013-08-01, 00:18
Du är ute på en cykeltur.

En mer korrekt definition av insulinkänslighet är hur snabbt och effektivt man tar upp glukos.

Bozar
2013-08-01, 10:15
Har för mig vissa studier tyder på försämrad insulinkänslighet med hög andel mättat fett i kosten (kanske samma med dubbelbindingar?) men fett mättar bättre vilket kan vara orsaken att du blivit "hårdare" (gått ned i vikt).

Äter du inga kolhydrater så blir passen kämpiga men äter du kolhydrater precis före och efter passet så räcker det definitivt, eventuellt räcker det bara efter passet om du vill minimera intaget.

grytlappen
2013-08-01, 13:39
Jag gick väl ner en 2 kg på ett par dagar när jag började med denna dieten (vätska gissar jag på), men efter det har det stått ganska still.

Tänkte bara om det finns nån koppling mellan lågs kolhydratintag och kass muskeluppbyggnad *cry*

King Grub
2013-08-01, 13:47
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=193918&highlight=glykogendep%E5er