handdator

Visa fullständig version : Är det ok för en ung svensk tjej att vilja bli hemmafru?


filmjölk
2013-07-31, 23:13
Det har varit mycket manligt och kvinnligt på Kolozzeum på senaste tiden, så nu skall jag berätta om en person som vi kan diskutera kring. Hon kan vara riktig, hon kan vara påhittad och hon kan vara baserad på en person men jag skruvar till det. Det spelar ingen roll.

Vi kan kalla henne för Rigmor. Ett stabilt namn.

Rigmor är runt 25, ser bra ut, är smart, bildad, social, har humor och är riktigt trevlig att umgås med. Men Rigmor vill helst inte lönearbeta 40timmar i veckan. Halvtid går bra, men helst av allt vill hon slippa. Bara få vara hemma, kanske läsa lite kurser, kanske lära sig ngt roligt språk eller läsa om lokalhistoria, läsa böcker, shoppa, träna, umgås med kompisar, laga mat, städa och fixa hemma.

Det är ju svårt som singel att kunna ha en sådan livsstil, därför letar Rigmor efter en kille som tjänar bra med pengar och har en stabil ekonomi som kan försörja henne. Hon vill ha ett barn men inte mer, inga alls är också ok. Killen skall vara flitig, arbetsam, trogen, välbärgad och snäll. En sådan slår vilken snygging som helst för Rigmor.

Nu får Rigmor oerhört mycket skit för sin önskan från sin omgivning, och manga, spec. kvinnor finner hennes mål och ambition i livet provokativ.

Tycker du det här är provokativt?

WHITEFOLKS
2013-07-31, 23:16
Nej.

Om det är vad hon vill ha och trivs med och hon kan få det, best of luck to her.

en stor stark
2013-07-31, 23:19
Nej, det tycker jag inte.

Herman H
2013-07-31, 23:22
Jag ser inget fel i det, min morsa var hemma fram till att vi ungar var i drygt 10-års åldern, det var snålt med pengar men det fanns alltid mat i huset och räkningarna blev betalda.
Mina föräldrar var nöjda med arbetsfördelningen så jag ser inget konstigt i att någon skulle vilja göra så här idag också.

Guskleto
2013-07-31, 23:26
Inget fel i det men vem fan vill ha en brud som inte reder sig själv!? Tvärtom så är det riktigt imponerande med brudar som är självständig. En snygg röv fungerar vid 25 men inte vid 45.

Latissimus Dorsi
2013-07-31, 23:27
Absolut. Jag har inget emot konceptet med en hemmafru, men då har jag iofs rötter i mellanöstern. Så länge kvinnan är med på det så.

knuckles
2013-07-31, 23:36
You go girl. Vad är rigmor för namn? Låter som en polsk transvestit.

Latissimus Dorsi
2013-07-31, 23:38
Fanta exotic med brännvin är HEMSKT btw.

tjing
2013-07-31, 23:48
Men för tusan, alla dina trådar filmjölk.

En fråga följt av 20 olika "roliga" svarsalternativ.

Loke
2013-07-31, 23:49
Lite irriterande tycker jag nog det är. Jag har rent allmänt svårt för folk som verkar tro att andra jobbar för att de vill göra det. Nej du, Rigmor, andra jobbar för att det är på så vis mat hamnar på bordet, och där jag kommer ifrån drar alla sitt strå till stacken.

hurril
2013-07-31, 23:54
Ointressant och oprovocerande. Mer provocerande är det för mig om någon faktiskt skulle provoceras av att en fri människa gör vad fan han eller hon önskar.

Fartman
2013-07-31, 23:58
Jag blir provocerad och skulle aldrig kunna tänka mig en sån tjej. Men jag är inte dummare än att jag inser att det egentligen är okej så länge hennes partner är med på noterna.

Khayman
2013-08-01, 00:02
Jag skulle gärna bli hemmaman :-D

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

4623
2013-08-01, 00:02
Orkar inte läsa igenom alternativen.

För mig får kvinnor eller män gärna vara hemmafru/hemmaman(?).

Golddiggers har jag dock svårt för.

tjing
2013-08-01, 00:13
Det sagt böjer jag mig gärna för en kvinna som är en provider och har fina tuttar. Läkare premieras.

Intelligence is sexy (gäller dock inte läkare som helhet).

Ronn
2013-08-01, 06:12
Det jag skulle tycka kunna vara provocerande i din hypotetiska situation är att hon specifikt letar efter en man utifrån kriterierna att han har pengar och kan försörja henne.

Lellan
2013-08-01, 06:28
Jag tycker hon verkar korkad, hur tänker hon sig pensionen tex? Eller ska ringen på fingret (med el utan äktenskapsförord) bärga för att mannen är ngn slags pension? Tror hon på riktigt att hon alltid kommer vara nöjd med att inte bidra?

Jag hade en "hemmaman" i 3 år, fd kock - jag blev fet och olycklig, han var provocerande nöjd. Till slut stod jag inte ut; skaffade honom ett jobb. Då drog han. Det han gjorde hemma var väl framförallt kökssysslor, skötte halva städningen, resten chillade han, mest framför datorn el kampsport/inlines.

Att jag sluta försörja var nog toppen för båda - han tog tag i sitt liv; började röka (ok, ja det var väl korkat! ;P) och det autodidakta ihop med studier gjorde att han numer är universitetslärare i data.

Har mkt svårt att tro att någon kan bli lycklig av att inte bidra utanför det egna hemmet. Det är väl det välgörenhet fyller en stor funktion för när det gäller tex amerikanska hemmafruar?

Fordon
2013-08-01, 06:29
Så länge jag inte behöver vara vän med henne på facebook så är det inte provocerande. Jag skulle inte orka med alla idiotiska statusuppdateringar från en till sådan person.

Sniggel
2013-08-01, 06:50
Mer provocerande är det för mig om någon faktiskt skulle provoceras av att en fri människa gör vad fan han eller hon önskar.

Tänkte precis skriva det här. Provocerande att folk lägger sig i vad andra vill med sitt liv.

aijou
2013-08-01, 06:55
Jag skulle nog inte ha några större problem med att bli hemmaman ett tag eller jobba halvtid om min partner tjänade bra och var villig att försörja mig i utbyte mot att jag utförde diverse hushållssysslor.

I mina ögon är det helt upp till Rigmor så länge hennes blivande partner är helt införstådd med villkoren. Annars tycker jag att det är lika mycket bådas ansvar att försörja hushållet oavsett kön.

Yes
2013-08-01, 07:09
Inget direkt provocerande, men gör hon inte mer än så har jag svårt att respektera henne.

Mental
2013-08-01, 07:17
Vad skulle provokationen bestå i? Det är enligt mig ett riskabelt val dock, för personen sätter sig i en total beroendeställning. Efter 10-15 år som hemmafru/man så är man inte direkt attraktiv på arbetsmarknaden. Då är det lätt att man hamnar i ett my way or the highway förhållande.

För att inte tala om när medelålderskrisen kommer, och gubben skaffar röd sportbil och gifter om sig med en bystig 22årig blondin.

Fuark
2013-08-01, 07:26
Jag skulle nog inte ha några större problem med att bli hemmaman ett tag eller jobba halvtid om min partner tjänade bra och var villig att försörja mig i utbyte mot att jag utförde diverse hushållssysslor.

+1

Hemmaman låter episkt. Iallafall att jobba deltid a la 4-6 timmar inkl lunch. Det är ju bara disk som behövs göra dagligen.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Mental
2013-08-01, 07:27
Tömma och fylla diskmaskinen tar typ 10-12 min. :p

Eldhroka
2013-08-01, 07:55
Jag är typ hemmafru, förutom att jag inte städar eller lagar mat.
Dessutom studerar jag, men sen vill jag nog bara jobba 50-75%, behöver ju tid att träna för att hålla mig snygg. ;)

Piranha
2013-08-01, 08:00
Kör kör kör.

En flagga bara för pensionen senare i livet som kanske inte blir så hög.

aijou
2013-08-01, 08:03
Man kanske borde komma överens med sin välbetalda försörjande partner att de pensionssparar en summa åt en varje månad i sådana fall.

Alexton
2013-08-01, 08:07
Hennes liv och henes val jag kunde inte bry mig mindre. Kanske blir tråkigt för henne om hennes man tröttnar och vill ha en fru 2.0 15 år yngre.

Ladugårdsdörr
2013-08-01, 08:28
Nu är exemplet lite väl tillspetsat, men generellt tycker jag det är enbart positivt att fler kliver av ekorrhjulet med långa arbetsdagar, ännu längre dagisdagar, för stunden ångestdämpande konsumtion och obefintligt familjeliv.

J.V
2013-08-01, 08:35
Herrejostanes vilka daliga poll-alternativ. Men som hurril sa, bade ointressant och oprovocerande.

Ar bada parter med pa det och personen som jobbar tjanar nog med pluring; kor pa.

StorEric
2013-08-01, 08:54
Win, win juh.

Hon fixar allt hemma som jag hatar. Jag fixar pengar som hon älskar.

Sparven från Minsk
2013-08-01, 09:05
Alla gör som de själv vill men tycker inte det "låter okej" i mina öron.

Fuark
2013-08-01, 09:17
Tömma och fylla diskmaskinen tar typ 10-12 min. :p

Knappt 4min om man gör det dagligen :naughty:

Nu ska man bara hitta en som är villig att försörja mig och pensionsspara åt mig i gengäld för att jag sköter diskmaskinen. Är det en riktig toppenpingla så kan jag sträcka mig till att justera skorna i hallen så att de står jämnt och rakt. Men där går gränsen!

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

ByggBobbarna
2013-08-01, 09:36
Är väl inget konstigt alls med hemmafru?

Morsan har varit det från 23års ålder och är det än idag (47år). Detta var en gemensam överenskommelse och en nödvändighet då farsan driver ett större företag och är arbetsnarkoman xD (175% snitt).

Farsgubbens krav var alltså att morsan skulle vara hemma, sköta om hushållet, ta hand om oss ungar och ja i princip allt som måste skötas utanför jobbet.

Har aldrig sett min farsa med en dammsugare, disktrasa, damborste, sopkvast eller liknande i handen. Aldrig sett han byta sängkläder eller ens packat sin resväska själv xD Han älskar dock att laga mat så när han får en lucka står han ofta och slänger med stekpannan och slurpar på sin whiskey :P

Värt att notera är att jag ändå ser min far som den manligaste och självständigaste personen jag känner! Han kan fan allt! Reparerar allt själv, både åt sig själv och vänner och har en allmänbildning och en bred kunskapsbas utan dess like som han applicerar ständigt i vardagen.

Nu bar det av offtopic.

Men ja, jag blir ändå smått provocerad av det här "tänket" och att det är den slappare livstilen man jagar och tror att man ska få på bekostnad av en annans arbete.

Däremot att man är hemmafru eller blir hemmafru för att det är just denna "tjänst/plats" som lämpar sig bäst för det parets gemensamma "välfärd" (som i mina pärons fall) är det ju fan inget konstigt med.

Lellan
2013-08-01, 09:36
En tanke - många drömmer om bekvämt liv, men jag tror få vill leva det. Se bara hur lätt det är att "gå ner sig" som arbetslös, det kräver nog mkt av en person att trivas med så liten brist på utmaningar, feedback..

Nog en risk att bli intrigant och bitter- kanske lite skamsen också att leva i ett välfärdssamhälle men inte bidra fastän man har förmågan. Många som saknar arbetsförmåga skulle nog uppleva det provocerande.

Jag tycker inte att Rigmor gör fel - men blir beklämd. Det låter väldigt torftigt att underordna sig att bli beroende av någon annan helt enkelt. Passion och driv, utmaningar - och inte bara slentrianmässigt med minsta motståndets lag "ta hand om sitt" - är väl faktorer de flesta upplever ge mening.

filmjölk
2013-08-01, 09:39
Det här var oväntat positivt...men om vi vänder på schteken:

Ahmed är runt 25, ser bra ut, är smart, bildad, social, har humor och är riktigt trevlig att umgås med. Men Ahmed vill helst inte lönearbeta 40timmar i veckan. Halvtid går bra, men helst av allt vill han slippa. Bara få vara hemma, kanske läsa lite kurser, spela world of warcraft, träna, umgås med kompisar, laga mat, städa och fixa hemma.

Det är ju svårt som singel att kunna ha en sådan livsstil, därför vill Ahmed bo kvar hemma hos mamma och bli försörjd. En omhändertagande mor slår vilken flickvän som helst.

Tycker du det här är provokativt?

ByggBobbarna
2013-08-01, 09:41
Min flickvän/sambo vet även redan nu att hon kommer bli en hemmafru i framtiden. Fan, det har redan börjat lite smått faktiskt med tanke på att jag inte städat lägenheten på 4mån och den är ändå kliniskt ren kom jag på xD

Och hon har inget emot det (är väl inte så konstigt iof)

Anledningen till detta är väl att de timmarna som jag kommer kunna jobba istället för att göra hemmasysslor kommer ge högre utdelning än om hon hade skaffat sig ett jobb.

tp_88
2013-08-01, 09:45
Jag tror att man gör det lite enkelt för sig om man tror att ett jobb(tm) alltid är stimulerande, berikande och tillfredställande. Samt att inget som inte är ett jobb kan var det i någon större utsträckning.

Däremot så är det som sagt en potentiellt utsatt situation för personen som går hemma, såklart. Men om vi hypotetiskt förutsätter att de har ett bra förhållande hela livet så ser jag inga problem med det. Givetvis ska folk vi göra vad de vill med sina liv.

mini
2013-08-01, 09:49
Om hon nu är så bildad och charmant, varför inte tänka sig att jobba ihop till sitt eget drömliv själv? Hennes plan är knappast ambitiös eller långsiktig så jag hade nog sett henne som korkad, men det är ju tillåtet att vara.

Lellan
2013-08-01, 09:50
Är väl inget konstigt alls med hemmafru?

Morsan har varit det från 23års ålder och är det än idag (47år). Detta var en gemensam överenskommelse och en nödvändighet då farsan driver ett större företag och är arbetsnarkoman xD (175% snitt).

Farsgubbens krav var alltså att morsan skulle vara hemma, sköta om hushållet, ta hand om oss ungar och ja i princip allt som måste skötas utanför jobbet.

Har aldrig sett min farsa med en dammsugare, disktrasa, damborste, sopkvast eller liknande i handen. Aldrig sett han byta sängkläder eller ens packat sin resväska själv xD Han älskar dock att laga mat så när han får en lucka står han ofta och slänger med stekpannan och slurpar på sin whiskey :P

Värt att notera är att jag ändå ser min far som den manligaste och självständigaste personen jag känner! Han kan fan allt! Reparerar allt själv, både åt sig själv och vänner och har en allmänbildning och en bred kunskapsbas utan dess like som han applicerar ständigt i vardagen.

Nu bar det av offtopic.

Men ja, jag blir ändå smått provocerad av det här "tänket" och att det är den slappare livstilen man jagar och tror att man ska få på bekostnad av en annans arbete.

Däremot att man är hemmafru eller blir hemmafru för att det är just denna "tjänst/plats" som lämpar sig bäst för det parets gemensamma "välfärd" (som i mina pärons fall) är det ju fan inget konstigt med.

Fetstilta; ja det är väl sånt man som hemmagående går miste om?

Kul om de är lyckliga, risken är väl en osund maktbalans i ett sådant förhållande. Även om förhållandet tar slut - om den andre pensionssparat åt en - och man är oattraktiv på arbetsmarknaden tex.. kalldusch. Så det är väl därför man tycker lite synd om hemmagående, det känns ju inte särskilt självständigt. Men klart man ska om man vill.

Ronn
2013-08-01, 09:51
Man bör väl skilja på att av händelse bli hemmafru/man och att helt styra sina livsval utefter ambitionen att kunna bli det, för mig är det två olika saker.

Situationen med Ahmed känns också annorlunda om det är så att mamman är med på det så är det ju en redan etablerad situation och inget som Ahmed specifikt behöver söka sig till.

Det är själva mentaliteten att planera inför det hela som jag tycker är provocerande men inte till någon större grad eftersom det egentligen inte berör mig själv.

Lellan
2013-08-01, 09:53
Jag tror att man gör det lite enkelt för sig om man tror att ett jobb(tm) alltid är stimulerande, berikande och tillfredställande. Samt att inget som inte är ett jobb kan var det i någon större utsträckning.

Däremot så är det som sagt en potentiellt utsatt situation för personen som går hemma, såklart. Men om vi hypotetiskt förutsätter att de har ett bra förhållande hela livet så ser jag inga problem med det. Givetvis ska folk vi göra vad de vill med sina liv.

Men så som han beskrev henne så lät det ju som att hon skulle kunna få ett jobb som skulle kunna vara just stimulernade, berikande o tillfredställande.. Så är på Minis linje. Låter inte genomtänkt.

Samma i Achmeds fall, ogenomtänkt och att han hamnar i en utsatt situation. Men om mamma är glad med dealen och han vill så, fine.

Alexton
2013-08-01, 09:56
Det här var oväntat positivt...men om vi vänder på schteken:

Ahmed är runt 25, ser bra ut, är smart, bildad, social, har humor och är riktigt trevlig att umgås med. Men Ahmed vill helst inte lönearbeta 40timmar i veckan. Halvtid går bra, men helst av allt vill han slippa. Bara få vara hemma, kanske läsa lite kurser, spela world of warcraft, träna, umgås med kompisar, laga mat, städa och fixa hemma.

Det är ju svårt som singel att kunna ha en sådan livsstil, därför vill Ahmed bo kvar hemma hos mamma och bli försörjd. En omhändertagande mor slår vilken flickvän som helst.

Tycker du det här är provokativt?

Icke. Tycker nog hans mor borde sparka ut honom men kan hon inte det så tjaa.. då får man väl stå sitt kast med 25åring som är som ett vuxet barn.

Gpajpen
2013-08-01, 09:56
Det här var oväntat positivt...men om vi vänder på schteken:

Ahmed är runt 25, ser bra ut, är smart, bildad, social, har humor och är riktigt trevlig att umgås med. Men Ahmed vill helst inte lönearbeta 40timmar i veckan. Halvtid går bra, men helst av allt vill han slippa. Bara få vara hemma, kanske läsa lite kurser, spela world of warcraft, träna, umgås med kompisar, laga mat, städa och fixa hemma.

Det är ju svårt som singel att kunna ha en sådan livsstil, därför vill Ahmed bo kvar hemma hos mamma och bli försörjd. En omhändertagande mor slår vilken flickvän som helst.

Tycker du det här är provokativt?
95% av alla som nyss sa att det är grönt att vara golddigger tycker inte att detta är ok. Falskt säger jag.

RandomC
2013-08-01, 09:59
Undrar om det är lika socialt accepterat att som man aktivt söka efter en kvinna som kan tänka sig leva som hemmafru.

Det sagt böjer jag mig gärna för en kvinna som är en provider och har fina tuttar. Läkare premieras.

Intelligence is sexy (gäller dock inte läkare som helhet).

Lol, läkare intelligenta? :d

Ponde
2013-08-01, 10:06
Jag skulle gärna bli en hemmaman :d. Laga mat kan jag, städa skulle väl också gå, resten av tiden skulle jag hänga med polare, spela data/tv-spel, ha roligt med frugan, läsa mycket böcker, kolla alla filmer på imdb top250, skaffa mc....


Aaah, friheten det skulle ge alltså :D. Någon som känner en välbärgad singelkvinna???:cool:

RandomC
2013-08-01, 10:06
Om hon nu är så bildad och charmant, varför inte tänka sig att jobba ihop till sitt eget drömliv själv? Hennes plan är knappast ambitiös eller långsiktig så jag hade nog sett henne som korkad, men det är ju tillåtet att vara.

Varför skulle man vara korkad för att man har andra ambitioner och mål i livet som skiljer sig från normen?

Ponde
2013-08-01, 10:15
Varför skulle man vara korkad för att man har andra ambitioner och mål i livet som skiljer sig från normen?

För att mini känner sig hotad av tanken att någon kvinna faktiskt kunde få snålskjuts hela livet igenom och kanske få feta pengar åt sig själv från ev. skilsmässa :D.

Någon annan orsak till kommentaren förstår jag inte.

Lellan
2013-08-01, 10:16
Varför skulle man vara korkad för att man har andra ambitioner och mål i livet som skiljer sig från normen?

Det är inte att ha andra mål o ambitioner som gör henne korkad, det är väl bara uppfriskande i sig. Det är bristen på självständighet och att sätta sig i en utlämnad och långsiktigt osäker sits som är korkat - tycker iaf jag.

Ponde
2013-08-01, 10:18
Det är inte att ha andra mål o ambitioner som gör henne korkad, det är väl bara uppfriskande i sig. Det är bristen på självständighet och att sätta sig i en utlämnad och långsiktigt osäker sits som är korkat - tycker iaf jag.

Hon är väl inte i en osäker sits om mannen är rik och hon får 50% av hans egendom typ när de skiljs...? Se bara på elin nordegren, hon är kungen alltså :d.

Lellan
2013-08-01, 10:22
Hon är väl inte i en osäker sits om mannen är rik och hon får 50% av hans egendom typ när de skiljs...? Se bara på elin nordegren, hon är kungen alltså :d.

Är rik ett mått på lycka? Jag tror inte Elin Nordegren är lyckligare än andra. Dessutom hade hon väl jobb när de träffades, om jag minns rätt.

Personligen skulle det värsta vara att inte känna självständighet, men nu är jag varken Rigmor, Ahmed eller Elin. Tackolov. :D

nissepelle
2013-08-01, 10:26
Jag hade aldrig velat vara med en tjej vars ambition i livet är att vara hemma på sofflocket och inte göra något produktivt för fem öre. Fy fan, det hade aldrig funkat. Och jag tror inte att det vore nyttigt för "Rigmor" heller. Men alla väljer sitt eget liv så vad kan jag säga..

shut teh face
2013-08-01, 10:27
Klart det är OK, dock är det nog många som går ur en sådan situation som förlorare, hur attraktiv är man på arbetsmarknaden när man/om går isär? Nästa problem är ju pensionen, visst kan den som jobbar få spara sådant åt hemmafrun, men vi är i Sverige och den som jobbar ska ha jävligt bra lön för att kunna driva runt det.

Man får väl ut mer efter skatt ifall två personer tjänar 30k än ifall en tjänar 0 och den andra 70k

MEN, en tjej som är hemmafru behöver nödvändigtvis inte vara en lat tjej som inte vill göra något liv, det beror ju på vad hon gör... städa hemmet, hämta barn, laga mat, det är sällan ett heltidsjobb. Om man resterande tid sitter på facebook eller beställer kläder på nätet kanske man inte är så produktiv, men man kanske tar hand om en trädgårdsodling och förser familjen med närodlat, tar hand om djur eller jobbar idéelt eller liknande, men man bidrar inte ekonomiskt till familjen.

spoon
2013-08-01, 10:30
Man bör väl skilja på att av händelse bli hemmafru/man och att helt styra sina livsval utefter ambitionen att kunna bli det, för mig är det två olika saker.

Situationen med Ahmed känns också annorlunda om det är så att mamman är med på det så är det ju en redan etablerad situation och inget som Ahmed specifikt behöver söka sig till.

Det är själva mentaliteten att planera inför det hela som jag tycker är provocerande men inte till någon större grad eftersom det egentligen inte berör mig själv.

Får hålla med här. Morsan har jobbat halvtid största delen av våran uppväxt. Detta för att bättre kunna ta hand om oss och farsan tjänade tillräckligt. Ser inget fel i det.

mini
2013-08-01, 10:31
För att mini känner sig hotad av tanken att någon kvinna faktiskt kunde få snålskjuts hela livet igenom och kanske få feta pengar åt sig själv från ev. skilsmässa :D.

Någon annan orsak till kommentaren förstår jag inte.

Du känner mig så väl.

Ponde
2013-08-01, 10:32
Är rik ett mått på lycka? Jag tror inte Elin Nordegren är lyckligare än andra. Dessutom hade hon väl jobb när de träffades, om jag minns rätt.

Personligen skulle det värsta vara att inte känna självständighet, men nu är jag varken Rigmor, Ahmed eller Elin. Tackolov. :D

Nej, men med hennes 100milj $ kan hon göra sig lycklig genom att skaffa ett tryggt hus och skicka ungarna till de bästa skolorna, leva bekvämt.

Före hon träffade tiger jobbade hon som au-pair, inte direkt något framtidsyrke:d....

tp_88
2013-08-01, 11:09
Men så som han beskrev henne så lät det ju som att hon skulle kunna få ett jobb som skulle kunna vara just stimulernade, berikande o tillfredställande.. Så är på Minis linje. Låter inte genomtänkt.

Samma i Achmeds fall, ogenomtänkt och att han hamnar i en utsatt situation. Men om mamma är glad med dealen och han vill så, fine.
Jag läste knappt ens TS post, utan svarade mer på den efterföljande diskussionen som jag ögnade igenom.

Vidare förstår jag inte varför du tror att man inte kan t.ex. reparera saker åt sig själv och vänner samt vara allmänbildad för att man inte har en anställning?

EDIT: Nu läste jag filmjölks post och det står ju uttryckligen att hon helst vill slippa jobba. Så uppenbarligen finner hon de möjligheterna som finns på arbetsmarknaden mindre tillfredställande.

eulalia
2013-08-01, 11:18
Jag skulle gärna bli en hemmaman :d. Laga mat kan jag, städa skulle väl också gå, resten av tiden skulle jag hänga med polare, spela data/tv-spel, ha roligt med frugan, läsa mycket böcker, kolla alla filmer på imdb top250, skaffa mc....


Aaah, friheten det skulle ge alltså :D. Någon som känner en välbärgad singelkvinna???:cool:

:naughty:Jag är iofs inte välbärgad men jag har absolut möjlighet att försörja dig.

Jag lämnar en "att göra lista" då jag lämnar hemmet på morgonen, du ska handla, laga mat, städa, tvätta och diska. Får du tid över ska du snickra färdigt altanen åt mig så jag lugnt och ledigt kan slappna av i eftermiddagssolen och få sippa på min gintonic i lugn och ro då jag kommer hem från jobbet utarbetad och trött.
Vi ska ju givetvis ha barn också, visst får du spela tv-spel med dina kamrater i den mån du får tid över. Behöver du en blöja eller lite medicin under dagen så självklart, det är bara att fråga om lov så får du en slant eller du kanske hellre vill ha en veckopeng?

Äsch, jag ska sluta dumma mig. Jag skulle inte själv vilja leva på det viset. Jag vill jobba, det är ju det enda sociala livet jag har förutom träningen. Jag behöver inte tjäna mycket men jag vill ha ekonomisk frihet och därmed större frihet att kunna välja nya vägar här i livet. Just nu pluggar jag vilket inte alla anser sig ha råd med. Andra människor kanske inte sätter samma värde på just det, vi är alla olika.

Jag tycker nog inte illa om hemmamän/fruar, men jag har väldigt svårt att förstå hur man kan vilja leva så. Självständighet och frihet är jätteviktigt för mig, men man kanske tänker annorlunda beroende på erfarenhetsbagaget.

Man kan ju hamna i liknande den situationen mer ofrivilligt också, man kanske drabbas av sjukdom eller arbetsskador.

Ponde
2013-08-01, 11:30
:naughty:Jag är iofs inte välbärgad men jag har absolut möjlighet att försörja dig.

Jag lämnar en "att göra lista" då jag lämnar hemmet på morgonen, du ska handla, laga mat, städa, tvätta och diska. Får du tid över ska du snickra färdigt altanen åt mig så jag lugnt och ledigt kan slappna av i eftermiddagssolen och få sippa på min gintonic i lugn och ro då jag kommer hem från jobbet utarbetad och trött.
Vi ska ju givetvis ha barn också, visst får du spela tv-spel med dina kamrater i den mån du får tid över. Behöver du en blöja eller lite medicin under dagen så självklart, det är bara att fråga om lov så får du en slant eller du kanske hellre vill ha en veckopeng?

Äsch, jag ska sluta dumma mig. Jag skulle inte själv vilja leva på det viset. Jag vill jobba, det är ju det enda sociala livet jag har förutom träningen. Jag behöver inte tjäna mycket men jag vill ha ekonomisk frihet och därmed större frihet att kunna välja nya vägar här i livet. Just nu pluggar jag vilket inte alla anser sig ha råd med. Andra människor kanske inte sätter samma värde på just det, vi är alla olika.

Jag tycker nog inte illa om hemmamän/fruar, men jag har väldigt svårt att förstå hur man kan vilja leva så. Självständighet och frihet är jätteviktigt för mig, men man kanske tänker annorlunda beroende på erfarenhetsbagaget.

Man kan ju hamna i liknande den situationen mer ofrivilligt också, man kanske drabbas av sjukdom eller arbetsskador.
Jag söker mer efter någon ensam grevinna lr nåt med ett slott som hon sitter i i sin ensamhet, sen kommer jag och räddar henne och gör hennes tillvaro perfekt!:d

Alternativt bli hemmaman åt den nästa lady gaga/shakira/beyonce, mm det skulle vara smaskigt :D. /dagdrömmande

RandomC
2013-08-01, 12:06
Du känner mig så väl.

Det var en seriös fråga. Jag är nyfiken på vad som ligger bakom dessa fördomar

mini
2013-08-01, 12:27
Det var en seriös fråga. Jag är nyfiken på vad som ligger bakom dessa fördomar

Nej, det var ingen fråga öht i din post. Det var en rad raljanta påståenden. Jag tycker att det är korkat att göra sig ekonomiskt beroende av en partner. Det har inget med fördomar att göra.

Ponde
2013-08-01, 12:39
Nej, det var ingen fråga öht i din post. Det var en rad raljanta påståenden. Jag tycker att det är korkat att göra sig ekonomiskt beroende av en partner. Det har inget med fördomar att göra.

Varför är det korkat om du får det bra ekonomiskt även efter skilsmässa? (nu antar man alltså att man är gifta och inga överenskommelser har gjorts före giftermålet om hur egendomen delas vid skilsmässa)

Fartman
2013-08-01, 12:49
Min flickvän/sambo vet även redan nu att hon kommer bli en hemmafru i framtiden. Fan, det har redan börjat lite smått faktiskt med tanke på att jag inte städat lägenheten på 4mån och den är ändå kliniskt ren kom jag på xD

Och hon har inget emot det (är väl inte så konstigt iof)

Anledningen till detta är väl att de timmarna som jag kommer kunna jobba istället för att göra hemmasysslor kommer ge högre utdelning än om hon hade skaffat sig ett jobb.

Du tror inte att det kanske skulle kunna gå att redan nu skola in din sambo lite i familjeföretaget så att hon också kan bidra? Tex sköta viss administration på låt säga 50%. Då kanske du kan jobba lite mindre också ;)

Mental
2013-08-01, 12:50
Varför är det korkat om du får det bra ekonomiskt även efter skilsmässa? (nu antar man alltså att man är gifta och inga överenskommelser har gjorts före giftermålet om hur egendomen delas vid skilsmässa)

Om man kunde avtala att man får halva sin partners framtida inkomst även efter en skillsmässa så. Annars sitter man där med en liten klumpsumma och utan utbildning, försörjning och är totalt oattraktiv på arbetsmarknaden.

De flesta som är eller blir hemmafru/man är det inte med en multimiljonär, utan med någon som tjänar bra nog för att försörja sig själv och partner, men oftast inte så jättemycket mer. Då blir det ingen rikedom efter skiljsmässan tyvvär.

Mental
2013-08-01, 12:51
Min flickvän/sambo vet även redan nu att hon kommer bli en hemmafru i framtiden. Fan, det har redan börjat lite smått faktiskt med tanke på att jag inte städat lägenheten på 4mån och den är ändå kliniskt ren kom jag på xD

Och hon har inget emot det (är väl inte så konstigt iof)

Anledningen till detta är väl att de timmarna som jag kommer kunna jobba istället för att göra hemmasysslor kommer ge högre utdelning än om hon hade skaffat sig ett jobb.

Om hon skaffar sig ett jobb som ger mer än det kostar att ta in någon som städar och sköter hushållet ala RUT så blir det än högre utdelning. Orka sitta i en total beroendeställning.

ByggBobbarna
2013-08-01, 13:01
Du tror inte att det kanske skulle kunna gå att redan nu skola in din sambo lite i familjeföretaget så att hon också kan bidra? Tex sköta viss administration på låt säga 50%. Då kanske du kan jobba lite mindre också ;)

Det är absolut ingen dålig idé!

Hon får redan nu ett gäng erbjudanden att hoppa in i olika delar av affärsverksamheten. Både i produktion, lager och några administrativa arbeten. Men så fort någon mindre tjänst blir ledig så är det inte omöjligt att jag klämmer in henne där för regelbundna arbetsuppgifter :)

ByggBobbarna
2013-08-01, 13:07
Om hon skaffar sig ett jobb som ger mer än det kostar att ta in någon som städar och sköter hushållet ala RUT så blir det än högre utdelning. Orka sitta i en total beroendeställning.

Det är klart. Nu vet jag ju inte hur det kommer se ut i mitt fall men det kommer inte bara vara laga mat, städa och tvätta som står på agendan.

Det är ju att ta hand om ungarna, laga mat, handla, tvätta, städda, sköta om trädgård och övriga delar av fastigheten, ta det största ansvaret för ungarnas fritidsaktiviteter och en massa annat.

Jag vet själv att under min uppväxt så hade morsan alltid något att göra. Nu bor bara lillasyster kvar som är i tonåren och nu börjar det bli lite väl glassigt att vara "housewife" för mammsen tycker jag xD

RandomC
2013-08-01, 13:39
Nej, det var ingen fråga öht i din post. Det var en rad raljanta påståenden. Jag tycker att det är korkat att göra sig ekonomiskt beroende av en partner. Det har inget med fördomar att göra.

Det var utan tvekan en fråga, en ganska enkel sådan dessutom. Om du sen av någon anledning inte är intresserad av att komma med ett svar, fine, då får det vara så. Att påstå att en person är korkad enbart utifrån hennes ambitioner tycker jag är fördomsfullt. Det är möjligt att dina åsikter grundar sig i något annat, därav min fråga. Att påstå att det skulle ha varit ett raljant försök till provokation blir däremot lite larvigt.

The_RobRoy
2013-08-01, 13:41
Herre jösses, vardagsmat i Asien..

TranceII
2013-08-01, 13:53
Herre jösses, vardagsmat i Asien..

Ja, men det betyder inte att det är smart eller något som är bra för kvinnorna. Speciellt i vårat samhälle där skiljsmässor är så vanligt.

Folk får göra vad de vill men jag anser att det är ett korkat mål att ha.

mini
2013-08-01, 14:23
Varför skulle man vara korkad för att man har andra ambitioner och mål i livet som skiljer sig från normen?

Det är inte det som är korkat. Det är att försätta sig i en osjälvständig situation.

The_RobRoy
2013-08-01, 14:30
Ja, men det betyder inte att det är smart eller något som är bra för kvinnorna. Speciellt i vårat samhälle där skiljsmässor är så vanligt.

Folk får göra vad de vill men jag anser att det är ett korkat mål att ha.

Håller helt med och finner det oattraktivt. Men jag tror ändå det är vi svenskar som har ett konstigt perspektiv på detta, jämfört med genomsnittet i världen.

David Brent
2013-08-01, 14:57
Om hon trivs med det och hittar någon som vill försörja henne så varför inte?

Personligen skulle jag aldrig bli tillsammans med någon med de ambitionerna dock, hon får försörja sig själv.

Zorban
2013-08-01, 14:58
Om jag hade haft tillräckligt med pengar så hade jag velat att min flickvän vore hemmafru (det vill hon också). Men då snarare för att man hade ett väldigt stort hus och vill lägga mycket tid på barnen, inte för att hon helt enkelt inte bara "orkar jobba". Sedan så är ju inte Sverige direkt designat för hemmafruar, och man behöver väl inte betala något underhåll om man skiljer sig?

Röda Björnen
2013-08-01, 14:59
Det har varit mycket manligt och kvinnligt på Kolozzeum på senaste tiden, så nu skall jag berätta om en person som vi kan diskutera kring. Hon kan vara riktig, hon kan vara påhittad och hon kan vara baserad på en person men jag skruvar till det. Det spelar ingen roll.

Vi kan kalla henne för Rigmor. Ett stabilt namn.

Rigmor är runt 25, ser bra ut, är smart, bildad, social, har humor och är riktigt trevlig att umgås med. Men Rigmor vill helst inte lönearbeta 40timmar i veckan. Halvtid går bra, men helst av allt vill hon slippa. Bara få vara hemma, kanske läsa lite kurser, kanske lära sig ngt roligt språk eller läsa om lokalhistoria, läsa böcker, shoppa, träna, umgås med kompisar, laga mat, städa och fixa hemma.

Det är ju svårt som singel att kunna ha en sådan livsstil, därför letar Rigmor efter en kille som tjänar bra med pengar och har en stabil ekonomi som kan försörja henne. Hon vill ha ett barn men inte mer, inga alls är också ok. Killen skall vara flitig, arbetsam, trogen, välbärgad och snäll. En sådan slår vilken snygging som helst för Rigmor.

Nu får Rigmor oerhört mycket skit för sin önskan från sin omgivning, och manga, spec. kvinnor finner hennes mål och ambition i livet provokativ.

Tycker du det här är provokativt?

Det är rätt fult att ha en dröm som lever på att du ska leva på en annan människa så du själv slipper jobba.. för du antagligen är lat.

Men hittar Rigmor en man som tycker det är en bra ide så för all del kommer jag inte bry mig överhuvudtaget. Men lathet är anledningen.

Röda Björnen
2013-08-01, 15:02
Varför skulle man vara korkad för att man har andra ambitioner och mål i livet som skiljer sig från normen?

För att mini känner sig hotad av tanken att någon kvinna faktiskt kunde få snålskjuts hela livet igenom och kanske få feta pengar åt sig själv från ev. skilsmässa :D.

Någon annan orsak till kommentaren förstår jag inte.

För att en högsta dröm där man ska vara som en parasit och leva på en annan människas tillgångar och hårda arbete har inget med en norm att göra. Du är en lat människa.

MVH

Ponde
2013-08-01, 15:36
För att en högsta dröm där man ska vara som en parasit och leva på en annan människas tillgångar och hårda arbete har inget med en norm att göra. Du är en lat människa.

MVH

Lathet är skönt, hellre lat än sönderstressad människa som inte kan ta det lugnt (som många tycks va nuförtiden).

Trouble
2013-08-01, 15:48
Jag skulle kunna gifta mig med en Rigmor, men då skulle hon vara 10 år yngre än jag och ha stora tuttar.

Röda Björnen
2013-08-01, 16:04
Lathet är skönt, hellre lat än sönderstressad människa som inte kan ta det lugnt (som många tycks va nuförtiden).

http://t.qkme.me/3sad6h.jpg

Stress betyder ofta att du är påväg att göra någonting. Stress är en del av livet.

MVH

Lance Uppercut
2013-08-01, 16:06
Låter asnajs att inte jobba, då skulle man ju ha massor av tid att göra saker för en själv istället för andra. Tycker att hon ska göra det om hon tror att det kommer göra henne lycklig. Ni som kopplar ihop produktivitet med ett arbete (för andra människor och såklart delvis dig själv) tycker jag är lite underliga, kan ni inte vara produktiva på er fritid?

Lance Uppercut
2013-08-01, 16:07
Stress betyder ofta att du är påväg att göra någonting. Stress är en del av livet.

MVH

Du menar att du aldrig träffar på sönderstressade människor? Här i Sthlm ser man det överallt...

Ponde
2013-08-01, 16:12
http://t.qkme.me/3sad6h.jpg

Stress betyder ofta att du är påväg att göra någonting. Stress är en del av livet.

MVH

Nej, stress må vara vissa människors liv men det är inte meningen att man skall stressa. Du får det att låta som något positivt vilket det verkligen inte är. :smash:

Angel
2013-08-01, 16:12
Drömliv ju. Inte minsta provocerande.

Ronn
2013-08-01, 16:18
Du menar att du aldrig träffar på sönderstressade människor? Här i Sthlm ser man det överallt...

Vad är definitionen av sönderstressad?

knuckles
2013-08-01, 16:20
Vad är definitionen av sönderstressad?

http://cdn1.cdnme.se/cdn/7-2/338527/images/2007/computing_stress_1198204593_5589882.jpg

Lance Uppercut
2013-08-01, 16:20
Vad är definitionen av sönderstressad?

Det finns såklart ingen som du säkert vet. Men det jag brukar koppla ihop det med är väl kanske en väldigt synlig neurotisism och situationen i sig.

Ronn
2013-08-01, 16:29
Det finns såklart ingen som du säkert vet. Men det jag brukar koppla ihop det med är väl kanske en väldigt synlig neurotisism och situationen i sig.

Jag tror det är en subjektiv tolkning, vissa människor är ettriga av sig andra är lugna och sånt syns, vi har högt tempo generellt i Stockholm javisst men det är nog en grov övertolkning att se det som att folk har gått in i väggen.

Lance Uppercut
2013-08-01, 16:33
Jag tror det är en subjektiv tolkning, vissa människor är ettriga av sig andra är lugna och sånt syns, vi har högt tempo generellt i Stockholm javisst men det är nog en grov övertolkning att se det som att folk har gått in i väggen.

Vet inte vem som har nämnt att gå in i väggen men jag var nog otydlig i mitt förra inlägg. Någon som är sönderstressad för mig är någon som lider av stressen, där det inte längre är positivt. Det har jag själv gjort i perioder utan att ha varit i närheten av att "gå in i väggen".

Ronn
2013-08-01, 16:37
Vet inte vem som har nämnt att gå in i väggen men jag var nog otydlig i mitt förra inlägg. Någon som är sönderstressad för mig är någon som lider av stressen, där det inte längre är positivt. Det har jag själv gjort i perioder utan att ha varit i närheten av att "gå in i väggen".

Ok men diskussionen verkade hamna på att antingen är man lat eller sönderstressad, fanns ingenting mittemellan, vilket naturligtvis inte stämmer.

Kan dock förstå att någon som är väldigt lat (inte riktat mot dig) upplever det som att det är så.

Lance Uppercut
2013-08-01, 16:59
Ok men diskussionen verkade hamna på att antingen är man lat eller sönderstressad, fanns ingenting mittemellan, vilket naturligtvis inte stämmer.

Kan dock förstå att någon som är väldigt lat (inte riktat mot dig) upplever det som att det är så.

Jaha ok då förstår jag vad du menar. Där håller jag med, det finns absolut ett stadium emellan lat och sönderstressad, jag anser mig själv ligga där någonstans.

Av de yngre människorna har jag fått intryck av att kvinnor är mest drabbade, troligtvis pga den press äldre kvinnor (läs feminister) sätter på unga tjejer att skaffa karriär och får dem att känna sig värdelösa om de inte är intresserade av detta. Jag tror att många kvinnor upplever en stark dissonans då de inbillat sig att vissa av dessa äldre kvinnor ska föreställa förebilder istället för att avfärda dem som idioter som man bör göra med alla som försöker styra över ens liv/beslut.

Hemi
2013-08-01, 17:22
Hemmafru eller hemmaman spelar ju ingen roll även om det kanske men inte säkert att det är svårare att komma tillbaka i karriären för en kvinna, om det är så kanske hon inte skall vara hemma. I övrigt vet jag inte om det är ok i Sverige det kan jag inte veta men det skulle vara ok för mig, åtminståne i perioder. Det där med att snylta på någon annan, lol, hur kan man se det så om man har ett riktigt förhållande? Fast folk kanske inte har riktiga förhållanden längre. När familjer jobbar lever har barn flyttar etc går man igenom så mycket olika sakar att det ibland blir bästa lösningen att en är hemma. Livet är en förhoppningsvis lång resa coh säkert hård och jag ser det som rätt överpretantiöst att hålla på nåt slags principer före vad som kan vara bäst för familjen i olika lägen. Ord som "självständig" kan bli mer "egoistisk " i stället men jag antar att det är svårt att förstå om man inte har såna erfarenheter. Det är lite läskigt om det bir ett krav på att allt skall vara exakt "rättvist" enligt en viss mall. Då kanske det är bättre att leva ensam. Det är svårt att hålla fast karriärer efter man fått barn, det är bara så och sen får man titta på vad som är bäst för barnen, i olka situationer. Finns ingen quick fix eller nån regel vare sig gammal eller ny knackad i sten som de tio budorden.

Onigiri
2013-08-01, 17:39
"vi kallar henne rigmor"

Är du trött på din fru, fil? :)

Beelz
2013-08-01, 21:20
Jag erbjöd faktiskt min tjej seriöst att bli "hemmafru", tex att hon jobbar 50% kanske och fixxar o pular hemma, men hon sa nej :D

mangemani
2013-08-01, 21:34
visst, har inget emot det, men ska hon vara hemmafru så ska hon banne mig sköta om hemmet också, städa, laga mat, tvätta, ja hela rubbet, då är det enligt mig helt ok, men sitter hon bara där hemma på sitt arsle och rullar tummarna i väntan på att min löning ska komma så hon kan gå ut och shoppa eller what ever, nej då är det snudd på golddigger och sådana spyr jag på, det är inte ok tycker jag.
att bara "bjuda" på lite sex duger inte för att någon ska få leva på mina pengar, de ska vara väl förtjänta.
undantag finns ju självklart och de är ju om hon är gravid eller om hon har någon allvarlig skada.

<Mike>
2013-08-01, 21:47
Det är upp till var och en, men jag är av den tron att ju mer en person är beroende av en annan i en relation, desto sämre förutsättningar för att relationen ska vara bra, så med det i åtanke är det nog inte en vidare bra idé. Och en av de värsta sorters beroenden är definitivt att vara ekonomiskt beroende av någon.

iddqd
2013-08-01, 21:51
Funkar det för henne och hennes man går med på att vara ensam försörjare av familjen så är det väl kul för dem. Lite dumt ifall det blir skilsmässa bara.

Olegh
2013-08-01, 21:54
En smula. Glidare/smitare/fuskare har jag svårt för. För mig så ingår en vilja att göra rätt för sig i konceptet Bra Människa, något som alla ska sträva mot i min idévärld. Rigmors önsketillvaro ser jag som problematisk i sammanhanget.

Att hennes partner är nöjd ser jag inte som "att göra rätt för sig". Lever man i lyx och flärd ska man också ha uträttat mindre stordåd. Exempelvis.

Hemi
2013-08-01, 22:05
En grej om bekvämlighet, traditionellt, förr i tiden, till viss skildnad från idag så var det knappast bekvämt eller slappt at vara "hemmafru", osäker på om ordet ens fanns. Med tanke på allt jobb som skulle göras då det var lite mer grovjobb istället för som i dag, skutsa barn till dagis och trycka på tvättmaskinsknappar. Fruarna hade ett kollektivt ansvar över en mängd barn i kvarteret och deras jobb var säkert lika hårt eller hårdare än deras män, och säkert ännu hårdare ute på landet, så inget att göra sig bred eller lustig över gamla tiders kvarters och hemmaarbetande kvinnor som om de trippade omkring i huset med en dammvippa ungefär.

C.E.J.
2013-08-02, 01:41
Inget fel med att vilja leva så, men att försöka uppnå det genom att leta efter någon som försöjer en, det är fan illa.

edit: vafan filis, inte öppen omröstning?!

spoonchest
2013-08-02, 09:11
visst, har inget emot det, men ska hon vara hemmafru så ska hon banne mig sköta om hemmet också, städa, laga mat, tvätta, ja hela rubbet, då är det enligt mig helt ok,...... .

Jag tycker det är definitionen av hemmafru. Att pyssla om ett hem hela dagarna tror jag många tycker är nice.
Nackdelen är att det inte leder nånstans karriärmässigt om det skulle behövas. Självstudier kanske vore ett bra komplement? Ideella uppdrag i föreningar osv?