handdator

Visa fullständig version : Främre skenbensmuskel skadad, rehabilitering?


ElviraQ
2013-07-31, 19:03
Möjligen är detta fel forum, men det bästa jag hittat hittills i mina otaliga googlingar.

Jag har ingen träningsskada, dock har jag ett snart två veckor gammalt stick-/skärsår i smalbenet några cm under knäet. Det ser inte mycket ut för världen, men det är kommit på främre skenbensmuskeln och är mellan 0,5 - 1 cm djupt och det är möjligen även så att det stack inåt åt sidan, mot muskeln, så det är större än man tror. Det svullnade omedelbart upp rätt mycket rakt över smalbenet och det är det som smärtat, inte såret i sig, där har jag tappat känseln helt. Såret tejpades bara då det var så litet.

Problemet är nu främre skenbensmuskeln. Det är fortfarande lite svullet och är som en knöl i muskeln några cm stor, vid sidan av själva jacket. Jag tycker att jag går normalt, men spänner mig omedvetet då övriga muskler i underbenet är väldigt spända om jag gått lite mer på dagen. I mina ögon har även muskeln ändrat form, det är som att den glidit åt sidan och det känns så märkligt med tanke på hur liten skadan ser ut, men det är precis så det ser ut, som att den glidit lite utåt. Idag har jag även haft kramper i muskeln några gånger, det känns i alla fall så. Det är en liten bit under själva skadan det hugger till som fan i muskeln och gör ont ett tag.

Jag hade precis kommit igång med min löpning när detta hände men nu står jag väl tillbaka på noll och inget igen. Jag vågar inte ge mig ut och löpa med detta hur som, har försökt få tag i min sjukgymnast, men han är på semester. Hur ska man rehabilitera sådant här? Cykla? Det bör väl vara en bra mjukstart? Hur lång tid kan man räkna med att läkningsprocessen tar? När vågar jag ger mig ut på en löptur igen? Så fort det känns okej eller?

Varje gång jag tagit lugnt i någon dag känner jag mig fånig över att jag oroar mig över detta, men så fort jag är i farten lite, känns det inte bra alls. Tips och råd mottages tacksamt!

ElviraQ
2013-07-31, 19:08
Ytterligare en bild.