handdator

Visa fullständig version : Varför får jag huvudvärk efter marklyft?


Adam87
2013-07-31, 18:52
Har aldrig fått huvudvärk efter marklyft alltså precis efter lyftet får jag en intensiv huvudvärk känns runt pannan.

Det enda jag vet är att har aldrig spänt magen och andra muskler så hårt som vid denna marklyft träning. Det är inga tunga vikter men tänka prova att verkeligen spänna mig allt jag har vid lyftet se hur det känns.

Huvudvärken slutade sedan efter de 5 sista repetitionerna. Så fortsatte med det andra övningarna och det gick bra:P

Kan det bero på att jag spände mig så kraftigt eller att jag andades dålig och inte fick tillräckligt med syre?

har det hänt er någongång under något lyft att ni fått huvudvärk?

Och vad tror ni det beror på?

Limpi
2013-07-31, 19:19
Förmodligen spänningshuvudvärk från M. Trapezius som är med och arbetar för att hålla upp skuldrorna under marklyft. Sitter huvudvärken kvar kan du stretcha muskeln, gör det i tre omgångar under 30-60 sek vardera så brukar det lösa sig.

Adam87
2013-07-31, 19:20
Det ska jag göra :D Tack för tipset

tjing
2013-07-31, 20:03
Kan påverkas av akut förhöjt blodtryck också.

Simonfrisk
2013-08-01, 11:25
Kan vara förkylning på G också, hade precis samma sak, och jag fick extrem huvudvärk så jag nästan inte kunde fortsätta mina marklyftar
(men då reppa jag 20*100, samt ca 12*125 osv) Så jag menar, vid höga reps så fick jag huvudvärk, vid den tidpunkten.

Men efter kanske 1v så var det bra igen, så jag antar att det för förkylning på G men det la sig bara och jag var Frisk. ;)

Men det var en obehaglig känsla, var precis som att jag fick feber under lyften, för alla i styrkeklubben kände på min panna och sa att jag skulle åka hem, men jag vägrade och fortsatte lyfta, that's how you work. ;)

Stor Hård Ådrig
2013-08-01, 12:36
Du kanske kollar upp för mkt med huvudet? I så fall testa att ha en mer neutral nacke, fick rätt rejält med huvudvärk förut när jag böjde och markade med gamnacke.

Adam87
2013-08-01, 13:39
Joo ibland har jag en tendens att få gamnacke, när jag egenteligen ska titta upp med ögonen :P Kan nog vara en orsak till huvudvärken det med

Tobbey
2013-08-01, 16:15
Ska inte titta "upp" heller, du ska ha en neutral ryggrad och nacken är en del av ryggraden, so it makes sense att även den ska följa resterande del av ryggen.

Jag brukade få ont i huvudet förut när jag höll andan som en blå-dåre i marklyften.

Megabarii
2013-08-02, 00:44
Du blodtryck åker ju berg och dalbana. Det är rätt normalt att man kan få huvudvärks symtom vid tunga lyfta. Ibland när jag ska dra max lyft så svartnar det för ögonen i någon sek direkt efteråt, tror det beror på ett kraftigt blodtrycksfall.

Adam87
2013-08-02, 09:13
Har gogglat och om man plötsligt spänner sig riktigt hårt så gör det att blodtrycket rusar. + att jag har nästan en gamnacke visa gånger när jag lyfter så borde det bero på något av det. Ska prova att stretcha och värma upp och få upp pulsen en aning innan jag lyfter så får vi se vad som händer :P just denna dag jag fick huvudvärk så hade jag bara ryggresningar som upvärmning :P

Alexton
2013-08-02, 09:16
Prova att släppa ut luft när du börjar dra. Du ska inte släppa ut allt på en gång utan mer pysa ut det mellan tänderna, märkte själv att det hjälpte mot tomatface och halvt utploppade ögon.

Fuark
2013-08-02, 09:19
Prova att släppa ut luft när du börjar dra. Du ska inte släppa ut allt på en gång utan mer pysa ut det mellan tänderna, märkte själv att det hjälpte mot tomatface och halvt utploppade ögon.

Fick genast den här bilden i huvudet

http://thewolfmancometh.files.wordpress.com/2011/01/total-recall-mars-quaid-eye-bulge.jpg