handdator

Visa fullständig version : stopp efter knäna marklyft?


maattee10
2013-07-31, 13:49
idag när jag skulle prova att maxa i marken så gick det åt pip svängen:(
jag drog 160kg@1 samt 200kg@5 sen när jag gick till 220kg så tog det stopp vid knäna:(

220kg till knäna@7

220kg efter knäna@12

känns som en låsning eller nått i ryggen:( vad kan de bero på?

maattee10
2013-07-31, 14:05
eller är jag svag i någon muskel?

kan påpeka att jag dragit 220kgx2@9,5 för någon vecka sen

Pzorz
2013-07-31, 14:09
Om du ostbågar ryggen är ju knäna det stället där du måste räta upp dig.

maattee10
2013-07-31, 14:19
Om du ostbågar ryggen är ju knäna det stället där du måste räta upp dig.

nepp ostbågar mig inte:)

ska ja ev. köra lite kronlyft?

Alfers
2013-07-31, 14:30
7gJ3R7xHGFU
Kör pausmark och pausa vid svagaste punkten

Matsa
2013-07-31, 14:40
Ofta när man dör vid knäna beror det på att man kommer fel redan i starten. Blir man starkare i starten kan man hålla bättre vinklar genom hela lyftet och då försvinner sticking pointen. Därför tror jag att man ofta har mer nytta av att helt enkelt köra mer mark med bra teknik än olika assistansövningar. Ska man nöta ett specifikt läge i lyftet tror jag att man ska göra det tidigare än där man fastnar, det är sällan precis där man fastnar som problemet ligger. En starkare start är sällan bortslösad.

Lite tankar bara.

Landström
2013-07-31, 15:13
Ofta när man dör vid knäna beror det på att man kommer fel redan i starten. Blir man starkare i starten kan man hålla bättre vinklar genom hela lyftet och då försvinner sticking pointen. Därför tror jag att man ofta har mer nytta av att helt enkelt köra mer mark med bra teknik än olika assistansövningar. Ska man nöta ett specifikt läge i lyftet tror jag att man ska göra det tidigare än där man fastnar, det är sällan precis där man fastnar som problemet ligger. En starkare start är sällan bortslösad.

Lite tankar bara.

+1

Fastnar man i ett visst läge måste man se till att förbättra förutsättningarna att ta sig förbi det läget (vilket skapas innan det läget).

En bra start visar sig inte nödvändigtvis just vid starten. Den kan visa sig senare i lyftet.

Skulle jag försöka att bara lyfta så mycket som möjligt från golvet så hade jag haft en annan teknik och startdrag än om jag vill göra ett fullt marklyft.

Har jag den tekniken i ett fullt marklyft så blir det jobbigt vid knäna. (Och ryggen hade knakat.)

Snubben
2013-07-31, 15:15
Ofta när man dör vid knäna beror det på att man kommer fel redan i starten. Blir man starkare i starten kan man hålla bättre vinklar genom hela lyftet och då försvinner sticking pointen. Därför tror jag att man ofta har mer nytta av att helt enkelt köra mer mark med bra teknik än olika assistansövningar. Ska man nöta ett specifikt läge i lyftet tror jag att man ska göra det tidigare än där man fastnar, det är sällan precis där man fastnar som problemet ligger. En starkare start är sällan bortslösad.

Lite tankar bara.

Dum fråga; vad menar du med vinklar?

Matsa
2013-07-31, 15:51
Dum fråga; vad menar du med vinklar?

Vinklarna i t.ex knäna och höftleden, förstår du bättre om jag säger att man orkar hålla kroppen i en bättre position istället?

Om man inte riktigt orkar i starten rätar man ofta ut benen för fort och då hamnar man i ett läge där det är svårare för de flesta att dra färdigt lyftet. Eller så startar man helt enkelt med benen för raka och då blir det också svårt att dra färdigt.

maattee10
2013-07-31, 16:18
ett klipp på 160kg i marken:) något fel i tekniken?

b2hdCt9x59s

Matsa
2013-07-31, 16:31
Det ser helt ok ut men det är ett väldigt lätt lyft också. Jag hade hellre sett ett lyft nära max för att utvärdera teknik.

maattee10
2013-07-31, 17:13
här är 220kg *fail

27YJnYayae4

Simonfrisk
2013-07-31, 17:35
Det ser helt enkelt för tungt ut, din teknik ser bra ut på 160.
Och ser bra ut i starten på 220 också, men det ser för tungt ut helt enkelt.
(Det kanske inte är så, men du vet ju garanterat vad det kan bero på, om du ätit dåligt under dagen, eller om du inte var taggad för passet, ditt psyke osv, det kan ju bero på mycket varför den vikten var "tung" nu, och kanske inte brukar vara det annars? Sen kan det ju där emot bero på att du kört slut på mestadels utav din energi på dom tidigare seten & repsen?)

Jag vet faktiskt inte, men jag nämner några faser och idèr som har påverkat min träning ibland.

Men jag kan tänka mig att det blir ungefär likadant om jag skulle göra ett lyft på 200 oxå. (Jag tror på det mesta att det är för tungt bara, eller att det kan bero på några av anledningarna jag skrev längre upp).

rolf
2013-07-31, 17:38
Ah, missade att du startat denna tråden också. Citerar ur din journal.

Utan att ha analyserat lyftet desto mer tycker jag det ser ut som du inte har tyngdpunkten tillräckligt långt bakåt, och vid knähöjd så hamnar stången för långt ut framför dig för att du ska kunna fortsätta dra, och du bommar. Sedan kan man säkert dra upp saker som att bygga upp mer spänning i botten innan lyftet, men det där är det som står ut mest IMO. Testa dra mer bakåt, tänk att du ska dra i en diagonal riktning snett bakåt, istället för rakt upp.

maattee10
2013-07-31, 17:44
Det ser helt enkelt för tungt ut, din teknik ser bra ut på 160.
Och ser bra ut i starten på 220 också, men det ser för tungt ut helt enkelt.
(Det kanske inte är så, men du vet ju garanterat vad det kan bero på, om du ätit dåligt under dagen, eller om du inte var taggad för passet, ditt psyke osv, det kan ju bero på mycket varför den vikten var "tung" nu, och kanske inte brukar vara det annars? Sen kan det ju där emot bero på att du kört slut på mestadels utav din energi på dom tidigare seten & repsen?)

Jag vet faktiskt inte, men jag nämner några faser och idèr som har påverkat min träning ibland.

Men jag kan tänka mig att det blir ungefär likadant om jag skulle göra ett lyft på 200 oxå. (Jag tror på det mesta att det är för tungt bara, eller att det kan bero på några av anledningarna jag skrev längre upp).


jag var på kryssning dagen innan och fått i mig en hel del alkohol. det kanske är problemet:/

Simonfrisk
2013-07-31, 17:47
jag var på kryssning dagen innan och fått i mig en hel del alkohol. det kanske är problemet:/

Det kan försämra din träning, under kanske 1v tid, men sen är det som sagt typ "återställt". Så förmodligen det som ställde till det.

Försök med samma lyft om 1v igen, och träna under tiden, så ska du se att det kanske löser sig. :)

maattee10
2013-07-31, 18:00
Det kan försämra din träning, under kanske 1v tid, men sen är det som sagt typ "återställt". Så förmodligen det som ställde till det.

Försök med samma lyft om 1v igen, och träna under tiden, så ska du se att det kanske löser sig. :)

japp så får de bli

Snubben
2013-07-31, 18:47
Vinklarna i t.ex knäna och höftleden, förstår du bättre om jag säger att man orkar hålla kroppen i en bättre position istället?

Om man inte riktigt orkar i starten rätar man ofta ut benen för fort och då hamnar man i ett läge där det är svårare för de flesta att dra färdigt lyftet. Eller så startar man helt enkelt med benen för raka och då blir det också svårt att dra färdigt.

Tack för klargörande, uppskattat!

Matsa
2013-07-31, 21:16
Jag håller med Rolf, du ser lite framtung ut. Sen tror jag faktiskt att du skulle kunna tjäna på att ha höften lite lägre i starten, då blir förmodligen början av lyftet jobbigare men det kan underlätta slutdraget avsevärt. Du verkar så startstark så det kan nog passa dig.

Dreas
2013-07-31, 21:53
Ingen mer än jag som tycker att övre ryggen bör spännas tidigare alltså?

hurril
2013-07-31, 22:00
Svårt att säga från filmen men jag tror på någon brist i starten och därefter för svaga baksidor. Det är ofta men inte alltid så när man så lätt och snabbt kommer till knäna för att därefter fastna helt.

maattee10
2013-07-31, 22:42
Jag håller med Rolf, du ser lite framtung ut. Sen tror jag faktiskt att du skulle kunna tjäna på att ha höften lite lägre i starten, då blir förmodligen början av lyftet jobbigare men det kan underlätta slutdraget avsevärt. Du verkar så startstark så det kan nog passa dig.

det ska jag prova;)
Svårt att säga från filmen men jag tror på någon brist i starten och därefter för svaga baksidor. Det är ofta men inte alltid så när man så lätt och snabbt kommer till knäna för att därefter fastna helt.

jo precis, känns skit lätt i början, sen bara stopp:/ hmm kan stämma tror jag är rätt stark i framsidan

Ungkarlsliv
2013-08-01, 07:04
Nu ska jag inte säga för mycket eftersom du är starkare än mig men tycker det ser ut som du rycker igång lyften på 220. Prova att dra "slacket" ur stången innan du påbörjar lyftet dvs är det mindre än 50-60% av ditt max ska stången redan vara i händerna det gör att man blir sjukt tight i hela ryggen och hela baksidan och jag får en jäkla fart på stången när jag gör så,startpositionen blir bättre . När man rycker är det lätt att falla ur position och bli framtung.Händer lätt när man är ivrig och riktigt vråltaggad har jag själv märkt. Resten av vinklar,svagheter etc lämnar jag åt hurril och grabbarna som faktiskt kan nått om träning :).

maattee10
2013-08-01, 08:04
Nu ska jag inte säga för mycket eftersom du är starkare än mig men tycker det ser ut som du rycker igång lyften på 220. Prova att dra "slacket" ur stången innan du påbörjar lyftet dvs är det mindre än 50-60% av ditt max ska stången redan vara i händerna det gör att man blir sjukt tight i hela ryggen och hela baksidan och jag får en jäkla fart på stången när jag gör så,startpositionen blir bättre . När man rycker är det lätt att falla ur position och bli framtung.Händer lätt när man är ivrig och riktigt vråltaggad har jag själv märkt. Resten av vinklar,svagheter etc lämnar jag åt hurril och grabbarna som faktiskt kan nått om träning :).

även om jag kanske är starkare så kan du ha bättre teknik;)

men mycket bra tips, det ska jag definitivt tänka på. jag var sjukt taggat, möjligen övertaggad. så kan vara därför:em: