handdator

Visa fullständig version : Klokov Press?¿ (Snatch-grip-press-behind-the-neck)


Silveta
2013-07-31, 13:09
RLPxwuGUZBY

Efter att ha sett följande video ex antal gånger så har jag provat att köra s.k. Klokovpressar istället för vanliga axelbreda pressar till bröstet.

Det jag undrar då är om fler kör denna och vad ni tycker om den.
Hur är det rent skademässigt, riskerna större eller mindre?
På vad sett skiljer den sig i styrke/hypertrofi synpunkt jämfört med en vanlig press?

Jag märker personligen att jag måste jobba med lite lägre vikter än så länge men den känns för jäkla skön och jag får rejäl pump i hela axeln plus armar och övre rygg.

Utförande, bör man undvika att shrugga i toppläget eller ska man rentav göra det?

Payter
2013-07-31, 13:13
Önskar att jag kunde köra den,men mina skadebenägna axlar håller just på att bli bättre så jag nöjer mig med att titta.

rooz
2013-07-31, 13:20
Lagt ned militärpress, kör bara klokovpress.

Mycket trevlig övning.

Snubben
2013-07-31, 13:21
Vad är skillnaden mellan militärpress bakom nacken och klokovpress?

cOI_gO7UI5g

Alfers
2013-07-31, 13:29
Har kört den ett par pass nu och jag är helt hooked.

Silveta
2013-07-31, 13:30
Lagt ned militärpress, kör bara klokovpress.

Mycket trevlig övning.

Håller med, jag är helt kär i den, men jag antar att det kräver ganska bra rörlighet i axlarna samt inga skadetendenser

Vad är skillnaden mellan militärpress bakom nacken och klokovpress?

cOI_gO7UI5g

Bredden på greppet mestadels.

Snubben
2013-07-31, 13:34
Känns knasigt att genom att bara hålla längre ut så använder man en ny beteckning för övningen.

Övning ser trevlig ut iallafall men blir det inte rörelsen kortare än med smalare grepp?

Röda Björnen
2013-07-31, 13:43
Bästa övningen jag kör, länge haft problem då jag bänkar så mycket har jag inte kunnat köra axelpressar för mina axlar pajade varje gång jag började med det.

Denna har jag kört nu iofs i bara ett par veckor men den ger bra pump, trapzen växer galet.

MVH

Röda Björnen
2013-07-31, 13:47
Känns knasigt att genom att bara hålla längre ut så använder man en ny beteckning för övningen.

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT-T4T3qfxADMDNNygdn3vMXO3bHGWQWKAopE7m0cHdnbDQyw9t

Argument invalid.

Snubben
2013-07-31, 13:50
;)

ceejay
2013-07-31, 13:55
det är en trevlig övning.

Silveta
2013-07-31, 14:20
Har kört den ett par pass nu och jag är helt hooked.

That makes two of us.
Kör du på samma vikter eller har du fått sänka en del?

Bästa övningen jag kör, länge haft problem då jag bänkar så mycket har jag inte kunnat köra axelpressar för mina axlar pajade varje gång jag började med det.

Denna har jag kört nu iofs i bara ett par veckor men den ger bra pump, trapzen växer galet.

MVH

När du kör, kör du då med shrug i toppen eller trycker du ihop skulderbladen genom hela rörelsen?

det är en trevlig övning.

Indeed.

Hur brett håller ni andra som kör den förresten?

ceejay
2013-07-31, 14:22
samma grepp som jag kör i ryck, alltså maxbrett för min del.

rooz
2013-07-31, 14:22
Håller inte maxbredd, har ca 4-5cm till godo på stången.

Silveta
2013-07-31, 14:24
samma grepp som jag kör i ryck, alltså maxbrett för min del.

Håller inte maxbredd, har ca 4-5cm till godo på stången.

Nu är ju ni två bägge herrar långt mycket längre än mig med babianarmar och allt vad det innebär, själv håller jag i princip som i bänken med "fuckyou"-fingret på ringen, kanske ska försöka bredda ännu lite mer.

Wibba
2013-07-31, 14:45
Om jag ska rycka står jag raklång med tillbakadragna axlar och en liiiten böj på benen. När stången ligger i "vecket" som blir i höften så ligger den rätt för min del. Kör på samma grepp i denna övning, måttar in bredden med tummen 1 cm från ringarna på vardera sida. Blir väl ca 1 cm till godo till maxbrett på varje sida.

En annan övning som Klokov visat på sin youtubekanal som jag fastnat för är upphöjda ryckmark. Underbart!

Tobbey
2013-07-31, 14:48
Har kört den i 1 månad nu, pressar 50kg strikt, militärpressen ligger på cirka 55-58kg.

Klokovpress håller jag pekfinger på 'power ringen', så nästan fullt ut. Först pressa jag 40kg max med en handbredd smalare grepp, nu 50kg, så ökat 20% i styrka i denna övningen och det går stadigt uppåt. Kanske är inbillning, men tror mina pull-ups och chins har ökat MAKABERT med hjälp av Klokovpressen, samt såklart militären, även bänkpressen men det får vi se. Att lyfta ut stången i bänkpressen känns mycket lättare nu på tyngre vikter, tänkte om det beror på bättre styrka i axlarna. Om inte annat känns det som att axlarna aldrig har mått bättre sen jag började pressa överlag mycket oftare än förut.

delizh
2013-07-31, 14:48
Men skall inte köra med shrug i toppen. Utan drag ihop skulderbladen och lås dom där! :)

Silveta
2013-07-31, 14:52
Men skall inte köra med shrug i toppen. Utan drag ihop skulderbladen och lås dom där! :)

Ska tänka ordentligt på det. Tack :p

Skickat från min HTC One via Tapatalk 2

Tobbey
2013-07-31, 14:53
Om jag ska rycka står jag raklång med tillbakadragna axlar och en liiiten böj på benen. När stången ligger i "vecket" som blir i höften så ligger den rätt för min del. Kör på samma grepp i denna övning, måttar in bredden med tummen 1 cm från ringarna på vardera sida. Blir väl ca 1 cm till godo till maxbrett på varje sida.

En annan övning som Klokov visat på sin youtubekanal som jag fastnat för är upphöjda ryckmark. Underbart!

Precis, tycker man ska använda sig av den tumregeln även i denna övning, makes sense liksom. Jag tränar själv inte snatchen men håller precis som du beskrev greppet efter höftvecket i Klokovpressen.

Tror i övrigt att de flesta som kör denna övning nowadays har fått inspiration från kungen själv? ;)

BXhPf1Q_XWQ

Kanske inte en Klokovpress, men häftigaste jag sett i mitt liv.

nTy0TYiIAAg

Primitiv
2013-07-31, 19:44
Press-bakom-nacken-med-ryckfattning finns med i teknikboken "modern lyftteknik" som är från början av 90-talet, så visst är det en gammal och välanvänd övning.

L-Sami
2013-07-31, 20:01
För en världslyftare kanske det är en bra övning, för en tävlande tyngdlyftare nödvändig? För en medel tränande som söker pump skulle jag avråda att köra den, dels för att det finns svart på vitt att pressar bakom nacken är inte bra för axelstabiliteten och man kan få bra träningseffekt om man kör pressar framför.

CHARACTERISTICS OF ANTERIOR SHOULDERINSTABILITY AND HYPERLAXITY IN THE WEIGHT-TRAINING POPULATION

MOREY J. KOLBER, MELISSA CORRA AND WILLIAM J. HANNEY

Kika in i bloggen för sammanfattning, tolkning och översättning.

Silveta
2013-07-31, 20:05
Press-bakom-nacken-med-ryckfattning finns med i teknikboken "modern lyftteknik" som är från början av 90-talet, så visst är det en gammal och välanvänd övning.

Jo jag antog det därav dess korrekta namn inom parentes.





För en världslyftare kanske det är en bra övning, för en tävlande tyngdlyftare nödvändig? För en medel tränande som söker pump skulle jag avråda att köra den, dels för att det finns svart på vitt att pressar bakom nacken är inte bra för axelstabiliteten och man kan få bra träningseffekt om man kör pressar framför.



Kika in i bloggen för sammanfattning, tolkning och översättning.

Ärligt talat så verkar mina axlar må bättre med brett grepp bakom nacken än vanliga, jag har å andra sidan aldrig haft problem med axelhälsan heller.

Skickat från min HTC One via Tapatalk 2

L-Sami
2013-07-31, 20:12
Ärligt talat så verkar mina axlar må bättre med brett grepp bakom nacken än vanliga, jag har å andra sidan aldrig haft problem med axelhälsan heller.



Man kan ha laxititet i axeln utan symptom och risken för axel problem kan öka med pressar bakom. En främre axelurledsvridning kan t ex uppstå plötslig utan man har haft besvär innan, om axeln befinner sig i ett "high five" läge. Det räcker med en slapp främre kapsel. Men som Hodges Twins skulle säga. "Do whatta f**k you want" :D

svenbanan
2013-07-31, 20:16
Jag hade för mig att det kallades Sottspress. Men det kanske det bara kallas om man kör pressen då man sitter i bottenläget i djup knäböj?

Juniper
2013-07-31, 20:43
Jag tackar ödmjukast för denna trådstart, för jävlar i mig vilken gudasänd övning. Varje rep kändes praktiskt taget som en handpåläggning.

Om någon undrar följdes Klokovpressarna upp med sittande sidolyft, en arm i taget. Efter det lite in- och utåtrotationer och sedan styrkevändningar och djupa frontböjar med stopp i botten. Marklyft med långsam excentrisk fas fick sedan avsluta detta bästa pass på väldigt länge.

Ampere
2013-07-31, 23:08
Axelproblem är svårt att diskutera generellt. Vissa axelproblem, tex en infraspinatusinklämning, gör att du inte gärna arbetar i ett abducerat läge med armen, då blir dessa pressar jävligt osköna.

Att säga att pressar bakom nacken leder till skador rent generellt stämmer inte egentligen. Om du har en obalans i din hållning, framför allt då din hållning under träning, så har du genom tyngre träning i ytterlägen större skaderisk, sure.
Har du en välbalanserad kropp så kan du troligtvis köra pressar och drag bakom nacke utan problem.
Jag varvar dessa pressar med vanliga militärpressar, inte riktigt samma muskelengagemang, tycker militärpressar framför allt tar på främre delts medan dessa pressar tar på hela övre delen av ryggen, främre deltsen och trapzen.

filmjölk
2013-07-31, 23:48
Kanske inte en Klokovpress, men häftigaste jag sett i mitt liv.

]

Starkt, men vaffan så jäkla häftigt är det ju inte? Han är tyngdlyftare och lyfter ju vikter över skallen hela dagen lång, och han får nästan på pälsen av både strongmens och styrkelyftare i den där.

Silveta
2013-08-01, 05:25
Axelproblem är svårt att diskutera generellt. Vissa axelproblem, tex en infraspinatusinklämning, gör att du inte gärna arbetar i ett abducerat läge med armen, då blir dessa pressar jävligt osköna.

Att säga att pressar bakom nacken leder till skador rent generellt stämmer inte egentligen. Om du har en obalans i din hållning, framför allt då din hållning under träning, så har du genom tyngre träning i ytterlägen större skaderisk, sure.
Har du en välbalanserad kropp så kan du troligtvis köra pressar och drag bakom nacke utan problem.
Jag varvar dessa pressar med vanliga militärpressar, inte riktigt samma muskelengagemang, tycker militärpressar framför allt tar på främre delts medan dessa pressar tar på hela övre delen av ryggen, främre deltsen och trapzen.

Jag kommer iallafall fortsätta köra då det känns bättre, klickar och låter inget som vid axelbrett och får ett stort engagemang av musklerna.

Skickat från min HTC One via Tapatalk 2

rooz
2013-08-01, 07:47
Starkt, men vaffan så jäkla häftigt är det ju inte? Han är tyngdlyftare och lyfter ju vikter över skallen hela dagen lång, och han får nästan på pälsen av både strongmens och styrkelyftare i den där.

155kg snorstrikt press över huvudet. vägandes under 105kg.

Hur många SLare & strongmen fixar det?

Silveta
2013-08-01, 07:48
Starkt, men vaffan så jäkla häftigt är det ju inte? Han är tyngdlyftare och lyfter ju vikter över skallen hela dagen lång, och han får nästan på pälsen av både strongmens och styrkelyftare i den där.







155kg snorstrikt press över huvudet. vägandes under 105kg.

Hur många SLare & strongmen fixar det?

Mycket imponerande men mer om Klokovpress och mindre om allfader dmitry :banghead:

Skickat från min HTC One via Tapatalk 2

Proxy
2013-08-01, 08:23
Jag älskar klokov-press, och snatch-press med push.

Starkt, men vaffan så jäkla häftigt är det ju inte? Han är tyngdlyftare och lyfter ju vikter över skallen hela dagen lång, och han får nästan på pälsen av både strongmens och styrkelyftare i den där.

Ursäkta filis, vad sa du? :D

jdN1Sg4j-Sk

spoon
2013-08-01, 08:34
Så jäkla trist att inte Akkaev och Klokov kunde vara med på OS. Kanske var det denna övningen som förstörde deras chanser?

Silveta
2013-08-01, 08:44
Så jäkla trist att inte Akkaev och Klokov kunde vara med på OS. Kanske var det denna övningen som förstörde deras chanser?

Jag har ingen större koll på tyngdlyftare, vad hände dem?

Skickat från min HTC One via Tapatalk 2

spoon
2013-08-01, 08:54
Jag har ingen större koll på tyngdlyftare, vad hände dem?

Skickat från min HTC One via Tapatalk 2

Dom blev skadade en vecka före OS. Onda tungor säger att dom inte var "skadade" Klokov fick en knäskada samtidigt som Akaiev fick en ryggskada.

rooz
2013-08-01, 08:55
Jag har ingen större koll på tyngdlyftare, vad hände dem?

Skickat från min HTC One via Tapatalk 2

Akkev var skadad tror jag. Samma med klokov.

Röda Björnen
2013-08-01, 09:36
När du kör, kör du då med shrug i toppen eller trycker du ihop skulderbladen genom hela rörelsen?

Ständigt spänd i hela kroppen under hela rörelsen.

MVH

filmjölk
2013-08-01, 09:48
Ursäkta filis, vad sa du? :D

[]

Det där är sinnes...men en helt annan grej:)

Proxy
2013-08-01, 10:57
Den officiella historien om Akkaev och Klokov är att dom blev skadad - som den alltid är.

En annan trolig historia är att dom undvek tävlingen för att dom visste att dom skulle åka dit på dopingkontrollen. Både Akkaev och Klokov (som båda ville ha guld och tävlade i samma viktklass) postade fantastiska lyft på över WR fram tills strax innan tävlingen.
Det låter - tyvärr - rimligt att dom båda gärna ville vinna och kanske även slå ett världsrekord eller två innan deras karriär är över.

Omvärlden kan bara spekulera om vilken av de två alternativen som är sant.

Det där är sinnes...men en helt annan grej:)

Poängen var mest att Klokov pissar på allt vad styrkelyftare och strongmen heter i att pressa över huvudet. :D Det ligger inte i en tyngdlyftares natur att striktpressa, inte i en strongmans heller.

Silveta
2013-08-01, 11:32
Den officiella historien om Akkaev och Klokov är att dom blev skadad - som den alltid är.

En annan trolig historia är att dom undvek tävlingen för att dom visste att dom skulle åka dit på dopingkontrollen. Både Akkaev och Klokov (som båda ville ha guld och tävlade i samma viktklass) postade fantastiska lyft på över WR fram tills strax innan tävlingen.
Det låter - tyvärr - rimligt att dom båda gärna ville vinna och kanske även slå ett världsrekord eller två innan deras karriär är över.

Omvärlden kan bara spekulera om vilken av de två alternativen som är sant.



Poängen var mest att Klokov pissar på allt vad styrkelyftare och strongmen heter i att pressa över huvudet. :D Det ligger inte i en tyngdlyftares natur att striktpressa, inte i en strongmans heller.

Oavsett doping eller ej så gillar jag klokovs karisma hehe.

Proxy, kör du både strikta militärer och Klokovs eller du håller dig till en av dem?

Gällande fetstilt så kan man säga att han gör en slarti på strongmans och styrkelyftare.

krubkungen
2013-08-01, 12:51
Övningen ser skön ut. Får se ifall min axel skulle gilla den, har problem med långa bicepssenan och infraspinatus. Får prova imorgon.

Payter
2013-08-01, 12:58
Och inget bälte heller.Glöm inte det.

Proxy
2013-08-01, 23:07
Oavsett doping eller ej så gillar jag klokovs karisma hehe.

Proxy, kör du både strikta militärer och Klokovs eller du håller dig till en av dem?

Gällande fetstilt så kan man säga att han gör en slarti på strongmans och styrkelyftare.

Klokov är en väldigt stor inspiration för mig, och har varit länge! Han rockar rysshatten riktigt bra.

Jag kör aldrig strikta militärpressar, då kör jag hellre strikta klokov-pressar. Anledningen till det är just skadorna, jag måste vara väldigt försiktig med hur jag pressar framför nacken, men har alltid kunnat pressa bra bakom, särskilt med brett grepp.
Pushpress och klokovpress - antingen med push eller utan, brukar jag ha på mina pass.

Shirt
2013-10-27, 17:35
Tränar inte denna andra muskler i större utsträckning jämfört med vanliga millitärpressar? Ser ut som om denna skulle kunna förbättra poserande muskler och förbättra hållningen på olika sätt, om man nu är lite framåt roterad, svaga serratus eller liknande. Eller?

pezrulezhaakon
2013-10-27, 17:53
Shirt

Övningen tränar samma muskler som vanlig press. Skillnaden blir kortare träningsROM i Klokovvarianten.

Shirt
2013-10-27, 18:47
Shirt

Övningen tränar samma muskler som vanlig press. Skillnaden blir kortare träningsROM i Klokovvarianten.

Okej, tack för responsen :)