handdator

Visa fullständig version : Periodisk fasta hela dagen.


wilhelmblomgren
2013-07-31, 02:10
Ja, nu är det så att jag har vänt mitt dygn... igen. Men ,men det är inget med det. Jag tränar som vanligt och mår bra för övrigt. Men på natten blir jag sjukt hungrig, men jag har tyvärr redan användt hela min kaloribudget.
Går det då att fasta hela dagen och äta på natten istället? Jag kommer dock äta innan träning. Hur kommer detta påverka min kropp?

Tack för svar på förhand :)

gustaav
2013-07-31, 06:30
Spelar ingen roll NÄR du äter, kör på vad som funkar bäst för dig. Det är dock bra att äta nära inpå före och efter träning.

StarkaUlf
2013-07-31, 07:52
Betydligt sämre att äta på natten.

Här finner du mycket information om ämnet -> http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=135880

Att leva/äta på natten ökar risken för bland annat övervikt, diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar.

Ronn
2013-07-31, 08:31
Spelar ingen roll NÄR du äter, kör på vad som funkar bäst för dig. Det är dock bra att äta nära inpå före och efter träning.

Jo om vi pratar natt/dag så spelar det roll, att göra det till en vana att äta på natten är inte så bra.

AronP
2013-07-31, 08:44
Att äta så att du mår bra kommer gynna dig mer än att onanioptimera, så ät du på natten.

wilhelmblomgren
2013-07-31, 16:35
Betydligt sämre att äta på natten.

Här finner du mycket information om ämnet -> http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=135880

Att leva/äta på natten ökar risken för bland annat övervikt, diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar.

Fast här står det väl bara om det negativa att äta på natten? Inget om att vara uppe på nätterna...

tjing
2013-07-31, 20:13
Förmodligen får du sämre hälsa av att äta på natten jämfört med dagen. Alla andra liberala tolkningar av PF baseras på hittepå-teorier.

Kroppen vänjer sig inte bara vid ätmönster p g a hungershormon som ghrelin etc, utan vi har också molekyler som registrerar tidpunkt på dygnet och enzym relaterade till matspjälkning etc uppregleras dagtid. Inte bara via ljus via ögonen > hjärnan (hypotalamus) utan även blinda människors kroppar följer "metabola perioder" som motsvarar drygt ett dygn; lever och andra organ har en slags "sensorer" som registrerar tidpunkt oberoende av yttre faktorer.

Sniggel
2013-08-01, 06:42
Att äta frukost, lunch och middag i ett liv där man går upp klockan 6 och lägger sig 23 lär vara mycket mer hälsosamt (och bättre för träningen) än vad PF på oregelbunden dygnsrytm nånsin kan vara. Värt att ha i åtanke ;)

wilhelmblomgren
2013-08-01, 14:09
Att äta frukost, lunch och middag i ett liv där man går upp klockan 6 och lägger sig 23 lär vara mycket mer hälsosamt (och bättre för träningen) än vad PF på oregelbunden dygnsrytm nånsin kan vara. Värt att ha i åtanke ;)

Jo, det är sant. :)