handdator

Visa fullständig version : Ni som mealprepar för veckan


träningstjejen
2013-07-30, 22:55
Har förstått att många fixar allt käk för veckan en dag i veckan och fryser in och är lite sugen på att börja med det. Så ni som gör det;

Fördelar/Nackdelar med att laga varje dag?
Fryser ni alla "lagade mål" och micrar sen eller låter tina? Vad har ni för process från prep till tallrik?
Tips på bra matlådemat?

gustaav
2013-07-31, 07:20
Fördelar: Du får nylagad mat varje dag.
Nackdelar: Tar mycket tid, därmed enklare att man misslyckas med sin kost.

Jag låter bara mina stå i kylen, men om du vill frysa in några och ta ut efter hand funkar det också.

Jag tycker om olika grytor etc i mina lådor då det är enkelt att göra storkok utav.

simmejävel
2013-07-31, 07:44
Fläskfilé eller kyckling med klyftpotatis och broccoli. Kokt lax med sommargrönsaker.

Bozar
2013-07-31, 07:59
Fördelarna är flera än nackdelarna, åtminstone om man jobbar och har begränsad tid. Är man arbetslös/har väldigt mycket tid över samt kan laga mat tre gånger om dagen så kan man ju göra det.

Jag lagar mat för hela arbetsveckan på söndagar, vanligtvis blir det 4-6 portioner då det bara är lunch som är av intresse. Gör detta för att spara tid (behöver inte handla på lunchen), spara pengar (mycket billigare än all färdigmat som finns) samt ur närings och mättnadssynpunkt (kontrollerar vad jag stoppar i mig då jag själv preparerar maten och doserar i portioner faktiskt jag blir mätt av och tillräckligt stort protein och fettinnehåll vilket man extremt sällan får i färdigmat).

Jag fryser all mat efter tillagning och micrar sedan för uppvärmning. Oftast blir det blandfärs, fläskfärs, kycklingfärs/filé/klubbor eller lår och tillbehör gör man som man vill med men frysta grönsaker blir ofta bra, samma med pasta och ris.

Zorban
2013-07-31, 08:40
Nog väldigt individuellt om fördelarna är fler än nackdelarna. Jag brukar förbereda ett storkok på helgen som jag tar med till lunch varje dag på jobbet (ofta t.ex boeuf bourguignon, coq au vin, stroganoff, köttrika pastarätter osv). På kvällarna vill jag ha nylagad och varierad mat, och inte behöva tänka på hur bra den blir vid uppvärmning.

z_bumbi
2013-07-31, 09:15
Fryser du in en del av maten så kan du variera dig mer eftersom du inte måste äta upp maten från helgen utan kan ta lådor från tidigare veckor. Äter man bara ett eller två mål "lagad" mat per dag så spelar det kanske mindre roll men är man uppe i 4-5 matlådor per dag så kan det vara en stor fördel att inte äta samma mat varje mål.
För att spara plats i frysen kan man göra pasta, ris och potatis vartefter t ex när man ändå lagar någon mat mitt i veckan. Med ett par påsar frysta grönsaker som man häller på skvättar av när man gör i ordning de kompletta matlådorna så får man skaplig variation även där.
Själv hade jag en extra frys och gjorde därför i ordning lådorna helt färdiga, iofs hade jag också oftast 3-4x1,5 l låda per dag så för någon som äter aningen mindre tar det inte lika stor plats.

Det går också oftast att få ut flera flera rätter ur samma storkok.
Gör köttfärsås med en mild kryddning
Ös ur hälften
Tillsätt mer kryddor, några lämpliga grönsaker och låt puttra en stund.
Ös ur hälften
Tillsätt bönor och mer tomat och låt puttra ytterligare en stund.

Tre maträtter på aningen länge tid än det tar att göra en och då har man inte ens gjort lasgne, fyllda äggplantor eller falsk sjömansbiff med köttfärssåsen.

martikainen
2013-07-31, 09:17
Gör 7st frukostar, 6st luncher och 6st middagar varje söndag. Har allt i kylen under veckan och behöver inte slösa tid på att laga mat under veckodagarna.

Tar mig ca 45-60min att laga maten, skulle ta lika lång tid att laga det dagligen så spar en hel del timmar varje vecka :)

Enda nackdelen är väl när man äter kyckling, sista matlådan kan kännas lite risky med tanke på rötmånad nu. Än så länge har man klarat sig *peppar peppar*

Sniggel
2013-07-31, 09:38
Gör 7st frukostar, 6st luncher och 6st middagar varje söndag. Har allt i kylen under veckan och behöver inte slösa tid på att laga mat under veckodagarna.

Tar mig ca 45-60min att laga maten, skulle ta lika lång tid att laga det dagligen så spar en hel del timmar varje vecka :)

Enda nackdelen är väl när man äter kyckling, sista matlådan kan kännas lite risky med tanke på rötmånad nu. Än så länge har man klarat sig *peppar peppar*

Vad är det för mat du gör som blir klar på 60 minuter?
Kyckling bl a. Blev nyfiken :P

BisonLGcrew
2013-07-31, 09:43
Så här gör man (rent objektivt optimerat): Skaffa access till en grossist, typ axfood. Köp färdigstekt kyckling. Köp ris. Koka mycket ris. Värm ris och kyckling i mikron, ät. På en vecka marginaliseras all tillagningstid mot mikro-tiden, vilken är ca 6 min/meal. Jag har ätit så i många år och det är fortfarande världens godaste mat.

Äter man mycket är det väldigt svårt att tillaga allt på en gång.

Scrubby
2013-07-31, 10:25
Gör 7st frukostar, 6st luncher och 6st middagar varje söndag. Har allt i kylen under veckan och behöver inte slösa tid på att laga mat under veckodagarna.

Tar mig ca 45-60min att laga maten, skulle ta lika lång tid att laga det dagligen så spar en hel del timmar varje vecka :)

Enda nackdelen är väl när man äter kyckling, sista matlådan kan kännas lite risky med tanke på rötmånad nu. Än så länge har man klarat sig *peppar peppar*

Mat som görs på söndagen och sedan står o kylen fram tills fredag, smakar den verkligen bra efter så många dagar? Jag tycker gränsen går vid typ 3 dagar.

Victuhh
2013-08-01, 16:11
Hej, under min förra diet bunkrade jag varje söndag upp 1 vecka i taget med matlådor, det var dock endast luncher som jag hade efter träningen som mitt största mål mat över dagen. Detta funkade riktigt bra och har tänkt göra lika dant igen när jag ska börja krypa nedåt i vikt nästa år.


Fördelar/Nackdelar med att laga varje dag?
Du slipper tänka under veckorna på vad du ska laga för att äta efter träning osv.
Fryser ni alla "lagade mål" och micrar sen eller låter tina? Vad har ni för process från prep till tallrik? Någon matlåda som skulle förbrukas snabbt stoppades i kylen, kanske 2 dagar framåt allt annat i frysen, ingen smakskillnad.
Tips på bra matlådemat?
Kyckling, Karré, Kassler, Spaghetti m. Köttfärssås, Chili con carne.. m.m. inte jätteavancerad i min matlagning :d

Beelz
2013-08-01, 21:06
Varför är alla så jävla kåta på lagad mat, folk jag träffar som ser min kost som helt absurd.. "Du äter ju ingen lagad mat" blablabla, Vafan är du dum i huvudet tänker jag det är ingen skillnad på lagad mat och mackor/musli med yoghurt tex...

Jag äter smörgåsar varje frulle jag preppar på kvällen innan, (tar 5 min). Sen har jag yoghurt och müsli.. (står på jobbet så ingen tid), sen lagar jag mat med tjejen när jag kommer hem efter träningen vid kanske 18:00.
Jag ser inte anledningen till lagade matlådor... varje dag!

Simonbaws
2013-08-01, 22:55
brukar ta en ugnsplåt dra över lite folie och slänga på 2-3 kg kyckling och in i ugnen, under tiden kokar man pasta eller ris sen är det bara att väga allt och lägga i matlådor! Frysta Broccolin är det bara att kasta med tillsammans med matlådan när man värmer det!

tlk
2013-08-02, 04:54
2kg bönor, 3kg köttfärs, lök, kummin, kakao, massvis med chilifrukter. Ner i grytan, fräs vissa saker osv. Bara att stoppa i lådor och frysa in. Blir super.

Fördel? Man slipper hålla på med att räkna varenda dag för man vet att det är samma er'day ändå.

martikainen
2013-08-07, 11:20
Vad är det för mat du gör som blir klar på 60 minuter?
Kyckling bl a. Blev nyfiken :P

Lite seg på att svara, ursäkta för det!

Kyckling i ugn = 40min
Samtidigt kokar jag ris och steker tomat+zuchinni
Steker köttfärs och kokar bulgur.

Kycklingen blir kvar sist av allt, oftast har jag hunnit klart med det andra och portionerat ut det i matlådor, bara att skära upp kycklingen och fördela den vilket tar max 10min och så 10min till att städa undan i köket och ladda diskmaskinen :)

Mat som görs på söndagen och sedan står o kylen fram tills fredag, smakar den verkligen bra efter så många dagar? Jag tycker gränsen går vid typ 3 dagar.


Jag har inga problem alls med att det skulle smaka, det enda som ändrar karaktär är nog kyckling som blir aningen torr efter 5-6 dagar!

Punkten
2013-08-28, 23:42
Kan man få se ett con carne-recept ni kör storkok på då?

Reaper123
2013-08-29, 11:13
Kan man få se ett con carne-recept ni kör storkok på då?Lite av ett grundrecept jag plockat fram och brukar bara göra små justeringar från gång till gång:
http://quattrojimmy.blogspot.se/2012/09/chili-con-carne.html

Så bara ta allt ggr x beroende på hur stort storkok du ska göra ;)

z_bumbi
2013-08-29, 11:37
Kan man få se ett con carne-recept ni kör storkok på då?

Grundrecept för köttfärssås/gryta, chili, "chiliiconcarne" och vita bönor.

1 kg okokta vita bönor
2 kg köttfärs eller helt kött lämpligt för gryta.
1 kg lök
1 kg krossade tomater
1 kg tomater

Bönorna kokas med lagerblad och svartpeppar (inget salt i början och jag brukar inte tillsätta något sedan heller)

Gör en köttfärsås/gryta medan bönorna kokar.
Kryddor för köttfärsåsen
Vitlök
Svartpeppar
Oregano
Smaka av med tomatpure.
Ös ur en tredjedel av såsen när den är klar.

Tillsätt chili, paprikapulver och ev någon öl.
Låt puttra ett bra tag och ös ur ca hälften av det som är kvar.
Släng ner hälften av de vita bönorna och låt dra några minuter.
Resterande vita bönor blir en bra grund för andra maträtter, t ex nästa gång man gör chili con carne, bönsallad, som de är till kött eller pasta osv.