handdator

Visa fullständig version : Varför är det så jobbigt att träna ben?!


ReXi
2013-07-30, 22:28
Hej!

Varför är det så jobbigt, alltså menar inte tråkig, utan jobbigt.

Varje benpass så är jag nästan nära på att spy, särskild på benpressen. Vid varje övning är mjölksyran brutal, dessutom svettas man mer än vanligt. Träningsvärken, det vill jag inte ens snacka om!

Varför är det inte så när man tränar andra muskelgrupper? Beror det på att ben (låren) är en stor muskelgrupp?

svenbanan
2013-07-30, 22:29
Hej!

Varför är det så jobbigt, alltså menar inte tråkig, utan jobbigt.

Varje benpass så är jag nästan nära på att spy, särskild på benpressen. Vid varje övning är mjölksyran brutal, dessutom svettas man mer än vanligt.

Varför är det inte så när man tränar andra muskelgrupper? Beror det på att ben (låren) är en stor muskelgrupp?

Ja.

ReXi
2013-07-30, 22:42
Hej!

Varför är det så jobbigt, alltså menar inte tråkig, utan jobbigt.

Varje benpass så är jag nästan nära på att spy, särskild på benpressen. Vid varje övning är mjölksyran brutal, dessutom svettas man mer än vanligt.

Varför är det inte så när man tränar andra muskelgrupper? Beror det på att ben (låren) är en stor muskelgrupp?

Ja.
Ryggen är också en ganska stor muskelgrupp, varför känner man inte samma sak där?

Petoria
2013-07-30, 22:43
Stor muskelgrupp, tunga vikter

StorEric
2013-07-30, 22:59
[QUOTE=svenbanan;6572603]
Ryggen är också en ganska stor muskelgrupp, varför känner man inte samma sak där?

Ryggen är inte i närheten av det energiunderskott etc som som blir av tung benträning.

älskarcola
2013-07-30, 23:04
Slutade träna benen för det var så jobbigt. Jag får sån smärta dagen efter benträning, och det är inte träningsvärk utan en skum känsla..trode det skulle gå över men neeeeeeeeeeee !

Pzorz
2013-07-30, 23:12
Helt rätt! Istället för att sänka vikterna och träna för att få vana och låta stödmuskler växa till sig så slutar man.

ReXi
2013-07-30, 23:25
[QUOTE=ReXi;6572618]

Ryggen är inte i närheten av det energiunderskott etc som som blir av tung benträning.
Fattar inte vad du menar?

Helt rätt! Istället för att sänka vikterna och träna för att få vana och låta stödmuskler växa till sig så slutar man.

:laugh::laugh:

Fredrik_S
2013-07-30, 23:55
Kände liknande ända tills jag ökade benträningen till tre gånger i veckan från typ 3 gånger per år. Nu känns det mycket mycket bättre.....

pansarvagn
2013-07-30, 23:59
Är jag den enda som inte får träningsvärk i benen och tycker marklyft är dubbelt så brutalt som böj? :)

svenbanan
2013-07-31, 00:00
Du har bra mycket mer muskler som jobbar då du kör tex knäböj än du du kör skivstångsrodd. För att kunna träna dessa muskler effektivt måste man lassa på relativt stor vikt. Därför är det jobbigare med benövningar. Sedan att hela kroppen "trycks ihop" eftersom stången ligger på axlar/övre ryggen gör väl knappast att övningen upplevs mindre jobbig.

Men visst har man en hel del muskler i ryggen. Därför är det jobbigare med skivstångsrodd än bicepscurls...

älskarcola
2013-07-31, 00:01
Helt rätt! Istället för att sänka vikterna och träna för att få vana och låta stödmuskler växa till sig så slutar man.

Var det ett svar till mig? För jag hade knappast tunga vikter :D

svenbanan
2013-07-31, 00:03
Var det ett svar till mig? För jag hade knappast tunga vikter :D

Tillräckligt tunga för att de skulle upplevas som jobbiga för dig i alla fall. Vad som är tungt är ju relativt.

älskarcola
2013-07-31, 00:08
Tillräckligt tunga för att de skulle upplevas som jobbiga för dig i alla fall. Vad som är tungt är ju relativt.

Jag tränar inte på gym, tränar hemma och där har jag inte så mycket tunga vikter så jag får göra flera reps. Det går bra när tränar men dagarna efter gör det ont i benen. Inte i musklerna men känns som det är skelettet smärtan sitter i eller något xD

Så var det i ett par månader och då orkade jag inte mer ! Men något fel gör jag säkert.

ReXi
2013-07-31, 04:20
Kände liknande ända tills jag ökade benträningen till tre gånger i veckan från typ 3 gånger per år. Nu känns det mycket mycket bättre.....

Nu tränar jag ben en gång i veckan, som alla andra muskelgrupper.

mikaelj
2013-07-31, 06:44
Nu tränar jag ben en gång i veckan, som alla andra muskelgrupper.

Prova att träna dem oftare. (Med lägre volym per pass.)

PureWhey
2013-07-31, 07:23
[QUOTE=ReXi;6572618]

Ryggen är inte i närheten av det energiunderskott etc som som blir av tung benträning.

Eh, va?


Le iPhone

PureWhey
2013-07-31, 07:45
StorEric skulle jag quota, vet inte vad som hände.

AntonHakan
2013-07-31, 08:09
Jag tror att det är för att det dels är en stor muskelgrupp som tål väldigt mycket och sen tror jag att eftersom benen sitter i andra änden av kroppen jämfört med tex rygg som också är en stor muskelgrupp så blir det helt annorlunda när kroppen ska transportera syret till musklerna. Jag har för mig att jag läst eller hört det nånstans :p

Snubben
2013-07-31, 08:20
Benen kändes mycket bättre när jag körde dem 2 ggr, bytt så det blir enbart 1 gång i veckan och då gör det mer .. "ont". Däremot är det roligaste muskelgruppen att träna, förutom stående vadpress - det är ren och skär smärta, får juh krypa på golvet efter man kört genom det..

StorEric
2013-07-31, 08:44
StorEric skulle jag quota, vet inte vad som hände.

Det är inte lönt att förklara för någon som inte förstår.

PureWhey
2013-07-31, 08:46
Det är inte lönt att förklara för någon som inte förstår.

Hahaha, ok.


Le iPhone

Fredrik_S
2013-08-01, 09:22
Nu tränar jag ben en gång i veckan, som alla andra muskelgrupper.

En gång i veckan träning är nog endast okej för de som är extrem bodybuildingelit som hanskas med vansinnigt tunga och stora vikter i mängder av set.

Det är troligen betydligt bättre att träna kroppens alla muskler 2-3 gånger i veckan för maximal utveckling. Och istället för att ha 3 identiska benpass i veckan välja lite olika stilar och övningar till de olika passen. Tex tunga dagar och snabba repetitionsdagar, långsamma repetitionsdagar, kontaktdagar högrepsdagar lågrepsdagar osv osv....

GulligaGurkan
2013-08-01, 10:32
det är inte lönt att förklara för någon som inte förstår.

+1

Klassiker

Limpi
2013-08-01, 16:21
Att det är en stor muskelgrupp är ju bara en del av förklaringen, att större muskelgrupper är jobbigare att träna kan ju kännas intuitivt men varför är det så:

Väldigt förenklat kan energikonsumtionen för ett lyft beräknas enligt skillnaden i gravitionell potentiell energi från botten- och toppläge samt ta hänsyn till vår effektivitet, dvs hur väl vi kan utnyttja energin. Man brukar räkna på 25% effektivitet hos människor men det beror självklart på lyftteknik samt mycket annat. Då är energiförbrukningen för ett lyft approximativt:

x*10*4*m Joule där x är den lodräta sträcka mellan start och slutposition och m vikten man lyfter.

Jämför vi exempelvis böj och rodd är det kanske ingen märkvärdig skillnad i lyftsträcka( beror givetvis på djupet), dock vikten! Dessutom förflyttar du tyngdpunkten på din egen kropp under ett böj vilket måste tas i betraktande, detta sker ju inte under rodd. Alltså ökar energikonsumtionen linjärt med vilken vi lassar på stången samt att vi har en betydligt högre nollnivåsenergi, dvs en rodd utan vikt ( ?? ) är ju lättare än en böj utan vikt då vi måste förflytta kroppsvikten i böjen.

Dessutom då vi belastar mer muskelmassa kräver dessa mer syre än vid en lättare belastning, så hjärtat måste arbeta hårdare under böj än under rodd för att syresätta vävnaden.

Personligen tycker jag att det är betydligt tyngre med ben än andra muskler, men det gör det bara så mycket roligare. Jag tycker att en bra grundkondition hjälper under mina benpass då återhämtningen mellan seten förbättras, och som med allt annat är det kontinuitet som gäller.

Cameltotem
2013-08-01, 16:30
Ben är fan brutalt!

Finns inget värre känsla när man går från benböj och ska köra benpress, då man vet att nu kommer du önska att du inte levde.

Helt slut efter passet, känner mig lite svimfärdig och trött som bara fan. Däckar alltid framför tvn efter benpass.

Men känslan när man inte kan gå (ramlat i köket några gånger) är bra! Då vet man att man har köttat på bra!

RobbanColeman
2013-08-01, 16:51
Sjunde dagen efter ett riktigt benpass är dagen då jag är värkfri och också då jag skapar ny värk... :smash:*gah!*