handdator

Visa fullständig version : Deff: Var försvinner mina kilo ifrån?


StivN
2013-07-30, 22:17
Hej!

Har nu under sommaren deffat för första gången. Det har pågått nu i ca 7-8 veckor och gått ner knappt 7 kilo.
8/6 - 95,9kg
30/7 - 89,2kg
På 1,92 meter.

Det började seriöst men har allt eftersom börjat småäta lite onyttigheter och ätit lite mer än tidigare, men har fortfarande i samma takt gått ner i vikt (på vågen).

Jag har sommarjobbat en del under sommaren på rätt oregelbundna tider och har haft fullt upp på lediga stunder så har bara hunnit med att gymma 2 gånger (hade önskat 3-4 om tiden funnits). Sömn har blivit ganska dåligt där med, ca 6 timmar per natt, hade önskat 8 i snitt.

Men som sagt, har aldrig tänkt så mycket på det, då jag fortfarande gått ner i vikt. Problemet är bara att jag tycker inte jag ser så värst smalare ut, men jag tycker inte heller jag känner mig svagare på gymmet, visserligen inte starkare heller, men det betyder väl att jag inte tappat något i muskler eller? Har alltid siktat på 2g/kg men har väl ofta hamnat på 1,5-2g/kg. Enda skillnaden jag märker av är siffrorna på vågen, och vad spelar de för roll?

Varifrån har mina kilon försvunnit!?

Tobbey
2013-07-30, 22:31
Sålänge du inte har för stort underskott och inte märker av större skillnader i gymmet (delvis mindre styrka) tycker jag inte du ska oroa dig så mycket. Fortsätt i den takt du har följt nu, kanske långsammare nu när du också minskat en del i vikt redan, just för att inte riskera muskelförlust som vi alla fruktar över.

Sålänge du känner att du har ork och att du själv känner dig väl återhämtad och frisk med 6 timmars sömn behöver du inte mer.

Ta lite foton på dig själv i samma spegel och samma ljus vid samma tidpunkt varje vecka. Jämför sedan fotona efter ett visst antal veckor och se skillnaden.

StivN
2013-07-31, 04:45
Det konstiga är att, i början hade jag ett underskott på några hundra (har inte räknat, men har ett litet hum om vad det innehåller i olika livsmedel), men nu i dagsläget äter jag mycket mer och tror jag ligger på balans, men ändå går jag ner i vikt. Kanske inte ligger på balans då, utan fortfarande underskott?

Finns det någon annan stans (större mängd) kilon kan försvinna ifrån än muskler och fett?

Tack för svar!

simmejävel
2013-07-31, 07:49
Du kan tappa vätska, men det rör ju sig för det mesta bara om några kilo. Det kan vara så att du tappar fett du inte tänker på, ex. nacken, ryggen, inre bukfett, rumpa. Dessutom ser du dig själv så ofta att det kan vara svårt att uppfatta skillnaden om man inte gör som Tobbey föreslår.

Av dina närmare sex kilon kanske du kan räkna med att 1-3 kilo är vätska och att det är 1 kilo som är minskat maginnehåll. Därefter har du gått ner ~3 kilo fett blandat med lite lite muskelmassa. Den mängden gör ingen större visuell skillnad. Iallafall inte på mig. :-)

Ronn
2013-07-31, 08:34
Det konstiga är att, i början hade jag ett underskott på några hundra (har inte räknat, men har ett litet hum om vad det innehåller i olika livsmedel), men nu i dagsläget äter jag mycket mer och tror jag ligger på balans, men ändå går jag ner i vikt. Kanske inte ligger på balans då, utan fortfarande underskott?

Finns det någon annan stans (större mängd) kilon kan försvinna ifrån än muskler och fett?

Tack för svar!

Eftersom du går ner så ligger du inte i balans, vad du räknar ut att du gör av med är bara teori, vågen talar om hur det egentligen ligger till, förutsatt att du mäter över en tidsperiod och inte från dag till dag då såklart.

Sen kan det ju skifta från dag till dag beroende på vad du äter, hur mycket vätska du binder eller släpper, salt, kolhydrater.

Tomten
2013-07-31, 20:31
Om du vid början av viktnedgången låg en bit över 20% i kroppsfett så finns det otroligt mycket att ta från. Jag är själv 179cm har själv gått ner från 89 kilo till 79 kilo och det är först nu som jag börjar få fram någon vettig definition på kroppen.

Det du ska tänka på är att du i första hand kommer tappa fett från lår och mage. När du går ner i vikt syns det i regel först på låren. Om du inte heller tagit någon före-bild så kommer du också se mindre skillnad eftersom viktnedgången sker under en längre period och det då inte blir märkbart i spegeln på samma sätt... om du då inte kollar på din före bild.

Själv har jag nog tappat 5-6cm i omkrets på mina lår under den här viktnedgången, och det är egentligen inte så märkbart före man börjar testa sina gamla kläder eller faktiskt mäter omkretsen på benen. Något som också blivit märkbart är att man behövt ändra vilket hållare på bältet som man använder :)

StivN
2013-08-01, 22:06
Tack för svaren och att ni delar med er av erfarenhet!

Trodde det skulle synas mer efter 7 kg, men å andra sidan trodde jag också det skulle vara jobbigare att deffa. Var väl visserligen ganska första två veckorna, sen bara det flyter på utan att man tänker på det, förutom på gymmet där man står still (vilket är kanon i detta sammanhang! :))

Jag tog lite bilder första dagen. Till min förskräckelse dog min mobil och bilderna försvann i och med reparationen och så nu har jag typ inget att gå efter. Sucks..

wilhelmblomgren
2013-08-01, 22:15
Om man ligger på ett högt bf så syns det mest på benen, låren rättare sagt. Där lagras mycket fet.