handdator

Visa fullständig version : Hur farligt är det egentligen med skräpmat?


Nothxjeff
2013-07-30, 21:18
Hej!

Jag äter oftast samma sak varje dag, rätt strikt med kosten. Har ett kostschema jag följer.

Men ibland är man ju sjukt sugen på t.ex. Pizza,McDonalds,Subway etc...

Hur illa är det o unna sig nångång i veckan?


Om vi t.ex. tar två personer som exempel.

Person A äter jättestrikt kost, Havregryn,kvarg,mackor,bulgur,kyckling,mjölk.

Person B äter likadant, men unnar sig kanske en pizza efter träningen, eller en meny på mcdonalds mitt på dagen.

Kommer dessa personer märka nått i resultat, om vi förutsätter att de tränar på samma sätt :)

Övrig info:
Tränar rätt högintensitvt, 6 gånger i veckan.

LillisJ
2013-07-30, 21:21
Vad är ditt mål? Upp eller ned i vikt?

knuckles
2013-07-30, 21:23
Haha, det är inte farligt om du inte är otroligt överviktig.

Nothxjeff
2013-07-30, 21:29
Vad är ditt mål? Upp eller ned i vikt?

Upp i vikt, vill ju dock inte lägga på mig massa fett i onödan.

Haha, det är inte farligt om du inte är otroligt överviktig.


Jag tänkte hur mycket det "fuckar upp" när det gäller skillnader i muskelmassa.
Hälsosam, nä vem orkar vara det? ;)

#yolo

knuckles
2013-07-30, 21:30
Upp i vikt, vill ju dock inte lägga på mig massa fett i onödan.




Jag tänkte hur mycket det "fuckar upp" när det gäller skillnader i muskelmassa.
Hälsosam, nä vem orkar vara det? ;)

#yolo

Eftersom det är så kaloritätt kan det vara begränsande på kaloribudgeten, men en bra pizza kan också innehålla mycket protein och kolhydrater.

Simonbaws
2013-07-30, 21:33
Beror ju på hur ofta det händer, lär dig göra egna burgare och pizzor då kan du äta det varje dag.

begt
2013-07-30, 21:37
Särskilt om du tränar kondition kommer du undan med mycket.

Men för den delen är det dumt att äta mycket socker och salt- särskilt vid fel tillfällen. Högt blodsocker är inte hälsosamt alls, men om näringsintaget tajmas rätt slipper man det. Då kan det snarare vara bra i och med att det påskyndar återhämtningen.

Många elitidrottare som förbränner mycket energi äter dagligen en hel del skräp och behåller en låg fettprocent. Kanske inte optimalt för bästa hälsa, men att leva helt strikt kan ha sina risker också (ortorexi). Det kan förstås vara svårt att leva så i praktiken utan återhämtningsdrycker och liknande.

Om man har en mer normal förbränning har man mindre utrymme för skräp självfallet. Men om det grundläggande näringsbehovet är täckt finns det inte mycket att invända mot skräpmat, ifall ätandet sker efter träning (alt. att det sker sällan).

LillisJ
2013-07-30, 22:38
Upp i vikt, vill ju dock inte lägga på mig massa fett i onödan.


Om du kommer på överskott med pizza eller kyckling spelar ingen roll. Kalorier som kalorier. Se till att få i dej tillräckligt med protein bara.

Armed Dingo
2013-07-31, 10:38
Subway är enligt mig kalorisnålt. Men tycker du absolut inte ska oroa dig sålänge du inte vill ner i vikt. Ät din pizza och var glad, det förtjänar du ;) Så kör du järnet på gymmet sen. Det är så jag gör.

mikaelj
2013-07-31, 11:39
Skräpmat? Är det typ cyanid och bly och sånt?

Det du listar är helt vanlig mat. Är du högenergiförbrukare låter det som ett utmärkt val.

Nothxjeff
2013-07-31, 11:54
lol this changes everything...!

Här sitter jag med världens striktaste kost o tror att träningen blir lidande av skräpmat :)

Tobbey
2013-07-31, 11:54
Ser ingen större skillnad på mackor och pizza, om man tänker efter vad båda kan/består av. Ät och var glad. Salt är inget problem för en frisk individ att överäta av till och från.

apfel
2013-07-31, 12:00
Jag förstår inte frågan riktigt. Tränar vi inte allamFÖR att kunna gå in på mcdonalds och gå lös?

EDIT: för att inte gå OT - den bästa dieten är den som du kan hålla. Alltså är det bättre att käka skräpmat en gång i veckan istället för att hålla en superstrikt diet, tröttna, sedan gå lös som en viking utan mjöd på friterade chokladbollar i tre veckor.

monsterek
2013-07-31, 12:32
Särskilt om du tränar kondition kommer du undan med mycket.

Men för den delen är det dumt att äta mycket socker och salt- särskilt vid fel tillfällen. Högt blodsocker är inte hälsosamt alls, men om näringsintaget tajmas rätt slipper man det. Då kan det snarare vara bra i och med att det påskyndar återhämtningen.

Många elitidrottare som förbränner mycket energi äter dagligen en hel del skräp och behåller en låg fettprocent. Kanske inte optimalt för bästa hälsa, men att leva helt strikt kan ha sina risker också (ortorexi). Det kan förstås vara svårt att leva så i praktiken utan återhämtningsdrycker och liknande.

Om man har en mer normal förbränning har man mindre utrymme för skräp självfallet. Men om det grundläggande näringsbehovet är täckt finns det inte mycket att invända mot skräpmat, ifall ätandet sker efter träning (alt. att det sker sällan).

:thumbup:

Stefan J
2013-07-31, 12:35
Hej!

Jag äter oftast samma sak varje dag, rätt strikt med kosten. Har ett kostschema jag följer.

Men ibland är man ju sjukt sugen på t.ex. Pizza,McDonalds,Subway etc...

Hur illa är det o unna sig nångång i veckan?


Om vi t.ex. tar två personer som exempel.

Person A äter jättestrikt kost, Havregryn,kvarg,mackor,bulgur,kyckling,mjölk.
Person B äter likadant, men unnar sig kanske en pizza efter träningen, eller en meny på mcdonalds mitt på dagen.

Kommer dessa personer märka nått i resultat, om vi förutsätter att de tränar på samma sätt :)

Övrig info:
Tränar rätt högintensitvt, 6 gånger i veckan.

Folk som lyckats riktigt bra med att bli stora och starka äter sällan sådär. Tvärtom är det mest optinojande nybörjare som börjar med att fokusera på fel sak först (dvs mat istället för hur man tränar så bra för möjligt) och sedan urartar det till en spartansk urtrist livsstil som inte nödvändigtvis behöver vara gynnsam för träningen alls.

Dietmat ska/kan ätas när man deffar/gå ner i vikt, men inte hela tiden och alltid (om man nu verkligen inte älskar den livsstilen och den maten). Att leva på tonfisk, kyckling och kvarg alltid har inga positiva effekter alls på uppbyggande träning jämfört med exempelvis en god stek med sås, hemmagjorda hamburgare eller vad du nu tycker är gott. Tvärtom skulle jag vilja säga. Nu förespråkar jag inte matorgier varje dag (även om det är ok om du tränar så mycket att du förbränner det), men för helvete, ät vad du vill och ha koll på vikten med jämna mellanrum. Springer vikten iväg 2-3kg på kort tid, ja då får du dra ner lite eller skruva upp kaloriintaget. Svårare än så behöver det inte vara.

Dreas
2013-07-31, 12:43
Folk som lyckats riktigt bra med att bli stora och starka äter sällan sådär. Tvärtom är det mest optinojande nybörjare som börjar med att fokusera på fel sak först (dvs mat istället för hur man tränar så bra för möjligt) och sedan urartar det till en spartansk urtrist livsstil som inte nödvändigtvis behöver vara gynnsam för träningen alls.

Dietmat ska/kan ätas när man deffar/gå ner i vikt, men inte hela tiden och alltid (om man nu verkligen inte älskar den livsstilen och den maten). Att leva på tonfisk, kyckling och kvarg alltid har inga positiva effekter alls på uppbyggande träning jämfört med exempelvis en god stek med sås, hemmagjorda hamburgare eller vad du nu tycker är gott. Tvärtom skulle jag vilja säga. Nu förespråkar jag inte matorgier varje dag (även om det är ok om du tränar så mycket att du förbränner det), men för helvete, ät vad du vill och ha koll på vikten med jämna mellanrum. Springer vikten iväg 2-3kg på kort tid, ja då får du dra ner lite eller skruva upp kaloriintaget. Svårare än så behöver det inte vara.Håller helt med :)