handdator

Visa fullständig version : Ungefär hur snabbt bör man bulka?


Mags
2013-07-30, 20:17
Vad är rimligt? Jag har hört att ungefär 1 kg/månad är en bra riktlinje om man lyft nått år eller så. Naturligtvis skiljer det sig från person till person, ungefär vad är rimligt?

begt
2013-07-30, 20:22
Så långsamt som det går men ändå så att du är säker på att du ligger på överskott sett över en vecka.

Några hekto per vecka är en bra takt. Men vissa kan behöva äta ganska mycket för att gå upp i vikt och tvärtom. Det kan t.ex. krävas 3500 kcal för en med 2500 kcal i förväntad förbränning för att öka i lagom takt.

LillisJ
2013-07-30, 20:23
Jag försöker sikta på 2kg i månaden, men andra brukar väl förespråka runt 1kg/månaden. Jag vill helt enkelt testa vad viktuppgången består av och hur effektivt min kropp behandlar överskottet.

pansarvagn
2013-07-30, 20:40
Det beror på hur erfaren du är och hur gammal du är. Är du nybörjare och senare tonåren el. tidig 20åring så kan du öka väldigt mycket, är du redan vältränad så är det svårare att lägga på sig massa. De första tre månaderna så lade jag på mig 4.5 kg i månaden, kanske inte det smartaste men vikterna sköt upp och muskelmassan ökade något enormt. Kan tänka mig att 1-2 kg i månaden är ett bra riktmärke. Det går att lägga på sig mer om man kör något specialprogram under en kortare period med väldigt hög intensitet, fast då får man nog räkna med en del fett också.

MrAndersson3
2013-07-30, 21:11
Jag har ökat ungefär 18kg på 11 månader. Gick då från väldigt smal, till lite grövre med mer muskler. Har lagt på mig lite fett men inte så farligt mycket, utan bara gjort så jag ser "friskare" ut.
Detta funkade i början, nu lägger jag på mig ca 0,5-1kg i månaden för och lägga på mig så lite fett som möjligt.

Mags
2014-07-30, 10:04
Om man går upp sådär 0.5 kg per månad (eller snarare drygt ett hekto varje vecka (jämn överätning)), kan man förvänta sig att få samma boost i styrka som vid grövre bulkning, jämfört med att ligga på balans?

BobaFett
2014-07-30, 10:33
Om du ska bulka, se till att du kör ett hårt program. Kanske något du inte är riktigt van vid.

Jag tror att om du kör samma vikter, reps, övningar set, vecka in och vecka ut så underhåller du bara muskelmassa. Att i det fallet börja bulka är bara att frivilligt lägga på sig onödig fettmassa.

Kanske testa något bra periodiserat program i samband med bulk. Boris Sheiko, Tri Phase, Jim Wendlers program etc.

Mags
2014-07-31, 12:27
Om du ska bulka, se till att du kör ett hårt program. Kanske något du inte är riktigt van vid.

Jag tror att om du kör samma vikter, reps, övningar set, vecka in och vecka ut så underhåller du bara muskelmassa. Att i det fallet börja bulka är bara att frivilligt lägga på sig onödig fettmassa.

Kanske testa något bra periodiserat program i samband med bulk. Boris Sheiko, Tri Phase, Jim Wendlers program etc.

Jag startade en annan tråd om detta, men hur viktigt är specifik periodisering och progressionsplaner jämfört med att bara vare kvartal byta split/övningar/reprange och alltid försöka höja då det går?

Jag har nog förövrigt gjort precis det där (var fast på vikter och fortsatte bulka 5 kg till) vilket såhär i efterhand var dumt.