handdator

Visa fullständig version : Variation av låg och medel reps?


AntonHA
2013-07-30, 19:53
Jag är medveten om att denna fråga ställts många gånger, men jag blir inte klokare av att läsa äldre trådar om detta. Det jag inte förstår är om lågreps, typ 3-6 reps krävs som en variation än typ 7-12 reps för att bygga storlek?
Folk brukar säga att de också kör tugnt för att de vill få mer ''styrka'', menar de maxstyrka eller vadå? Man borde väl bli ''starkare'' av att köra 7-12 reps, då musklerna blir större?

Hursomhelst är jag mest intresserad av att bygga storlek just nu, väger ca 78 kg och är 179 cm lång, anser mig själv som ganska tunn. Fungerar det att bygga storlek genom att bara hålla mig inom 7-12 reps området?

Tack på förhand och sorry att jag drar upp den här frågan igen :)

pansarvagn
2013-07-30, 20:47
Ju färre reps du kör desto mer tränar du upp ditt nervsystem att rekrytera maximalt antal motorenheter på ett effektivt sätt. Att träna för styrka är helt enkelt att träna för att lyfta maximalt antal kgn på stången.

Du blir givetvis starkare av att köra 7-12 reps också, du får inte samma maxstyrka som de som tränar specifikt för att maxa tungt, men du orkar troligtvis repa mer på en viss vikt än den som tränar för att maxa. (se knäböjsduellen mellan dr. squat mot tom platz t.ex.). Oavsett hur man ser på det så blir du starkare än gemene man oavsett hur du tränar. Om en person orkar köra 200 kg i knäböjen men du bara orkar 150 så är du fortfarande starkare än gemene man som kanske orkar 50-60 kg.

Vill du bygga storlek så lägg dig på 7-12 om du trivs med den rep rangen. Det är absolut inget fel med det utan jag tror faktiskt det är det bästa om du vill få en estetisk tilltalande och symmetrisk fysik.

AntonHA
2013-07-30, 21:00
Ju färre reps du kör desto mer tränar du upp ditt nervsystem att rekrytera maximalt antal motorenheter på ett effektivt sätt. Att träna för styrka är helt enkelt att träna för att lyfta maximalt antal kgn på stången.

Du blir givetvis starkare av att köra 7-12 reps också, du får inte samma maxstyrka som de som tränar specifikt för att maxa tungt, men du orkar troligtvis repa mer på en viss vikt än den som tränar för att maxa. (se knäböjsduellen mellan dr. squat mot tom platz t.ex.). Oavsett hur man ser på det så blir du starkare än gemene man oavsett hur du tränar. Om en person orkar köra 200 kg i knäböjen men du bara orkar 150 så är du fortfarande starkare än gemene man som kanske orkar 50-60 kg.

Vill du bygga storlek så lägg dig på 7-12 om du trivs med den rep rangen. Det är absolut inget fel med det utan jag tror faktiskt det är det bästa om du vill få en estetisk tilltalande och symmetrisk fysik.
Tack för svar! Känner mig klokare nu :) . Har en liten fråga om max prestation. Om jag t.ex maxar runt 80-85 kg på bänkpress och kör 7-12 reps med typ 65 kg, skulle jag kunna öka min maxprestationsförmåga(1RM) genom att köra medel reps? Det borde ju vara så iallafall eftersom det verkar som att de flesta kan göra 7-12 reps med 80kg på bänken..

GulligaGurkan
2013-07-30, 22:09
Tack för svar! Känner mig klokare nu :) . Har en liten fråga om max prestation. Om jag t.ex maxar runt 80-85 kg på bänkpress och kör 7-12 reps med typ 65 kg, skulle jag kunna öka min maxprestationsförmåga(1RM) genom att köra medel reps? Det borde ju vara så iallafall eftersom det verkar som att de flesta kan göra 7-12 reps med 80kg på bänken..

När jag maxtränar kör jag en ordentlig uppvärmning, sen ett lyft på 1RM och går sedan nedåt i vikter långsamt och ökar repsen! Att köra konstant på maxvikten känns som det sliter lite mycket, då tekniken lätt sviker

pansarvagn
2013-07-31, 00:07
Tack för svar! Känner mig klokare nu :) . Har en liten fråga om max prestation. Om jag t.ex maxar runt 80-85 kg på bänkpress och kör 7-12 reps med typ 65 kg, skulle jag kunna öka min maxprestationsförmåga(1RM) genom att köra medel reps? Det borde ju vara så iallafall eftersom det verkar som att de flesta kan göra 7-12 reps med 80kg på bänken..

Inga problem. Visst kan du öka din maxprestation också om du kör högre reps. När du blir starkare så ökar ju även ditt enrepsmax. Enligt min erfarenhet så brukar man inte riktigt nå lika högt upp i maxprestationen när man kör högre reps om man jämför med att köra lågreps. Strunta i vad andra lyfter, fokusera på vad du lyfter och fokusera på att bli lite starkare och lite större.

Du kan räkna ut ungefär var ditt max ligger med formeln: (0.033*antal reps+1) *vikt. Det kan vara bra att ha som jämförelsetal när du tränar så slipper du maxa hela tiden. :)