handdator

Visa fullständig version : Sveriges Starkaste Man 2013 i Norrköping


Oljeblixten
2013-07-30, 18:01
Någon som ska dit den 3e Augusti? Jag planerar att fara dit iaf. ;)

Lasse Kongo
2013-07-30, 18:10
Jag bor ju i staden, såg skiten förra året och det var grymt kul, längtat ett år efter detta, Johannes har ju dessutom lovat att göra det ännu bättre i år, han är ju med och arrangerar, dock ser det ut som det kommer annat (ännu roligare) emellan och så kan det ju vara även om det känns trist.

Rekommenderar verkligen alla att åka, det är jävligt kul att kolla på, om inte annat för att se klasskillnaden mellan Johannes och de andra he he.

Sen kanske ni har turen att se Andreas Guiance live som jag gjorde förra året, bara en sån sak: )

Pzorz
2013-07-30, 18:11
Jao. Får se om det är lika bra arrangerat den här gången.

ReXi
2013-07-30, 18:14
Vad kostar det?

Pzorz
2013-07-30, 18:16
Kostar gratis, mannen

ReXi
2013-07-30, 19:28
Adress, plats, tid, osv? :)

Oljeblixten
2013-07-30, 19:38
Länk till facebookeventet. :cool:

https://www.facebook.com/events/164439003725720/?fref=ts

cc4
2013-07-30, 22:07
Fem frågor till SSM-finalisterna

http://maxstyrka.se/2013/07/intervju-fem-fragor-till-finalisterna/

MackeJuve
2013-07-30, 23:48
Jag ska lätt, norrköpingsbo :) Var tränar du Lasse Kongo?

Lasse Kongo
2013-08-03, 12:21
Jag ska lätt, norrköpingsbo :) Var tränar du Lasse Kongo?

Nyligen börjat på f&s ingelsta.

Lasse Kongo
2013-08-03, 12:23
Själv ligger jag på ett spa och solar just nu men får status via sms o snappar etc.

Tävlingen nyss igång, Love slet tydligen axeln ur led på första grenen, tråkigt som fan, älskar Love och han hade behövts för publikens skull :/

Lasse Kongo
2013-08-03, 12:29
Här går att följa med


https://m.facebook.com/pages/MAXstyrka/160068584004849?id=160068584004849&refsrc=http%3A%2F%2Fmaxstyrka.se%2F2013%2F08%2Ffol j-ssm-2013-pa-maxstyrkas-fb-sida%2F&_rdr

Jense
2013-08-03, 13:16
får filmer skickat via MMS till mig. Det är fan bra service :D

MackeJuve
2013-08-04, 04:28
Nyligen börjat på f&s ingelsta.

Jag också :)

påven
2013-08-04, 07:20
Hur kan intresset för strongman vara så obefintligt här? Det är rätt tragiskt att se hur många som skriver i bodybuildingtråden jämfört i såna här trådar. Är det ingen som har drömmar att bli starka längre? Vill dagens ungdomar hellre stå inoljade i kalsonger och spänna sig?

VikG
2013-08-04, 08:17
Hur kan intresset för strongman vara så obefintligt här? Det är rätt tragiskt att se hur många som skriver i bodybuildingtråden jämfört i såna här trådar. Är det ingen som har drömmar att bli starka längre? Vill dagens ungdomar hellre stå inoljade i kalsonger och spänna sig?

Dom flesta insåg att fetma inte var särskilt "fett".

påven
2013-08-04, 08:42
Dom flesta insåg att fetma inte var särskilt "fett".

Hur många av dagens elit är feta då?

VikG
2013-08-04, 08:49
Hur många av dagens elit är feta då?

Dom flesta.

Lasse Kongo
2013-08-04, 09:26
Hur kan intresset för strongman vara så obefintligt här? Det är rätt tragiskt att se hur många som skriver i bodybuildingtråden jämfört i såna här trådar. Är det ingen som har drömmar att bli starka längre? Vill dagens ungdomar hellre stå inoljade i kalsonger och spänna sig?

Håller med, pinsamt dåligt intresse, jag skäms.

påven
2013-08-04, 10:04
Dom flesta.

Dom jag minns nu som hade lite kagge var väl Stisse och Love, resten hade nog alla mer eller mindre en tendens till konturer av rutor på magen. Och då är man inte fet.

Lasse Kongo
2013-08-04, 10:12
Fan Johannes ligger närmare 160 pannor... dra bort 30-40kg där om vi ska leka med tanken, 120-130kg kvar, tror inte det skulle vara alltför mycket fett kvar på den kroppen
.

gunhamn
2013-08-04, 10:17
Men det var en del folk på plats iaf? :) Det får man ju se lite värde i.

iPad
2013-08-04, 10:41
Jag var där iallfall!

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

PixelMiner
2013-08-04, 14:48
Norrköpings tidningar hade ett reportage om Johannes i helgens tidning. Tyvärr finns bara en liten del av artikeln tillgängligt gratis via internet (däremot de flesta av bilderna):
http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=8712690

filmjölk
2013-08-04, 15:14
Hur kan intresset för strongman vara så obefintligt här? Det är rätt tragiskt att se hur många som skriver i bodybuildingtråden jämfört i såna här trådar. Är det ingen som har drömmar att bli starka längre? Vill dagens ungdomar hellre stå inoljade i kalsonger och spänna sig?

Strongman är svårrelaterat, och faktiskt en aning trist utan Magnus S. Styrka mäts bäst i klassisk sl...och det har ett enormt intresse på forumet även bland icke-styrkelyftare.

MackeJuve
2013-08-04, 15:53
Strongman är inte svårrelaterat eller trist. De flesta kan relatera till sporten då den har massa olika moment som i grunden är vardagsrörelser(olika tunga lyft) plus att den låter en vanlig svenssons vardagsdrömmande om att kunna lyfta en bil, dra en lastbil etc bli verklighet. En strongman är ju faktiskt väldigt funktionell, samtidigt som han också är apstark. Johannes vann väl sist han ställde upp i SL? Extremt spännande tävlingar också. Finns många profiler idag.

påven
2013-08-04, 16:09
Strongman är svårrelaterat, och faktiskt en aning trist utan Magnus S. Styrka mäts bäst i klassisk sl...och det har ett enormt intresse på forumet även bland icke-styrkelyftare.

Vad var det som gjorde det mer intressant med Magnus? Dagens atleter är ju hästlängder ifrån hans resultat. SL är intressant de med, men det är en aning "stelt och strikt"

tomasrensten
2013-08-04, 16:47
Strongman är svårrelaterat, och faktiskt en aning trist utan Magnus S. Styrka mäts bäst i klassisk sl...och det har ett enormt intresse på forumet även bland icke-styrkelyftare.

Nej det gör det inte. Om du tycker det är du helt slut i huvudet

Stefan J
2013-08-04, 16:49
Nej det gör det inte. Om du tycker det är du helt slut i huvudet

Ahahaha, ett "du har fel och tycker du inte som jag är du dum i huvudet" argument i sin allra renaste och vackraste form.

Pudzianovski
2013-08-04, 16:52
Vad var det som gjorde det mer intressant med Magnus? Dagens atleter är ju hästlängder ifrån hans resultat. SL är intressant de med, men det är en aning "stelt och strikt"

En tanke skulle kunna vara att han under sin tid var konstant top 5 internationellt och gick hem i de svenska hemmen som blond svensk viking på 2 meter som bodde på en äkta svensk gård och hade brutit av armen på Jones trots solen i ögonen.

Han var dessutom inte fet? :d

Lasse Kongo
2013-08-04, 17:05
Fast grejen är ju att Johannes är ca 16000ggr starkare än bonden från Kisa någonsin var.

Hade Samuelsson mött Årsjö under hans topp hade det varit klasskillnad deluxe, Årsjö och Samuelsson är inte ens jämförbara.

Pudzianovski
2013-08-04, 17:26
Fast grejen är ju att Johannes är ca 16000ggr starkare än bonden från Kisa någonsin var.

Hade Samuelsson mött Årsjö under hans topp hade det varit klasskillnad deluxe, Årsjö och Samuelsson är inte ens jämförbara.

Jo, fast det är väl ingen som bryr sig om det (bland folk så att säga) om inte Johannes kommer top 3 på WSM typ. Tyvärr.

filmjölk
2013-08-04, 17:34
Vad var det som gjorde det mer intressant med Magnus? Dagens atleter är ju hästlängder ifrån hans resultat. SL är intressant de med, men det är en aning "stelt och strikt"

Magnus var ruggigt bra trots rejäla svagheter (mark och böj) i sporten som han kompenserade med annat. Greppstyrkan, pressar över huvudet (180på stocken...inte så väldans dåligt, ens i dag, typ 2 svenskar som gör det), stenar, snabbheten. mm mm.

Edit: magnus gjorde det intressant. han var underhållande, allt ifrån bortförklaringarna till hans frus kommentatorröst.

Nej det gör det inte. Om du tycker det är du helt slut i huvudet

Ok. Jag har iaf väldans mycket lättare att relatera till tex. 200kg i bänkpress och hur bra det är jämfört med tex. truckpull. men sen är jag dum i huvudet med.

Fast grejen är ju att Johannes är ca 16000ggr starkare än bonden från Kisa någonsin var.

Hade Samuelsson mött Årsjö under hans topp hade det varit klasskillnad deluxe, Årsjö och Samuelsson är inte ens jämförbara.

Knappast. Visst är Johannes bättre, men MS hade flåsat honom tätt i nacken på flertalet grenar.

Lasse Kongo
2013-08-04, 17:35
Jo, fast det är väl ingen som bryr sig om det (bland folk så att säga) om inte Johannes kommer top 3 på WSM typ. Tyvärr.

Så sant så sant, Johannes vinner dock wsm inom ett par år.

BisonLGcrew
2013-08-04, 17:36
Men det var en del folk på plats iaf? :) Det får man ju se lite värde i.

Det var bra tryck. Riktigt bra event, precis som förra året!

filmjölk
2013-08-04, 17:47
Åter till topic, för oss som inte sett, hur gick det för Kollo-favoriten Swede Wheels?

Pudzianovski
2013-08-04, 18:00
Åter till topic, för oss som inte sett, hur gick det för Kollo-favoriten Swede Wheels?

Resultat: https://www.facebook.com/pages/MAXstyrka/160068584004849

filmjölk
2013-08-04, 18:16
Resultat: https://www.facebook.com/pages/MAXstyrka/160068584004849

en andraplats! fan vad grymt! Grattis Swede Wheels! trea för David, grattis där med....Kollo represents!

Stefan J
2013-08-04, 18:19
en andraplats! fan vad grymt! Grattis Swede Wheels! trea för David, grattis där med....Kollo represents!

Grattis till båda. Men det är ju nästan bud på att Sebastian kontrar nu :)

Nu3tuFB3piU

"Ja du David, Nyström då alltså. Jag hörde att du kom trea i Sveriges starkaste man. Det är ju jävligt imponerande och så, men både du och jag vet att en andraplats är bättre". :D

Var stockpress med förresten som gren?

tomasrensten
2013-08-04, 18:39
Var stockpress med förresten som gren?

Nej. Circus dumbell.

tomasrensten
2013-08-04, 18:41
Ok. Jag har iaf väldans mycket lättare att relatera till tex. 200kg i bänkpress och hur bra det är jämfört med tex. truckpull. men sen är jag dum i huvudet med.





Menade att du skrev ''Styrka mäts bäst i klassisk sl''. Kanske överdriv dock, gillar dig och din ***

tomasrensten
2013-08-04, 18:58
Ahahaha, ett "du har fel och tycker du inte som jag är du dum i huvudet" argument i sin allra renaste och vackraste form.

Avis?

Klein
2013-08-04, 22:22
Strongman är svårrelaterat, och faktiskt en aning trist utan Magnus S. Styrka mäts bäst i klassisk sl...och det har ett enormt intresse på forumet även bland icke-styrkelyftare.

Strongman är kul att titta på. SL är tråkigt att titta på.

Titan Gym
2013-08-05, 01:38
styrka mäts inte bäst i klassisk sl. styrka är så mycket mer än att lyfta en skivstång. strongman är den ultimata sporten för att se vem som är starkast!

Klein
2013-08-05, 02:28
Den klassiska definitionen av styrka är att få upp en så pass tung vikt som möjligt från marken upp på raka armar. Detta styrkeprov förekommer bara i strongman och OL.

bigtraps
2013-08-05, 03:43
Så sant så sant, Johannes vinner dock wsm inom ett par år.

Fortsätt dröm:)

bighulken
2013-08-05, 05:24
Tycker de gör ett otroligt och hårt å bra arbete,både strongman å styrkelyftare å alla biddiboulders.alla som tränar.

sen att jämföra då och nu,det kan man alltid göra,men det har gått framåt rätt så fint i vikter på en 15-20 år.även inom styrkelyft å allt annat.

Johannes är ju otroligt bra i styrke momenten,även styrkelyft.men i dagens läge måste man nästan vara otroligt vältränad i strongman,till skillnad för en 15-20 år sedan.och då mkt vad gäller konditionen!!....dvs kunna röra sig snabbt och sammtidigt lyfta tunga vikter.det behövde man då också,vara vältränad.
men i dagens läge är det svårt/omöjligt för en vanlig människa att syssla med strongman,om man inte blir proffs/halvproffs.i alla fall om man ska vara med internationellt.
Magnus var en speciell profil då tiden begav sig för detta.sen så var det rätt så nytt med strongman på den tiden också-90 talet.

fick själv en förfrågan i början på 90-talet,via gymet då.de frågade om jag ville vara med på tävling i Finland.det gällde tydligen en styrketävling där man skulle lyfta olika saker osv.då var det i sin linda ännu.
bara man gjorde en 300 i marken el stark i annat,kunde man vara med.
men vi tackade nej,både mange å jag.(mange var han som lyfte 300kg i marken)170cm i längd.

synd,borde inte tackat nej där.....lol.men men,efterklokhet är den exakta vetenskapen.....

men de hade svårt att få tag i personer då,som ville/kunde tävla i detta då.
man skulle fått resan betald,viking line,till Finland osv.
det enda de krävde då,var att man var stark i något,typ mark,bänk,el böj el annat...typ armbrytning....lol.

ja ja,nu orkar jag int skriva mer....
hej svejs.....

z_bumbi
2013-08-05, 19:20
Vi skippade tävlingarna pga hettan och resdag.

Den klassiska definitionen av styrka är att få upp en så pass tung vikt som möjligt från marken upp på raka armar. Detta styrkeprov förekommer bara i strongman och OL.

Nej det är ingen klassisk definition, stenlyft är däremot klassiskt men då upp från marken eller möjligen att man lastade stenen.

cc4
2013-08-05, 19:48
Grattis till båda. Men det är ju nästan bud på att Sebastian kontrar nu :)

Nu3tuFB3piU

"Ja du David, Nyström då alltså. Jag hörde att du kom trea i Sveriges starkaste man. Det är ju jävligt imponerande och så, men både du och jag vet att en andraplats är bättre". :D

Var stockpress med förresten som gren?

Tack ska du ha*hug*
Haha lär ju inte dröja länge innan en sån film dyker upp, speciellt inte nu när du gett honom massa dumma idéer*facepalm*

cc4
2013-08-05, 19:50
Magnus var ruggigt bra trots rejäla svagheter (mark och böj) i sporten som han kompenserade med annat. Greppstyrkan, pressar över huvudet (180på stocken...inte så väldans dåligt, ens i dag, typ 2 svenskar som gör det), stenar, snabbheten. mm mm.


Magnus personbästa var 170kg i stockpress.

Wzup2u
2013-08-05, 19:56
ååå va kul när det gick på tv världens starkaste man bänkade alltid upp med käk med polarna och kikade stenhårt på detta och älskade att se ms....

spoon
2013-08-05, 20:00
Tycker de gör ett otroligt och hårt å bra arbete,både strongman å styrkelyftare å alla biddiboulders.alla som tränar.

sen att jämföra då och nu,det kan man alltid göra,men det har gått framåt rätt så fint i vikter på en 15-20 år.även inom styrkelyft å allt annat.

Johannes är ju otroligt bra i styrke momenten,även styrkelyft.men i dagens läge måste man nästan vara otroligt vältränad i strongman,till skillnad för en 15-20 år sedan.och då mkt vad gäller konditionen!!....dvs kunna röra sig snabbt och sammtidigt lyfta tunga vikter.det behövde man då också,vara vältränad.
men i dagens läge är det svårt/omöjligt för en vanlig människa att syssla med strongman,om man inte blir proffs/halvproffs.i alla fall om man ska vara med internationellt.
Magnus var en speciell profil då tiden begav sig för detta.sen så var det rätt så nytt med strongman på den tiden också-90 talet.

fick själv en förfrågan i början på 90-talet,via gymet då.de frågade om jag ville vara med på tävling i Finland.det gällde tydligen en styrketävling där man skulle lyfta olika saker osv.då var det i sin linda ännu.
bara man gjorde en 300 i marken el stark i annat,kunde man vara med.
men vi tackade nej,både mange å jag.(mange var han som lyfte 300kg i marken)170cm i längd.

synd,borde inte tackat nej där.....lol.men men,efterklokhet är den exakta vetenskapen.....

men de hade svårt att få tag i personer då,som ville/kunde tävla i detta då.
man skulle fått resan betald,viking line,till Finland osv.
det enda de krävde då,var att man var stark i något,typ mark,bänk,el böj el annat...typ armbrytning....lol.

ja ja,nu orkar jag int skriva mer....
hej svejs.....

Alltid kul att läsa såna här gammla historier :)


Skulle gärna gå och kolla på en strongman-tävling. Det verkar som att dom är bra på att ordna show. Kul att koloiterna representerar även i strongman.

Klein
2013-08-06, 00:16
Vi skippade tävlingarna pga hettan och resdag.



Nej det är ingen klassisk definition, stenlyft är däremot klassiskt men då upp från marken eller möjligen att man lastade stenen.

Källa på det? *flex*

Rahf
2013-08-06, 00:48
Vad var det som gjorde det mer intressant med Magnus? Dagens atleter är ju hästlängder ifrån hans resultat. SL är intressant de med, men det är en aning "stelt och strikt"

Det faktum att en svensk var med och tävlade i toppskiktet--med chans att vinna. Visst kan det vara intressant för oss som redan har grundläggande erfarenhet av träning och tävling i olika former. Gemene man har svårare att haka på, annat än för att säga, "Jävlar vilka monster, du."