handdator

Visa fullständig version : Äter mycket skräpmat under bulk, farligt?


Buttran
2013-07-30, 16:09
Som titeln säger. Bulkar just nu på för fullt men har en vana av att äta antingen pizza eller donken en gång per dag då jag inte orkar laga mat i det fina vädret/ eller jobbar och att jag har lite svårt att äta så mycket mat och få i mig de kalorier jag behöver utan mycket fett. Men som sagt, hur farligt är detta för mig?

tjing
2013-07-30, 16:15
Det beror på många faktorer.

Leder det till att ditt blodtryck går upp, hur stor del av kosten baserar du på "skräpmat", hur mycket överskott äter du osv.

Buttran
2013-07-30, 16:17
Det beror på många faktorer.

Leder det till att ditt blodtryck går upp, hur stor del av kosten baserar du på "skräpmat", hur mycket överskott äter du osv.

Blodtryck vet jag inte faktiskt. Jag äter det alltid till lunch isf, brukar ligga runt 1200-1500 kcal. Äter runt 3200 kcal varje dag, ligger väl på 2800-2900 kcal om jag skulle vilja ha viktbalans.

tjing
2013-07-30, 16:19
Jag hade ätit det några dagar i veckan, men inte varje dag. Det är dock din kost som helhet som är intressant.

Buttran
2013-07-30, 16:26
Jag hade ätit det några dagar i veckan, men inte varje dag. Det är dock din kost som helhet som är intressant.

Okej!

Igår t.ex.

Frukost, 657 kcal

Några skivor pågen gottgräddat men salami på

500 ml Apelsinjuice

Lunch 1300 kcal

Pizza, vesuvio
33 cl Coca-Cola

Middag 1100 kcal

10 dl Mjölk 3%

200 gram blandfärs 50/50 (hamburgare)

Så ser det ungefär ut varje dag. Ungefär samma frukost, skräpmat till lunch och sen mer husmanskostigt till middag.

tjing
2013-07-30, 16:28
Så länge du inte blir fet och mår bra, så fungerar det säkerligen bra en kortare period.

Mastodntflmsmats
2013-07-30, 17:00
Jag skulle varna för att dra i dig förmycket skräpmat. Talar av erfarenhet. Det kan gå snabbt att lägga på sig fel sorts kilon samt att det är svårt att bryta dåliga vanor. Sedan är fet mat beroendeframkallande.

Känns som att du skulle tjäna på att äta mer näringsrik och fettsnålmat. Pizza och Mac donalds kan man unna sig någon gång ibland.

ddavid
2013-07-30, 17:20
Frukost, 657 kcal

Några skivor pågen gottgräddat men salami på

500 ml Apelsinjuice

Lunch 1300 kcal

Pizza, vesuvio
33 cl Coca-Cola

Middag 1100 kcal

10 dl Mjölk 3%

200 gram blandfärs 50/50 (hamburgare)

Så ser det ungefär ut varje dag. .

Jag tycker ditt matschema ser rätt så enformigt ut, och då skräpmat inte särskilt näringsrikt finns det risk att du får i dig för lite av vissa näringsämnen. Framförallt om du inte har för vana att äta vegetabilier. En annan sak jag reagerar på är att det blir rätt mycket fett under dina dagar (salami/pizza/3% mjölk samt blandfärsen), framförallt mättat fett. Ligger du på överskott har framförallt långa mättade fettsyror lättare att lagras och det är ju inget att eftersträva direkt för det är kvalitativ massa vi vill åt. Ur ett hälsoperspektiv är det ju inte heller bra att sådan mat utgör en stor del av din kost varje dag.

Å andra sidan tycker jag det verkar som att du har rätt dålig aptit (3000 kcal och 1/3 av ditt E-intag kommer ifrån drycker), och då fyller ju energirik "skräpmat" ett syfte - att underlätta intaget av önskvärd mängd kcal.

wilhelmblomgren
2013-07-30, 17:22
Fabrikat är ju aldrig bra men då och då gör ju inget. Om du bara fyller alla dina macros så gör det ju inget. En högfettkost ger dej ju också mindre definition och högre blodtryck som nämns ovanför.

Buttran
2013-07-30, 19:24
Okej, har ni några tips till mig? Precis som jag sa ovan så har jag rätt dålig aptit. Finns det vanlig bra mat som ger mig mycket kcal? Eller borde jag försöka få i mig mer via dryck, som röd mjölk t.ex?

Jag åt ett tag "rätt", men att få i mig 4 dl ris (uppmätt okokt) och chiliconcarne i två sittningar fick mig bara att bli mer otaggad till att äta. Eller 300 g okokt spagetti liksom...

PureWhey
2013-07-30, 19:33
Okej, har ni några tips till mig? Precis som jag sa ovan så har jag rätt dålig aptit. Finns det vanlig bra mat som ger mig mycket kcal? Eller borde jag försöka få i mig mer via dryck, som röd mjölk t.ex?

Jag åt ett tag "rätt", men att få i mig 4 dl ris (uppmätt okokt) och chiliconcarne i två sittningar fick mig bara att bli mer otaggad till att äta. Eller 300 g okokt spagetti liksom...

Ät mindre portioner oftare, blir enklare tycker jag.
Jag har också svårt att äta mycket, dricker kolhydrater 3-5 gånger/dagen det blir en del extra kalorier.

Buttran
2013-07-30, 19:39
Ät mindre portioner oftare, blir enklare tycker jag.
Jag har också svårt att äta mycket, dricker kolhydrater 3-5 gånger/dagen det blir en del extra kalorier.

Hmm, kanske ska testa det ja.

Vad för kolhydrater dricker du? Malto eller socker i form av läsk?

PureWhey
2013-07-30, 19:57
Hmm, kanske ska testa det ja.

Vad för kolhydrater dricker du? Malto eller socker i form av läsk?

Malto, 0.7-1dl varje gång. En i pwon, citrulline + kolisar ca 5 min innan, sedan tsm med varje protteshake.


Le iPhone

raddum
2013-07-30, 20:06
Tjing har väl tagit det viktiga. Men en aktiv livsstil är det viktigaste för hälsan, är du inte överviktig och du utför högintensiv träning så bör det inte vara några större problem.

Wzup2u
2013-07-31, 21:05
mat är mat och så är det.
jag äter allt året om.
finns ingen dålig kost bara dålig variation.

ChrisDEFC
2013-07-31, 22:40
Om du har som argument att du inte orkar laga mat så skulle jag föredra ett lunchhak istället för pizzeria eller donken. Där får du en naturlig variation då lunchställen oftast kör olika mat varje dag och upprepar sig sällan mer än kanske 1gång/månad. Ha det som bas och släng in snabbmaten nån gång då och då.
Ett annat tips är att göra storkok. Dra på en hel plåt med kycklingfilé och koka en stor gryta ris så har du på dagen när du inte orkar laga mat. Tar inte så farligt mycket längre tid än att laga en portion och du har mat hela veckan. Låt inte latheten sabba din hälsa. Som tidigare nämnts så tror jag vana och beroende är dina största fiender när det kommer till snabbmaten. Näringsinnehållet tror jag inte skadar dig på kort sikt.

aldoschadewitz
2013-08-01, 10:28
Jag tycker att det ser katastrofalt ut rent utsagt... enligt mig för lite av det bra (mineraler, vitaminer, essentiella fetter, fleromättade fetter, spårämnen och fibrer bla) och för mycket av det goda.
Om målet är att lägga på sig så mycket muskler med så lite fett som möjligt och ändå hålla sig hälsosam sä börja laga mat för 2 kanske 3 dagar framåt och paketera i lådor.går svinsnabbt och ha i alla fall en portion grönsaker i varje måltid och minst en frukt om dagen.

Har du svårt att få i dig kcal så skadar det inte att du dricker massa mjölk eller juice men det borde inte vara grunden. Lycka till och hoppas allt går bra