handdator

Visa fullständig version : Biverkningar av EAA


Hristo Bergovic
2013-07-30, 13:29
Hej

Jag har hittat några trådar här som rör min frågeställning, men ingen har vad jag kan se blivit ordentligt besvarad, så jag prövar så får vi se.

Jag har precis börjat ta WNT:s EAA. Innan träning igår tog jag 2 skopor utblandat på ett par dl vatten, så som förpackningen anger. Strax efter jag tagit aminosyrorna blev jag aningen illamående.
Efter träningen tog jag på nytt 2 skopor utblandat på samma sätt. På nytt blev jag lätt illamående.

Idag, ca 1,5 h efter en stadig frukost tog jag på nytt 2 skopor utblandat med vatten. Detta mest som ett test för att se om jag skulle reagera likadant, vilket jag gjorde. Idag blev dock reaktionen lite kraftigare. Illamående, lös i magen, lättare kramper i magen etc.

Efter lite googlande hittade jag detta:
http://www.buzzle.com/articles/amino-acid-supplements-side-effects.html

Men det verkar ju snarare handla om överdosering, vilket jag inte tror att jag ägnat mig åt då jag följt instruktionerna på förpackningen.

Frågan är alltså vad detta kan bero på? Alla ni som klagat på illamående i samband med EAA tidigare, har det gått över? Finns det ett moment av tillvänjning?

Kan det vara så som namnet antyder, att aminosyrorna är sura, och därför skapar problem på samma sätt som andra sura livsmedel gö?

Kvicksilver
2013-07-30, 13:40
Överdosering tror jag inte det handlar om... det är ju bara aminosyror. Kan det vara något annat du reagerar på tex smakämnen eller tillsatser?

EAA är ju trots allt bara ett antal aminosyror ingående i ett protein.

tjing
2013-07-30, 14:48
Alltid skillnad på aminosyror i fri form och som en intakt proteinkälla.

Hristo Bergovic
2013-07-30, 15:09
Alltid skillnad på aminosyror i fri form och som en intakt proteinkälla.

Vad menar du att det medför tjing?

tjing
2013-07-30, 15:11
Ingen aning i den här kontexten. Någonting ger dig uppenbarligen illamående, men mekanismen vet jag ärligt talat inte.

Hristo Bergovic
2013-07-30, 23:56
Ok inte många med liknande erfarenheter alltså.
Kastar in en sista grej innan jag ger mig.

Jag såg att produkten innehåller sukralos, vilket vid lite googlande verkar vara ett rätt omdiskuterat sötningsmedel som i vissa fall uppges orsaka liknande symptom.

Är det någon av alla kunniga här inne som vet något mer om detta?

Sorry om jag plågar er med ett knepigt ämne.

King Grub
2013-07-31, 06:54
Sukralos är granskat, godkänt, och har inte sådana dokumenterade biverkningar. Självrapporterade biverkningar av dom mest varierande slag finns dock för alla sötningsmedel.

Sniggel
2013-07-31, 09:55
Så här skulle man också kunna formulera det:
Självrapporterade biverkningar av dom mest varierande slag finns dock för alla kosttillskott/mediciner/grönsaker/badbollar.

Googlar man på valfritt substantiv och biverkningar så hittar man oftast personer som upplevt biverkningar :)