handdator

Visa fullständig version : Ont i knät vid knäböj


CharlieBB
2013-07-30, 00:13
Kön: Man

Ålder: 17

Längd och vikt. 183cm cirka 83kg

För ungeför två månader sedan fick jag riktigt skarp smärta i vänsta knät vid knäböj. Jag vilade då knät i två veckor (smörjde in det med voltaren) sen börja jag böja på låga vikter och ökade progressivt. Smärtan har kommit tillbaka efter det vid tunga vikter sista setet och nu ibland på uppvärmnings sättet. Smärten kommer plötsligt oftast, har haft lite dova värkar i knät under vissa dagar innan dock. Det jag tänkt på för att unvidka smärtan är att stå lite bredare än axelbrett och vinklar tårna utåt. Smärtan är som värst när jag är som längts nere i knäböjs rörelsen.

Vad och hur mycket tränar du? Har börjat köra ben 2ggr i veckan, jag tror jag upplevde denna smärta någongång efter jag började med att köra ben 2ggr per vecka. Ena passet består oftast av 8-14set knäböj och det andra av många set benspark+lårcurl.

CharlieBB
2013-07-30, 22:18
Kan tillägga att efter gårdagens pass när jag fick ont på uppvärmningen när jag körde knäböj så gick jag ist över till Benpressen och det gick smärtfritt. Har även känt denna smärta vid utfall.

L-Sami
2013-07-31, 07:19
Du ska stå bredare än höftbrett, vinkla ut fötterna, se till att knäskålarna går alltid i samma riktning som tårna pekar. Hälarna ska aldrig lyfta från golvet och skjut fram knäna över tårna och fäll bak sätet. Sträva efter en lodlinje i ryggen. Om det inte hjälper sänk vikten och fortsätt jobba på tekniken.

CharlieBB
2013-07-31, 10:08
Du ska stå bredare än höftbrett, vinkla ut fötterna, se till att knäskålarna går alltid i samma riktning som tårna pekar. Hälarna ska aldrig lyfta från golvet och skjut fram knäna över tårna och fäll bak sätet. Sträva efter en lodlinje i ryggen. Om det inte hjälper sänk vikten och fortsätt jobba på tekniken.

Det känns som jag redan står löjligt brett och utpekande med fötterna.
Jag får filma nästa pass med lätta vikter.