handdator

Visa fullständig version : Alternativ till Crossfit?!


KTFO
2013-07-29, 22:03
Söker efter ett alternativ till crossfit att tävla i, mitt schema är uppdelat i styrkepass och konditionspass.

Att blanda kondition och styrka på det sättet som i CF är enligt mig alldeles för hög skaderisk på, att utföra marklyft/snatches på tid är enligt mig bara en onödig risk*screwy*

En tävlingsform som prövar min kondition, styrka och koordination till sitt max, att bära, lyfta, springa och dra.

pezrulezhaakon
2013-07-29, 22:07
KTFO

Finns inget som hindrar att du kör CF med bra teknik. Bara för att andra slarvar.....

Jeneric
2013-07-29, 22:07
Strongman?

KTFO
2013-07-29, 22:09
Strongman är intressant, men vill vara mer allround!


Jaa jag kanske ställer upp i en CF tävling och får se hur jag står mig mot dom som tränar enligt CF WOD's

Ändå tacksam ifall för några förslag =)

svenbanan
2013-07-29, 22:15
Du vill inte blanda ihop styrka med kondition, men ändå vill du tävla i nånting som innehåller både styrka och kondition till max.

Det låter som om du inte gillar crossfit, men ändå vill tävla i det, ifall de plockade bort marklyft och ryck...

Jag tycker det verkar lite motsägelsefullt.

Håller med Pez. Kör lite crossfitwoddar med fokus på bra teknik och hög intensitet. Det är ju faktiskt det crossfit går ut på även om många missuppfattat detta.

Snubben
2013-07-29, 22:23
http://www.tjurruset.se/start/

http://www.toughest.se/

Eller?

KTFO
2013-07-29, 22:43
Du vill inte blanda ihop styrka med kondition, men ändå vill du tävla i nånting som innehåller både styrka och kondition till max.

Det låter som om du inte gillar crossfit, men ändå vill tävla i det, ifall de plockade bort marklyft och ryck...

Jag tycker det verkar lite motsägelsefullt.

Håller med Pez. Kör lite crossfitwoddar med fokus på bra teknik och hög intensitet. Det är ju faktiskt det crossfit går ut på även om många missuppfattat detta.



Det är inte fel på marklyft/ryck i sig, rättare sagt vikterna som det verkar röra sig om. Dock så är jag inte helt insatt heller.

Vad jag har förstått är det inget konstigt i en WOD att springa 2km för att sedan utföra avancerade styrkeövningar med allt för hög belastning.

Ska pröva några WODs de kommande veckorna med fokus på teknik så får jag se:hbang:

svenbanan
2013-07-29, 23:34
Det är inte fel på marklyft/ryck i sig, rättare sagt vikterna som det verkar röra sig om. Dock så är jag inte helt insatt heller.

Vad jag har förstått är det inget konstigt i en WOD att springa 2km för att sedan utföra avancerade styrkeövningar med allt för hög belastning.

Ska pröva några WODs de kommande veckorna med fokus på teknik så får jag se:hbang:

Om du tränar crossfit och ska göra ett pass som kanske bland annat innehåller 5 marklyft på 150kg förutom en massa annat så kan du helt enkelt välja att köra på en lättare vikt om det är så att 150kg är för nära ditt max.

Det är vad alla vettiga skulle göra. Sedan att det finns tokdårar som hellre kör på den föreskrivna vikten men sunkig teknik har ju inget med crossfit att göra. De rår ju inte för att folk är idioter.

Samma sak gäller om passet innehåller övningar man inte klarar av. Kan man inte göra muscle-ups så kör pullups och dips istället i det pass som har detta. Är man nybörjare på tyngdlyftning kör man inte en massa ryck på tid då man knappt lärt sig tekniken i övningen. Etc.

Röda Björnen
2013-07-30, 00:27
Det är inte fel på marklyft/ryck i sig, rättare sagt vikterna som det verkar röra sig om. Dock så är jag inte helt insatt heller.


Uttala dig inte då om du inte är helt insatt.

MVH

filmjölk
2013-07-30, 00:51
Jag tror att du kan bli någotsånär duktig på Crossfit om du tränar styrka och kondition separat, och sedan blandar enbart under tävling. Det blir inte riktigt samma sak, men med bra styrka och bra kondis kan du säkert prestera ok i CF iaf.

Jona
2013-07-30, 06:12
Tävla i tyngdlyftning. Jogga hem från tävlingen. Tada!

z_bumbi
2013-07-30, 06:30
Rugby är det första som dyker upp i skallen, det gäller att orka hela matchen men också vara tillräckligt stark för att göra nytta i närkamperna och klungan. Hur stor/liten man är spelar mindre roll då olika positioner bygger på olika egenskaper. Annars finns det ett antal andra idrotter som kombinerar egenskaperna eller som redan föreslagits att man kör två olika inriktningar parallellt.
Vill man bara träna så är det mycket enklare, då är det bara att lägga upp ett vettigt program och köra.

Crossfits betyder att man slarvar med tekniken för att göra flera reps, både på sättet övningarna "ska" utföras och på att folk uppmanas att försämra den ytterligare för att göra flera reps.

mikaelj
2013-07-30, 08:07
Söker efter ett alternativ till crossfit att tävla i, mitt schema är uppdelat i styrkepass och konditionspass.

Att blanda kondition och styrka på det sättet som i CF är enligt mig alldeles för hög skaderisk på, att utföra marklyft/snatches på tid är enligt mig bara en onödig risk*screwy*

En tävlingsform som prövar min kondition, styrka och koordination till sitt max, att bära, lyfta, springa och dra.

Lustig fråga eftersom CrossFit är ordentligt inspirerat av Starke Man.

KTFO
2013-07-30, 08:43
Uttala dig inte då om du inte är helt insatt.

MVH


Därför jag frågar och inte försöker hävda att jag vet massa, troll.

rooz
2013-07-30, 09:26
Många duktiga CF utövare tränar enligt scheman, och testar sig själva på WOD's.

Att lära sig ryck/stöt gör man bäst på en atletklubb.

svenbanan
2013-07-30, 17:32
Crossfits betyder att man slarvar med tekniken för att göra flera reps, både på sättet övningarna "ska" utföras och på att folk uppmanas att försämra den ytterligare för att göra flera reps.

På samma sätt som styrkelyft innebär att man ska göra sina maxtunga marklyft med bananrygg...

Bartecko
2013-07-30, 17:43
Vet dock en tävling vi i försvaret har som tränar en konditionsmässigt samt sin styrka FM Atlet heter den och man springer 1 mil bänkar och gör chins allt inom 24h. Vet dock inte hur de funkar att få vara med då man är civil men ....

KTFO
2013-08-25, 13:57
Tack för svaren, blir nog så att jag fortsätter med min träning som den är och lägger in en WOD med fokus på teknik utan höga vikter.

Ska definitivt ställa upp i en CF tävling så får jag se hur det går :hbang:

z_bumbi
2013-08-25, 14:07
På samma sätt som styrkelyft innebär att man ska göra sina maxtunga marklyft med bananrygg...

Nej det är inte alls jämförbart. Att tekniken brister när det är maxtungt är inget konstigt men de flesta tränar för att bristen ska bli så liten som möjligt. Att tekniken brister från första repset om man ska göra 30 reps är bara usel teknik.

dmoller
2013-08-25, 14:08
Strongman är intressant, men vill vara mer allround!


Jaa jag kanske ställer upp i en CF tävling och får se hur jag står mig mot dom som tränar enligt CF WOD's

Ändå tacksam ifall för några förslag =)

Finns det något mer allround än strongman?

Stefan J
2013-08-25, 14:16
Söker efter ett alternativ till crossfit att tävla i, mitt schema är uppdelat i styrkepass och konditionspass.

Att blanda kondition och styrka på det sättet som i CF är enligt mig alldeles för hög skaderisk på, att utföra marklyft/snatches på tid är enligt mig bara en onödig risk*screwy*

En tävlingsform som prövar min kondition, styrka och koordination till sitt max, att bära, lyfta, springa och dra.

Brottning/MMA?

svenbanan
2013-08-25, 15:12
Nej det är inte alls jämförbart. Att tekniken brister när det är maxtungt är inget konstigt men de flesta tränar för att bristen ska bli så liten som möjligt. Att tekniken brister från första repset om man ska göra 30 reps är bara usel teknik.

Jodå.

Det är bara du som fått för dig att det inom CF anses okej att göra marklyft med bananrygg. I själva verket försöker nog de flesta även där träna för att bristen ska bli så liten som möjligt.

major Pectoralis
2013-08-25, 15:14
Ninja warrior.

Om man väger 60.

Finns otaliga RF-sporter som kräver stor allrounditet. Problemet är väl att man generellt måste börja tidigt med dem för att man skall kunna hävda sig i tävlingssammanhang.

pezrulezhaakon
2013-08-25, 15:42
dmoller, definera allround.

major Pectoralis
2013-08-26, 21:45
Appropå strongman och allround....

Tydligen fick någon 200kg:s superman (Brian Shaw) stryk av Petter Northug i en styrketävling där de möttes på halva vägen, fast kanske egentligen mer på Shaws domäner.

De tävlade tydligen i bildragning, säckbärning och stocksågning.:d

http://www.dn.se/sport/petter-northug-starkast-i-varlden/

LbNIZ-U5y0c
Längdåkare kan vara jäkla om sig och kring sig. När det gäller syreupptag så är de en klass för sig och uppenbarligen kan de ha bra med muskelkraft också.

Tänker på Björgen mfl.

spoon
2013-08-26, 22:21
Hörde att Marit körde stångrodd på 60 kg. Så visst har dom bra styrka.

Till trådstarten så tycker jag att han borde testa cf innan han förkastar det.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2