handdator

Visa fullständig version : Skadar ofta "filéerna" vid knäböj


Sparrisen
2013-07-29, 21:02
Tjena Kolozzuem,

Jag är ingen nybörjare... och anses ha hyffsad teknik vid mina knäböj. Trots detta skadar jag mig då och då, oftast i ryggslutet dvs i filéerna i korsryggen ner i rumpan. De drar ihop sig och blir mycket stela och kraftlösa. Ligger ofta runt 10 reppare, utan att köra mig helt slut, så det är ingen maxning det handlar om.

Vad är mitt problem? För klena gluteus medius? För dåligt stretchad för att klara bottenläget? Ja, jag är ganska ovig...

Några tankegångar eller tips? :)

PureWhey
2013-07-29, 21:05
Klena filéer?

Sparrisen
2013-07-29, 21:07
Klena filéer?

Jo, tips på bra övning för att isolera dessa? ;)

PureWhey
2013-07-29, 21:13
Jo, tips på bra övning för att isolera dessa? ;)

Hyperextentioner kanske? :>
Jag körde för lite marklyft förut, märkte detta mer då, men känns fortfarande om jag har för mycket övningar som tar i det området. T.ex. massa böj, marklyft och raka markisar.

Snubben
2013-07-29, 21:25
Jag bara gissar här men du är inte klen i sätermusklerna? När jag har börjat med övningar som verkligen tar på glutes så har min knäböj ökat samt känns avsevärt mycket bättre.

Sparrisen
2013-07-29, 21:49
Ja, svaret är kanske att satsa mer på marklyften och liknande övningar, och ligga lågt med knäböjen ett tag.

Man tycker att man bör lära av sina misstag - men icke. Nu sitter man här igen stel som en ladugård, och fasar över att behöva ta sig ur sängen i morgon.

Snubben
2013-07-29, 21:54
Ja, svaret är kanske att satsa mer på marklyften och liknande övningar, och ligga lågt med knäböjen ett tag.

Man tycker att man bör lära av sina misstag - men icke. Nu sitter man här igen stel som en ladugård, och fasar över att behöva ta sig ur sängen i morgon.

Testa hipthrust eller glute bridge (om det nu är glutes som är problemet, kan ju lika bra vara något helt annat..)

z_bumbi
2013-07-30, 06:48
Får du så ont kan det vara läge att leta upp en sjukgymnast som får kolla upp det och ge rehabråd.

Har någon som kan kollat när du böjer så att du inte gör något konstigt?

Sheogorath
2013-07-30, 07:13
Bara för att smärtan förnimms i en viss muskel eller att en viss muskel krampar så är det inte i den muskeln problemet sitter. Muskelspasm beror på en felsignalering från nervsystemet, och nervsignaler kommer i förlängningen från ryggmärgen.

Just när värken sitter i ländryggen är det vanligaste problemet att durasäcken som innesluter ryggmärgen, alternativt en nervrot blivit påverkad av tryck. Hos unga ofta en buktande disk. Om detta är problemet kan du stretcha och "stärka" dig till förbannelse eftersom du försöker angripa symtomet, inte orsaken.

Så jag håller med bumbi: sök dig till sjukgymnast för att få diagnos och behandling.

Bryggan
2013-07-30, 07:39
Vem säger att du har hyfsad teknik? Själv gick jag väldigt djupt och märkte om jag ser mig i spegeln att jag böjde in stjärten i det nedre läget, pga detta så går jag inte lika djupt längre. När jag böjde in röven i nedre läget gav det mig känningar i filéerna.

Frankz55
2013-07-30, 08:15
Vem säger att du har hyfsad teknik? Själv gick jag väldigt djupt och märkte om jag ser mig i spegeln att jag böjde in stjärten i det nedre läget, pga detta så går jag inte lika djupt längre. När jag böjde in röven i nedre läget gav det mig känningar i filéerna.

Borde inte första lösningen vara att försöka öka rörligheten för att bli av med buttwinken istället för att gå grundare?

Ett Orm
2013-07-30, 10:18
Borde inte första lösningen vara att försöka öka rörligheten för att bli av med buttwinken istället för att gå grundare?

Både och. Grundare medan man jobbar på rörligheten.

Frankz55
2013-07-30, 10:40
Både och. Grundare medan man jobbar på rörligheten.

Kan ju rekommendera styrkelabbets rörlighetsövningar till TS. Riktigt fina.

Sparrisen
2013-07-30, 14:58
Det blir nog att boka in en tid efter semestern, för att säkerställa att allt är som det ska. Sedan blir det att fokusera på lyftövningar istället. Får köra benspark ;)

spoon
2013-07-30, 15:17
Jag gissar att du inte är tillräckligt vig. Att till exempel hamstring tvingar ryggen att krumma sig. Detta har givit mig ett par ryggskott. Att se över tekniken kan vara på sin plats. Det ska ju vara skoj att böja :)

Värmer du upp ordentligt?