handdator

Visa fullständig version : Skadar ofta "filéerna" vid knäböj


Sparrisen
2013-07-29, 21:02
Tjena Kolozzuem,

Jag är ingen nybörjare... och anses ha hyffsad teknik vid mina knäböj. Trots detta skadar jag mig då och då, oftast i ryggslutet dvs i filéerna i korsryggen ner i rumpan. De drar ihop sig och blir mycket stela och kraftlösa. Ligger ofta runt 10 reppare, utan att köra mig helt slut, så det är ingen maxning det handlar om.

Vad är mitt problem? För klena gluteus medius? För dåligt stretchad för att klara bottenläget? Ja, jag är ganska ovig...

Några tankegångar eller tips? :)

PureWhey
2013-07-29, 21:05
Klena filéer?

Sparrisen
2013-07-29, 21:07
Klena filéer?

Jo, tips på bra övning för att isolera dessa? ;)

PureWhey
2013-07-29, 21:13
Jo, tips på bra övning för att isolera dessa? ;)

Hyperextentioner kanske? :>
Jag körde för lite marklyft förut, märkte detta mer då, men känns fortfarande om jag har för mycket övningar som tar i det området. T.ex. massa böj, marklyft och raka markisar.

Snubben
2013-07-29, 21:25
Jag bara gissar här men du är inte klen i sätermusklerna? När jag har börjat med övningar som verkligen tar på glutes så har min knäböj ökat samt känns avsevärt mycket bättre.

Sparrisen
2013-07-29, 21:49
Ja, svaret är kanske att satsa mer på marklyften och liknande övningar, och ligga lågt med knäböjen ett tag.

Man tycker att man bör lära av sina misstag - men icke. Nu sitter man här igen stel som en ladugård, och fasar över att behöva ta sig ur sängen i morgon.

Snubben
2013-07-29, 21:54
Ja, svaret är kanske att satsa mer på marklyften och liknande övningar, och ligga lågt med knäböjen ett tag.

Man tycker att man bör lära av sina misstag - men icke. Nu sitter man här igen stel som en ladugård, och fasar över att behöva ta sig ur sängen i morgon.

Testa hipthrust eller glute bridge (om det nu är glutes som är problemet, kan ju lika bra vara något helt annat..)

z_bumbi
2013-07-30, 06:48