handdator

Visa fullständig version : mystiskt smärta i knät efter löpning


FabianH
2013-07-29, 20:36
Kön: Man

Ålder: 18

Längd och vikt: 179cm 75kg

I lördags (27/7) var jag ute och sprang för första gången sen i oktober då jag åkte på en skada i vänster knä. Eftersom det var så pass längesen jag sprang så höll jag ett lugnt tempo och sprang ca. 5km, allt var frid och fröjd och jag hade inga känningar i mitt tidigare skadade knä (eller på något annat ställe för den delen)
Efter löpningen cyklade jag vidare mot gymmet för att töja lite.

När jag sedan kom hem så började mitt högra knä att göra ont, riktigt ont. Smärtan sitter lite till vänster om knäskålen (se bild). Det gör som mest ont när jag går och cyklar, mellan 45-90° är det som värst men det gör ont från minsta lilla böj till maximal böj. Smärtan är skarp, tänk att du har ett stort blåmärke som du trycker på.. ungefär så fast mycket värre, i stort sett konstant förutom när jag har benet helt rakt, när jag sitter går det bra så länge jag inte rör eller lyfter benet.

Om jag slappnar av helt i knät och lyfter det med hjälp av armarna gör det ont, så smärtan är inte framkallad av någon belastning.
Jag har testat smeta in knät med voltaren och det hjälpte ej.


Jag har om jag inte minns fel sträck ett ledband i samma knä för 8-10 år sedan men i övrigt har jag aldrig haft problem det det. Har inte varit till någon sjukgymnast eller liknande än utan jag tänkte först höra här om det finns någon som har en aning om vad det kan vara och sedan göra ett besök.



Vad tror ni? Egentligen är det väl kanske lite tidigt att säga eftersom det bara gått 2 dagar men jag är väldigt nyfiken om vad det kan vara.


mvh

Snubben
2013-07-29, 21:32
Jag hade något liknande, det kändes som mest när jag gick i trappor alt backar. Dock tror jag, om jag utgår från din bild att att min smärta satt längre ner. Mitt problem var iallafall att mina glutes var för klena när det kom till att stabilisera kroppen, vilket ledde till att musklerna på insidan av låret tog över vilket överansträngde fästet nere vid knät.. Typ (om jag fattade naprapaten rätt). Ett par veckors rumpövningar och jag känner inget längre.

Hur som, jag anser att du bör besöka en sjukgymnast, naprapat eller någon som vet vad de gör. Det är inte roligt med knän som bråkar från och till då ett dåligt knä kan verkligen hindra en från att göra saker..

Lillgrabben
2013-07-29, 21:34
Trams i tråden undanbedes. ( härrör från raderat inlägg)

FabianH
2013-07-31, 19:51
Kan kännas aningen bättre efter att jag duschat, så värme verkar lindra lite. Men sitter jag stilla i en stol/soffa ett tag blir det värre.

FabianH
2013-08-02, 20:30
Har fortfarande ont i knät nu efter 6 dagar. Någon?

FabianH
2013-08-04, 21:15
Verkar bli bättre nu efter att jag bytte till ett par rejäla skor på jobbet, använde espadrillos med en formgjuten sula vilket kanske inte är det mest optimala på ett jobb där man står/går hela dagarna :)