handdator

Visa fullständig version : Cardio vid slut av deff?


MagicAssBeard
2013-07-29, 15:24
Hejsan! jag börjar nå slutet av min deff och jag funderar på att slänga in ungefär 30min cardio vid slutet av mina styrkepass. Mitt mål är att slimma ner lite snabbare/extra till nu innan man börjar om skolan.

Jag väger ca 68kg, 178cm, 15år. 1800 kalorier om dagen. 4 pass om veckan.
13% bf senaste gången jag kollade, vilket var en månad sen.

Jag undrar om det skulle göra en negativ inverkan på mina muskler om jag skulle träna cardio, och om det hade varit värt det?

tjing
2013-07-29, 15:34
Negativ inverkan på uppbyggand? Förmodligen, men också muskelspecifikt. D v s träna överkropp och avsluta med stairmaster är troligtvis en helt annan femma än att köra ben och cykla intervaller på det, eller köra rygg och köra roddmaskin.

MagicAssBeard
2013-07-29, 15:44
Negativ inverkan på uppbyggand? Förmodligen, men också muskelspecifikt. D v s träna överkropp och avsluta med stairmaster är troligtvis en helt annan femma än att köra ben och cykla intervaller på det, eller köra rygg och köra roddmaskin.

Jag skulle bara använda typ gåband i slutet. Skulle det funka?

twosides
2013-07-30, 16:14
Jag har anlitat en av Sveriges (enligt mig nu) bästa samt mest omtalade PT mest för att se hur h*n skulle lägga upp ett deffschema (läs DEFFSCHEMA). Det består av 60minuters fastande PW på morgonen sen 15min crosstrainer före gympasset och 15min efter. Då ligger jag även på 3000kalorier med en kroppsvikt på 85kg

tjing
2013-07-30, 16:16
Jag skulle bara använda typ gåband i slutet. Skulle det funka?

Självklart.

wilhelmblomgren
2013-07-30, 17:26
Cardio är som sagt katabolt, men ger dej också andra positiva saker så som bättre kondition och plats för mer mat.

Själv så läger jag alltid in en 15 minuters cykelrunda i ett bra tempo och för mej så funkar det bra. Jag har inte märkt någon stor katabol effekt iaf.

tjing
2013-07-30, 17:30
Katabolt huvudsakligen för fettdepåer, ja.

Konditionsträning bryter inte ner muskler förutom i extremfall (lite mat, lite protein, väldigt långa konditionspass; ett par timmar osv).

Jag har sagt det tidigare, men det största problemet med konditionsträning på amatörnivå är om den bidrar till central (och/eller muskulär) trötthet vilket minskar förmågan att skapa kraft i gymträningen.

begt
2013-07-30, 17:30
Cardio är som sagt katabolt, men ger dej också andra positiva saker så som bättre kondition och plats för mer mat.

Själv så läger jag alltid in en 15 minuters cykelrunda i ett bra tempo och för mej så funkar det bra. Jag har inte märkt någon stor katabol effekt iaf.

Cardio är inte katabolt.

PureWhey
2013-07-30, 18:19
Kör HIIT :-)

wilhelmblomgren
2013-07-30, 23:31
Cardio är inte katabolt.

Aha, då har jag förstått fel, sorry. Men det är väl ogynnsamt för muskeluppbyggningen, eller? :smash:

Fredrik_S
2013-07-30, 23:47
blanda inte ihop cardio med vardagsmotion(gåband transportcykel eller gå omkring på stan/i jobbet) bör man göra större delen av dygnets vakna timmar varje dag egentligen, det är inte "katabolt"