handdator

Visa fullständig version : energidryck = dålig hy?


baguette
2013-07-29, 14:01
Jag gled igenom tonåren på en räkmacka med max en finne i månaden. Senaste veckorna har dock min hy börjat bli riktigt risig, och nu är jag på jakt efter orsaken. Den enda kostförändringen jag gjort senaste månaderna som jag kan komma på är att jag dricker mer energidryck. Det brukar bli en burk per dag innan träningen, alltid light. Letar andra anledningar också men om man kan utesluta något är det ju bra.

Vad säger ni, kan energidryckerna vara orsaken till finnexplosionen? Har ni varit med om liknande?

Grotesk
2013-07-29, 14:19
Jag är ingen vetenskapsman, och det kanske är olika, men jag har då aldrig fått en sådan "bieffekt" utav energidryck. Knappt heller haft några finnar värda att nämna.

Snubben
2013-07-29, 14:20
Sluta med energidryck i en - två månader och se om det sker någon förändring.

Om inte, så sluta med energidryck ändå.

Wzup2u
2013-07-29, 19:04
mycket beror på väderförhållanden mycket!.. och har inte med kost att göra.
energidrycken tror jag inte har med det att göra =O

Fjrebqll
2013-07-29, 19:45
Kan det vara kopplat till insulin på något sätt?

Jag får väldigt dålig hy av maltodextrin och eaa/bcaa exempelvis.

Nutrid
2013-07-29, 20:04
Byter du örngott ofta?

Tvättar du ansiktet innan du går och lägger dig?

Har du skitit hår som täcker pannan?

Finns så många anledningar som kan samverka i en kass hy.

Pzorz
2013-07-29, 20:31
Rosacea?
http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Rosacea/

Tjockiz
2013-07-29, 22:07
Hormoner.

narcissisten
2013-07-29, 23:59
Jag får sämre hy när jag dricker mycket energidrycker. I perioder kan jag iofs komma upp i typ fyra burkar sockerfri redbull om dagen (jaja, jag veet), men även bara en om dagen ger mig sämre hy. Så testa utan en månad och se om det blir bättre?


Sent from my iPhone using Tapatalk

baguette
2013-07-30, 05:51
Byter du örngott ofta?

Ja

Tvättar du ansiktet innan du går och lägger dig?
Ja


Har du skitit hår som täcker pannan?

Nej


Finns så många anledningar som kan samverka i en kass hy
Absolut, och det har jag skrivit i trådstarten. Jag har en uppsjö av funderingar till vad det kan vara, men då kosten brukar påverka hyn mycket hos mig så tänkte jag höra mig för här om någon upplevt liknande av energidryck, som är den enda kostförändring jag gjort på senare tid.


Jag får sämre hy när jag dricker mycket energidrycker. I perioder kan jag iofs komma upp i typ fyra burkar sockerfri redbull om dagen (jaja, jag veet), men även bara en om dagen ger mig sämre hy. Så testa utan en månad och se om det blir bättre?

Jag får väl testa en månad utan, men det är ju så gott och träningen går mycket bättre om jag klunkar en redbull innan :(

Latissimus Dorsi
2013-07-30, 06:26
Jag har druckit i snitt en energidricka per dag sen jag var 13, är snart 18 idag. Har alltid haft värdelös hy, finns det något samband? Ingen aning ^^.

narcissisten
2013-07-30, 12:29
Jag får väl testa en månad utan, men det är ju så gott och träningen går mycket bättre om jag klunkar en redbull innan :(

Det finns ju andra koffeinkällor, ex kaffe (dricker inte det själv pga äckligt men ja) eller koffeintabletter. Tipz från coachen ;)

Sniggel
2013-07-30, 12:48
Det finns ju andra koffeinkällor, ex kaffe (dricker inte det själv pga äckligt men ja) eller koffeintabletter. Tipz från coachen ;)

Tror det finns nåt samband mellan kass hy och kaffe också :p
Vet inte om det har med koffeinet att göra eller kaffet i sig. Eller om det bara är något "jag hört" (av dermatologstudent bl a om det nu säger så mycket).

fenzyn
2013-07-30, 13:23
Jag gled igenom tonåren på en räkmacka med max en finne i månaden. Senaste veckorna har dock min hy börjat bli riktigt risig, och nu är jag på jakt efter orsaken. Den enda kostförändringen jag gjort senaste månaderna som jag kan komma på är att jag dricker mer energidryck. Det brukar bli en burk per dag innan träningen, alltid light. Letar andra anledningar också men om man kan utesluta något är det ju bra.

Vad säger ni, kan energidryckerna vara orsaken till finnexplosionen? Har ni varit med om liknande?

Ja, sötningsmedlet i energidrycken är troligtvis orsaken, byt ut light mot vanlig produkt med socker istället, tänk på att vissa energidrycker kan innehålla sötningsmedel även om det inte är light som t.ex Monster. Vanlig red bull är helt fri från sötningsmedel iaf.
Antingen det eller att du har ökat ditt proteinintag drastiskt.

Tjockiz
2013-07-30, 13:44
http://i1165.photobucket.com/albums/q593/seiferalmercy/diagnostic-house-meme-generator-i-am-detecting-large-amounts-of-bullshit-46f131.jpg

Enough of the Bullshit.

Måttligt intag av energidryck eller kaffe ger inte dålig hy.
Det är mer sannolikt att det är stress, p-piller eller dyl.

cero
2013-07-31, 19:59
Måttligt intag av energidryck eller kaffe ger inte dålig hy.

Och detta vet du hur...?

baguette
2013-08-02, 08:58
Det finns ju andra koffeinkällor, ex kaffe (dricker inte det själv pga äckligt men ja) eller koffeintabletter. Tipz från coachen ;)

Kaffe gillar jag men tycker inte det ger samma känsla som red bull, däremot ska jag prova koffeintabletter!

Ja, sötningsmedlet i energidrycken är troligtvis orsaken, byt ut light mot vanlig produkt med socker istället, tänk på att vissa energidrycker kan innehålla sötningsmedel även om det inte är light som t.ex Monster. Vanlig red bull är helt fri från sötningsmedel iaf.
Antingen det eller att du har ökat ditt proteinintag drastiskt.

Neeej säg inte så :( Vill ju inte ha mer socker i kosten än jag redan har... Har plockat bort energidrycken nu iallafall så får vi se om det blir bättre.