handdator

Visa fullständig version : Knäböj bryter ner kroppen


Control_61
2013-07-29, 09:38
Har i perioder varvat mellan knäböj och knäböj frampå (frontböj). Jag anser att min teknik varit bra nog och jag har i perioder varit regelbunden i bägge övningarna.

Det som slår mig varje gång jag kommit igång med knäböj bak är att min kropp mår dåligt. Jag känner mig stel och sliten. Höfterna, knäna, ryggen känns mindre bra, fötterna och benen somnar oftare. Jag blir sämre när jag spelar tennis, fotboll, innebandy etc.
Jag förstår att mångas reaktion är att jag bör se över min teknik. Men om ni tar för givet att min teknik är bra nog.

* Kan min kropp vara dåligt lämpad för knäböj?
* Har ni liknande erfarenheter av knäböj bak? (Övriga styrkeövningar har inte alls denna effekt på mig, även marklyft flera gånger i veckan känns lindrigare)
* Hur är egentligen risk/reward för knäböj bak för en motionär (Jag är 23 år gammal, men per definition motionär iom att jag inte tävlar)?
* Är det en vanlig upplevelse för personer som inte varit regelbundna i knäböj en längre period (tänk minst 1-2 år)?
* Vad säger ni erfarna lyftare (ArneP, Allan, Bumbi, Hurril, övriga i SL-gänget) om knäböj bak för någon som inte tänkt tävla i SL eller OL?


(Jag vet att ingen styrkeövning är ett måste om man inte tävlar i knäböj/SL, men skulle ändå vara intressant att få igång någon form av diskussion)

pansarvagn
2013-07-29, 09:48
-Ja, din kropp kan vara dåligt lämpad för böj beroende på längd på torso och ben.
-Till viss del. Utförde knäböjen felaktigt även om jag trodde att tekniken var bra. Har inte upplevt att jag har blivit stel av knäböjen. Däremot har jag haft en del ryggproblem pga stel psoas och svaga magmuskler som har lett till att jag troligtvis har spänt kroppen mer och känt mig mer orörlig.
-Beror på person. Tycker generellt att det är en övning som är värd att göra om den utförs rätt vilket jag ser väldigt sällan på gymmet.
-Vet inte hur andra känner men jag känner igen mig till viss del.
-Droppa skiten om du inte trivs med övningen. Kör benpress och raka marklyft istället. Knäböj är inte en övning som du MÅSTE ha i ditt program, och hävdar någon det så har den personen fel.

Kvicksilver
2013-07-29, 09:48
Det som slår mig varje gång jag kommit igång med knäböj bak är att min kropp mår dåligt. Jag känner mig stel och sliten. Höfterna, knäna, ryggen känns mindre bra, fötterna och benen somnar oftare. Jag blir sämre när jag spelar tennis, fotboll, innebandy etc.

* Hur är egentligen risk/reward....


(Jag vet att ingen styrkeövning är ett måste om man inte tävlar i knäböj/SL, men skulle ändå vara intressant att få igång någon form av diskussion)

Du svarar ju själv på frågan i ditt inlägg när det gäller nyttan med knäböj.
Vad jag reagerar är på att du skriver "...fötterna och benen somnar oftare". Värmer du upp ordentligt inan du böjer? Dvs inte några minuter i en crosstrainer utan ordenlig uppvärmning av rygg, höfter mm? Hur ser din stretching efteråt/övriga dagar ut?

mikaelj
2013-07-29, 10:07
Filma.

filmjölk
2013-07-29, 10:22
Jag känner igen det där. Min kropp pallar inte med den övningen heller. Jag blir stel, sliten, känslig, darrig och det känns som jag har influensa, träningsvärken är konstant så att benen känns som stela träpinnar utan knäled. Dessutom blir jag psykiskt påverkad. Jag känner mig nedstämd och ångestladdad under perioder då jag kör den övningen.

Däremot växer quadriceps och benstyrkan (även i andra övningar som benpress, benspark) får en rejäl skjuts, det är märkbart bara efter två pass med knäböj.

Allan
2013-07-29, 10:30
Ditt liv vid sidan av lyftandet är nog så intressant om man ska kunna yttra sig om böjens eventuella risker.
Jag är byggnadsarbetare, och drabbas i medelåldern av samma skador som andra medelålders byggnadsarbetare. Artros, förslitningar, stelhet. Allt detta gör att jag inte kan utföra min älskade böj så bra, eller tungt längre. Och jag har inte samma behov längre heller.

Commando1980
2013-07-29, 12:19
Ja, speciellt om det handlar om goodmorning böj. OL-böj tenderar att vara mkt mindre ångestframkallande. Många icke-tävlande skulle nog må bra av att hålla sig ifrån tunga marklyft och diverse varianter av goodmorning böj.

krubkungen
2013-07-29, 12:32
Ja, speciellt om det handlar om goodmorning böj. OL-böj tenderar att vara mkt mindre ångestframkallande. Många icke-tävlande skulle nog må bra av att hålla sig ifrån tunga marklyft och diverse varianter av goodmorning böj.

SL-böj, lowbar?

arthax
2013-07-29, 12:38
Ja, speciellt om det handlar om goodmorning böj. OL-böj tenderar att vara mkt mindre ångestframkallande. Många icke-tävlande skulle nog må bra av att hålla sig ifrån tunga marklyft och diverse varianter av goodmorning böj.

SL-böj, lowbar?

Antar att Commando syftar på brytböj?

major Pectoralis
2013-07-29, 16:05
Knäböj har ingen betydelseful plats i ett hälsoinriktat träningsprogram, enligt mig.

Man kan betänka vad som är viktigt för (fysiska) hälsan. Det är väl typ

1) god "kondition"

2) god muskelmassa

3) styrka i funktionella moment som att gå i trappor, resa sig ur stolen, klippa gräset m.m. (knäböj är möjligen angränsande till att resa sig ur en stol men en ordentlig over-kill)

4) god hållning och ergonomi

Som jag ser det är knäböj inte viktigt för något av dessa. Det viktiga för hälsan är "råvaran" (kropp, muskler, blod, hjärta, blodkärl, mitokondrier etc.) inte att man kan lyfta tungt i en specifik teknisk övning eller springa fort på en viss sträcka.

Dessutom: vissa anser att knäböj och marklyft främjar resultatutvecklingen av hela kroppen. Som jag ser det kan det lika gärna bli tvärtemot: att nämnda övningar förstör återhämtningen och prestationsnivån och därmed hämmar utvecklingen av övriga övningar.

luderlasse
2013-07-29, 16:12
Låter som ett riktigt teknikproblem. Att fötter och ben somnar låter nästan lite oroväckande, skulle kunna vara nervpåverkan till följd av att ryggen inte hänger med. Prova att använda bälte och lite mindre vikt!

Alexton
2013-07-29, 16:17
Personligen anser jag böj vara den övning som är absolut bäst. När man böjer varje pass (frontböj/ol/lowbar/wide/medium stance variation) så får man rejäl styrka i mage och ländrygg förutom ben/rumpa.
Känns som många totalt snöar in sig på att köra tunga singlar vecka in och vecka ut.

Röda Björnen
2013-07-29, 17:08
Låter som teknikproblem och problem med livet på sidan om knäböj. Inte knäböj i sig.

MVH

Control_61
2013-07-29, 17:30
Flertalet bra svar! Tack så mycket.

Vad gäller mitt liv vid sidan om så lever jag ett ganska stillasittande liv som student. Fick ryggont lättare av att sitta länge efter vinterns/vårens längre period av knäböjande. Men kan inte se hur det skulle påverka "på andra hållet".


Major_pectoralis: intressant synvinkel!




För att klargöra:
... om ni tar för givet att min teknik är bra nog.

Det är inte enbart ett teknikproblem. I så fall är knäböj inte värd att utföra just på grund av de tekniska kraven. Jag är fullt medveten om vad som är en tillräckligt bra knäböj efter längre perioder på lyftarklubb.
Så, ta för givet att jag talar sanning så kommer posterna handla mer om det jag vill den ska handla om.

Matsa
2013-07-29, 19:31
* Kan min kropp vara dåligt lämpad för knäböj?

Det kan den säkert, olika kroppar har olika förutsättningar. Alla kan helt säkert lära sig göra en anständig knäböj såvida de inte har några faktiska defekter, men jag tror inte att det är en optimal övning för alla. Om du kan köra frontböj utan problem är det väl bara att köra på med den istället?

Själv suger jag på både knäböj och frontböj fast lite mindre på knäböj så jag nöter på med den. Marklyft däremot känns fullt naturlig och jag får egentligen aldrig besvär av den. Man får ofta höra att man ska passa sig för högreps i mark men 20 reps "breathing squats" är helt ok, man ska passa sig för att marka för ofta men böja kan man göra varje dag eller gärna mer. För mig verkar det vara omvänt, smalmark kan jag grisa på lite hur jag vill i utan några större biverkningar än att jag eventuellt blir dryg och självgod. Det beror givetvis dels på att jag har fan så mycket bättre vinklar för mark men även lite på att jag har lindriga knäproblem som hindrar mig från att böja i en optimal stil, istället blir det en stil som sliter lite mer. Kör jag riktigt lätt kan jag iofs böja ofta också, men det känns rätt självklart.

emi23j
2013-07-29, 19:53
Har i princip liknande känslor och upplevelser.

Skulle nog kunna köra frontböj varenda dag, men kör jag bak så krävs det genast mycket mer återhämtning, och för att inte tala om stretching.
Jag kan dock säga att det känns bättre rent återhämtningsmässigt att köra mer upprätt och med smalare fotställning (typ axelbrett). Hur som helst, jag kämpar på ett tag till och ser om jag kan få någon bukt på detta problem. Jag gillar verkligen att köra bakböj de gångerna de verkligen stämmer (men det är väldigt sällan det gör det).

bertbert
2013-07-29, 20:14
Med antagandet att din teknik är "bra nog" (för vad då??? - hur långt är ett snöre) så saknas rätt mycket information för att uttala sig tycker jag. Hur ofta kör du böj? På vilken intensitet? Vilken volym? På vilken nivå upplever du att du blir sliten etc?

Som major pectoralis skriver, i ett hälsoinriktat program är böjen inte något som man automatiskt måste inkludera, men jag vill inte heller automatiskt exkludera den. Dvs, har man tränat seriöst och har bra teknik ser jag få nackdelar och risker. En nybörjare med dålig rörlighet efter mycket stillasittande som försöker lära sig böj på egen hand kan vara katastrofalt...

Min åsikt är att alla övningar som inte är tävlingsmoment ska behovsprövas.

z_bumbi
2013-07-29, 20:41
Om man tycker en övning är obekväm så är det bara att strunta i den men det finns en hel rad med parametrar som inte nämns i sammanhanget. Att frontböj känns lättare kan t ex ganska enkelt förklaras att det är mindre vikt på stången för det stora flertalet och har man teknikbrister i front så visar det sig snabbt med de flesta kan nöta på ett bra tag i böj även om tekniken inte riktigt stämmer.

bubbe
2013-07-29, 21:01
Jag som sett TS knäböja ett par gånger live, kan säga att tekniken är helt fullgod för att vara knäböj som inte skulle skapa direkta problem. Rak något lutad rygg, höften mellan benen, inga konstigheter med knäna etc.

Det som jag tänker på är att vissa muskler kan vara ovana att spännas i vissa avkortade rörelsemönster, typ höftböjare kan kännas och bli tajt. Och om man är van att träna på en viss styrkenivå så kan det bli konstigheter när man vill försöka lägga på mer vikt, både teknik men även att kroppen börjar jobba på andra sätt, tar i mer med stabiliserande muskler. Jag tycker det kan vara knepigt att hoppa på tunga böj efter uppehåll, att gå in i matchen ganska försiktigt med låg volym och typ 1-3 reps samt sätta igång att tänja på alla kroppens inblandade muskler på träningsfria dagar kan vara ett sätt att få det att funka. Om man nu absolut vill knäböja, vilket för egen del i princip är enda anledningen att fortsätta träna...

Klein
2013-07-29, 21:05
Om man inte håller på med nån idrott som kräver styrka / explosivitet så finns det ju ingen anledning att köra tunga, snabba och slitsamma knäböjar. Däremot finns det all anledning i världen att köra långsamma, djupa knäböjar med paus i botten på vikter man enkelt behärskar. Den för många bekanta känslan av att känna sig gammal, sliten och skadad försvinner helt vid detta utförande och musklerna får sig ändå fullgod träning.

Ett Orm
2013-07-29, 23:26
* Kan min kropp vara dåligt lämpad för knäböj?

Kan vara så att din knäböj är dåligt lämpad för din kropp också. Det som ser rätt ut kan vara bort i tok för din kropp. För just dig kanske vad som ser ut som skitfula discoböjar är det rätta?
Du tävlar ju som sagt inte finns då ingen anledning att anpassa utförandet efter ett sånt utförande.

Om det nu är så så krävs det en mycket kunnig för att se vad som bör ändras.

z_bumbi
2013-07-30, 06:46
ag tycker det kan vara knepigt att hoppa på tunga böj efter uppehåll, att gå in i matchen ganska försiktigt med låg volym och typ 1-3 reps samt sätta igång att tänja på alla kroppens inblandade muskler på träningsfria dagar kan vara ett sätt att få det att funka.

En variant som verkar funka ganska bra är att lägga in "nygamla" övningar i uppvärmningen en månad eller två och sedan öka från de vikterna under ytterligare en månad eller två. Kör man korta perioder så medför det att man aldrig håller upp helt från en övning utan håller igång både rörlighet och styrka.

Ladugårdsdörr
2013-07-30, 10:00
Om man inte håller på med nån idrott som kräver styrka / explosivitet så finns det ju ingen anledning att köra tunga, snabba och slitsamma knäböjar. Däremot finns det all anledning i världen att köra långsamma, djupa knäböjar med paus i botten på vikter man enkelt behärskar. Den för många bekanta känslan av att känna sig gammal, sliten och skadad försvinner helt vid detta utförande och musklerna får sig ändå fullgod träning.

Jag tror det ligger något i det här. Långsamma böj och införandet av hyperextensions har gjort en hel del gott för mig. Överhuvudtaget kan "varianter" av övningar vara värda att prova och cykla igenom. Pausvarianter, band, långsamt, osv.

Sniggel
2013-07-30, 12:03
Flertalet bra svar! Tack så mycket.

Vad gäller mitt liv vid sidan om så lever jag ett ganska stillasittande liv som student. Fick ryggont lättare av att sitta länge efter vinterns/vårens längre period av knäböjande. Men kan inte se hur det skulle påverka "på andra hållet".
För mycket stillasittande är nog inte bra att kombinera med tung styrketräning. Jag märker själv att jag är mycket mer skadebenägen om jag är inaktiv utanför träning. Tvärtom så verkar kroppen tåla mer stryk (på träningen) om jag har ett fysiskt jobb.
Att sitta på en stol kan säkerligen sabba hållningen i ryggen om man inte sitter ergonomiskt. Vilket "man" oftast inte gör och även om man gör det så behöver ryggen motioneras regelbundet.

zimba
2013-08-06, 06:16
testa med kreatin, drick mycket vatten innan passet, ger bra tryck i lederna

zimba
2013-08-07, 07:56
Det kan den säkert, olika kroppar har olika förutsättningar. Alla kan helt säkert lära sig göra en anständig knäböj såvida de inte har några faktiska defekter, men jag tror inte att det är en optimal övning för alla. Om du kan köra frontböj utan problem är det väl bara att köra på med den istället?

Själv suger jag på både knäböj och frontböj fast lite mindre på knäböj så jag nöter på med den. Marklyft däremot känns fullt naturlig och jag får egentligen aldrig besvär av den. Man får ofta höra att man ska passa sig för högreps i mark men 20 reps "breathing squats" är helt ok, man ska passa sig för att marka för ofta men böja kan man göra varje dag eller gärna mer. För mig verkar det vara omvänt, smalmark kan jag grisa på lite hur jag vill i utan några större biverkningar än att jag eventuellt blir dryg och självgod. Det beror givetvis dels på att jag har fan så mycket bättre vinklar för mark men även lite på att jag har lindriga knäproblem som hindrar mig från att böja i en optimal stil, istället blir det en stil som sliter lite mer. Kör jag riktigt lätt kan jag iofs böja ofta också, men det känns rätt självklart.

samma här, jag 45+ så marklyft passar min rygg bättre, som sagt det går att grisa på bättre