handdator

Visa fullständig version : Kyla ner sig / sänka temperaturen


Snubben
2013-07-29, 09:26
Jag är en person som mår som bäst när det är -20 grader. Det är inga större problem med värme, när man åker på semester och skall gå ner på stranden, de där semesterveckorna kan jag stå ut med men när man går runt i vardagslivet och det är +20-25 så får jag spader. Varje typ av ansträngning gör att man börjar svettas som om man precis sprungit milen i högsta tempot, i Sahara-öknen..


Min fråga är enkel, finns det några enkla knep och knåp att hålla sig kall? Kan man på enkelt sätt stänga ute värmen i lägenheten (dvs. göra något med fönstrena). Kan man äta/dricka något för att försöka få kroppen att "lugna ner sig" och generera mindre värme?

Alla tips och tricks är välkomna..!

Petoria
2013-07-29, 09:31
Duscha kallt några gånger om dagen funkar bra för mig.

tjing
2013-07-29, 09:31
Persienner, mörkläggningsgardin etc.

Ät mindre kolhydrater och protein. Fett stimulerar inte termogenes i någon vidare utsträckning i jämförelse.

Menigar
2013-07-29, 09:33
jag brukar äta första målet vid 18 någon gång, då håller jag mig betydligt svalare över dagen. kan ibland nästan vara kall om fingrarna även på sommaren, väldigt skönt.

angående lägenheten så vädra ut/korsdrag på nätterna, så tilldraget som möjligt på dagarna och gärna persiennerna nere. vädra inte så länge det är svalare inne än ute.
undvik att ha tv/dator på i onödan osv

tlk
2013-07-29, 09:34
I ena ändan av lägenheten öppnar du fönstrena längst upp, i andra ändan längst nere. Luft kommer att sugas igenom din lägenhet helt magiskt för varm luft går ju som bekant uppåt och ut genom fönstrena i ena ändan, och drar med sig svalare luft in i andra ändan. Rätt svårt att dona till med normala svenska fönster, men det är ju klart det går.


Annars är ju förstås AC en ypperlig lösning för att hålla det svalare hemma.

Sitta i kläder som är dränkta i kallt vatten borde kyla ner dig rätt bra med. Blir lite samma effekt som svettande fast mer därav.

Woody R
2013-07-29, 10:09
Spola kallvatten på underarmar/händer funkar riktigt bra och går snabbt.

Lellan
2013-07-29, 10:25
Spola kallvatten på underarmar/händer funkar riktigt bra och går snabbt.

Spec insidan handledarna brukar jag köra, riktigt effektivt faktiskt. :)

Simel
2013-07-29, 10:28
fyfan, så jäkla hemskt med detta väder. jag svettas riktigt lätt under armarna samt hela ryggen.... fan ska man göra åt saken liksom? absolut torr? då kommer väl svetten från magen istället...

shut teh face
2013-07-29, 11:06
Duscha varmt, drick varmt

Kör du kallt kommer kroppen istället värma upp sig eftersom det blivit kallt, lösningen är att istället duscha och drick varmt, då kyler kroppen ned sig.

Loke
2013-07-29, 11:07
Spola kallvatten på underarmar/händer funkar riktigt bra och går snabbt.

Precis vad jag tänkte föreslå. Fick idén från den där forskningen om upplevd utmattning efter att man kylt händerna, och ja, det är riktigt effektivt. Mer så än att tex kyla huvudet eftersom man kan kyla händerna hårdare - stoppar man huvudet i för kallt vatten blir det ju obehagligt.

feikarn
2013-07-29, 11:11
Duscha varmt, drick varmt

Kör du kallt kommer kroppen istället värma upp sig eftersom det blivit kallt, lösningen är att istället duscha och drick varmt, då kyler kroppen ned sig.
Du har inte problem med svettningar va? För isf hade du vetat att det där är skitsnack.

Holmeros
2013-07-29, 11:25
Jag lyckades med en rätt bra nedkylning igår. Tog en relativt kall dusch och torkade mig ganska lätt. Sen la jag mig på sängen under takfläkten som gick på max och lufttorkade i det draget. Vansinnigt skönt, somnade gött sådär och sov jävligt gott!

Snubben
2013-07-29, 11:29
Jag lyckades med en rätt bra nedkylning igår. Tog en relativt kall dusch och torkade mig ganska lätt. Sen la jag mig på sängen under takfläkten som gick på max och lufttorkade i det draget. Vansinnigt skönt, somnade gött sådär och sov jävligt gott!

Herregud, takfläkt skall införskaffas omgående!!

Tack för alla tips hittills, testade att skölja handleder/underarmar - känns väl lite bättre i skitvärmen!

Holmeros
2013-07-29, 11:30
Herregud, takfläkt skall införskaffas omgående!!

Tack för alla tips hittills, testade att skölja handleder/underarmar - känns väl lite bättre i skitvärmen!

Det är typ den fulaste pryl man kan ha, men den är verkligen GULD när det är varmt. Hjälper sömnen något sanslöst.

Jag river nog ner den nästa år och slänger in en AC i sovrummet istället. Men tills dess får den duga :)

Snubben
2013-07-29, 11:31
Det är typ den fulaste pryl man kan ha, men den är verkligen GULD när det är varmt. Hjälper sömnen något sanslöst.

Jag river nog ner den nästa år och slänger in en AC i sovrummet istället. Men tills dess får den duga :)

Pimpa den, släng på lite ledljus så kan du ha ett kallt psykadeliskt disco när du ska vila.. *flex*

z_bumbi
2013-07-29, 11:40
fyfan, så jäkla hemskt med detta väder. jag svettas riktigt lätt under armarna samt hela ryggen.... fan ska man göra åt saken liksom? absolut torr? då kommer väl svetten från magen istället...

Ylle-t-shirt och en skjorta som sprider ut fukten i bomull och/eller lin, sk funktionsmaterial funkar också i skjortan men då tappar du kyleffekten.

stafh
2013-07-29, 11:53
Ni ska fan inte klaga :(

http://i.imgur.com/ndM6qmG.png

Tredje raka veckan med sant här väder nu... Jag försmäktar.

Snubben
2013-07-29, 11:54
Ni ska fan inte klaga :(

http://i.imgur.com/ndM6qmG.png

Tredje raka veckan med sant här väder nu... Jag försmäktar.

*cry*

begt
2013-07-29, 12:11
Är jag desperat går jag omkring i en blöt t-shirt.

Slartibartfast
2013-07-29, 12:34
Spola kallvatten på underarmar/händer funkar riktigt bra och går snabbt.

Dethär jag jag också märkt är effektivt. Iskallt vatten över handlederna tills händerna domnar bort i kylan. :thumbup:

mangemani
2013-07-29, 12:36
jag brukar köra på kall duschar då jag är varm, men tyvärr så varar den effekten bara några minuter efter det man har klivit ur duschen och man kan ju inte stå i duschen hela dagen eller gå och duscha stup i ett.
ska dock prova det där med att spola kall vatten på händerna, låter ju mycket smidigare.

cAase
2013-07-29, 13:05
Det märker jag när jag fastat 16h+. Händer är helt genomfrusna och jag fryser jämt när folket i min omgivning klagar på att det är för varmt. Efter att jag tryckt i mig mat blir jag några minuter bemöt av helvetets portar.