handdator

Visa fullständig version : Egen Gainer


Klein
2004-03-03, 22:26
Tänkte bara rekommendera en egen 'gainer' som jag rörde ihop häromdagen.

Blanda vatten, lite salt, honung, havregryn, banan och proteinpulver med neutral smak med 'mixern' så att det blir relativt lättflytande. Avnjut sedan.

Mycket gott i min mening!!

Koskit
2004-03-03, 23:12
Mjölk ska det va :angel:

Klein
2004-03-03, 23:17
Mjölk är inte att rekommendera i en gainer då det fördröjer och försämrar upptaget av övriga komponenter.

pneumatic
2004-03-03, 23:21
Originally posted by Klein
Mjölk är inte att rekommendera i en gainer då det fördröjer och försämrar upptaget av övriga komponenter.

På vilket sätt då? :confused:

/Henrik

rossi
2004-03-03, 23:27
Originally posted by pneumatic


På vilket sätt då? :confused:

/Henrik

Om jag förstått det rätt så sänker mejeriprodukter GI:t rätt rejält, vilket gör att upptaget av kolhydraterna inte blir optimala. Låter detta vara osagt tills vi fått svar från grubben.

pneumatic
2004-03-03, 23:39
Det beror på hur fet mejeriprodukten är. Minimjölk te x som är nästintill fettfri, hindrar inte upptaget av någonting, eller förlänger upptagningstiden, och jag har aldrig hör talats om att det försämrar upptaget av andra saker, bara myter. Det kroppen får i sig, måste den ju ta upp (om du inte käkar sten). Och ja GI't blir lägre men du för endå ett rejält II-påslag. Så summan av kardemumman.
Drick mjölk! :D

/Henrik

Klein
2004-03-03, 23:55
Kaseinet koagulerar i matsmältningssystemet och fördröjer & hindrar därmed upptag av andra näringsämnen.

pneumatic
2004-03-04, 01:40
Jag har läst att kalciumet i mjölken försämrar kroppens förmåga att ta upp järn, och det är det enda. Maten måste ju kroppen ta upp. Annars kunde vi druckit ett glas mjölk till all mat och sagt:"Det är lugnt, mjölken hindrar ju upptaget av det jag just åt..." :MrT:
Sedan har ju kasein ett högt II som alla andra mjölkprodukter och det just efter träning som man vill ha insulinpåslag, även om kasein är ett långsamt protein. Och gainer med vatten som ligger på 0 kalorier så är väl några dl mjölk bättre ur den synpunkten med, då mjölk råkar innehålla lite fler kalorier. ;)

Mvh
/Henrik

z_bumbi
2004-03-04, 07:44
rossi: Har du tillräckligt med snabba kolhydrater i drinken och sen tillsätter långsamma så blir inte resultatet att du får långsammare upptag utan du tar upp dina snabba kolhydrater lika snabbt men du får en jämnare blodsockerkurva efter en stund.

Äter du något som innehåller fett eller fibrer kan det så klart ändras.

Mjölksocker delar förövrigt upp sig i två beståndsdelar galaktos och glukos, galaktosen går direkt till levern och glukosen går ju ut i blodet där man vill ha den efter träningen.

Vad gäller mjölkprotein, vill man tro allt som står på div vegansidor så vill man.

shifty
2004-03-04, 07:48
Dextropur + Proteinpulver = :hbang:

KIRE
2004-03-04, 10:41
Originally posted by rossi


Om jag förstått det rätt så sänker mejeriprodukter GI:t rätt rejält, vilket gör att upptaget av kolhydraterna inte blir optimala. Låter detta vara osagt tills vi fått svar från grubben.

Ja det är tur att han finns och ställer allt tillrätta;)
Vad skulle ni göra om han slutade skriva.
Gissande snillen spekulerar?
Läs en egen bok och lär er lite från grunden, man kan inte få
allt gratis här i livet!

Marre-Sthlm
2004-03-04, 18:01
Originally posted by shifty
Dextropur + Proteinpulver = :hbang:

Aaa om gainer e slut så ;)
Nee men gainer efter träning protein morgon å kväll :)