handdator

Visa fullständig version : Anna Skipper: Mjölk


Balladbird
2013-07-28, 15:38
Hej, satte mig med mitt te i soffan nyss och morsan glodde på "Du är vad du äter". Personligen har jag väldigt svårt med det programmet, tycker Anna Skipper säger många märkliga saker men jag antar att det inte blir mycket till program om hon inte överraskar med något varje avsnitt.

Idag blev jag som vanligt förvånad, men denna gång av att mjölk är ajabaja.
Jag brukar dra i mig 1-2 liter om dagen ungefär, funderat lite över det förut med allt cancersnack men tycker inte det är mäktiga mängder direkt?

Vad är det som är så "onyttigt" med mjölk? Det enda jag uppfattade var när hon visade ett flak med massa mjölk, för tydligen blir 2 liter mjölk om dagen väldigt mycket efter 6 månader!!*facepalm*

Så, behöver jag oroa mig över mitt mjölkdrickande? Vad tycker ni om "Du är vad du äter"?

Mvh

Alvis
2013-07-28, 15:49
"Du är vad du äter" är löjligt och Anna Skipper är en pajas. Men.. det finns en koppling mellan högt kalciumintag och prostatacancer. Här är en artikel om det:
http://traningslara.se/mjolk-och-prostatacancer-vad-vet-man/
Om du behöver oroa dig om ditt mjölkdrickande beror på övrig kost.. alltså om du får i dig mycket kalcium från andra källor kan det nog vara bra att dra ner.

Ronn
2013-07-28, 15:57
Skipper är en skojjare av rang.

Tobbey
2013-07-28, 16:12
Skipper är en skojjare av rang.

Säger jag det till min kära mor får jag minsann höra på ett och annat.

Balladbird
2013-07-28, 16:30
"Du är vad du äter" är löjligt och Anna Skipper är en pajas. Men.. det finns en koppling mellan högt kalciumintag och prostatacancer. Här är en artikel om det:
http://traningslara.se/mjolk-och-prostatacancer-vad-vet-man/
Om du behöver oroa dig om ditt mjölkdrickande beror på övrig kost.. alltså om du får i dig mycket kalcium från andra källor kan det nog vara bra att dra ner.

Tror inte jag får i mig mycket kalcium från något annat speciellt. Är 2 liter mjölk så mycket då?

Säger jag det till min kära mor får jag minsann höra på ett och annat.

Haha, samma, "tror inte hon skulle få ha ett program då"...*facepalm*

Ronn
2013-07-28, 16:32
TV Program får man om man är underhållande och hon lyckas väl underhålla en del människor genom att få kändisar att banta ett tag.

ceejay
2013-07-28, 16:50
skipper är en pajas. Vad jag fått veta så var hon inte ens utbildad inom kost eller någonting när hon började härja på TV.

Alvis
2013-07-28, 16:53
Tror inte jag får i mig mycket kalcium från något annat speciellt. Är 2 liter mjölk så mycket då?





Eftersom det inte är klarlagt, utan bara visar en koppling med prostatacancer får du göra din egen bedömning om du vill ta "risken" eller vara på säkrare sidan.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4990445&postcount=3
2 liter mjölk blir ca 2,4 gram kalcium

Sverker
2013-07-28, 16:53
Tror inte jag får i mig mycket kalcium från något annat speciellt. Är 2 liter mjölk så mycket då?


Du får ditt dagsbehov med en liter mjölk. Behovet är ca 1 gram / dag.

Äter du ost, keso, kvarg också kommer du snabbt upp i 2 - 3 gram på en dag.

Wzup2u
2013-07-28, 18:31
as [anna skipper e den mest okunniga inom kost jag känner till.
likaså den här hahahaha...
och min far har druckit 2 liter mjölk sedan har var liten varje dag...
http://i47.tinypic.com/dmuywn.jpg

vicarious
2013-07-28, 19:21
as [anna skipper e den mest okunniga inom kost jag känner till.
likaså den här hahahaha...
och min far har druckit 2 liter mjölk sedan har var liten varje dag...
http://i47.tinypic.com/dmuywn.jpg

.. och din poäng är vad? Min bror har rökt i 15 år och han är frisk som en nötkärna också.

Nixan
2013-07-28, 19:32
Undrar vad Skipper tycker om GOMAD (http://stronglifts.com/gomad-milk-squats-gallon-gain-weight/)? :)

maqan
2013-07-28, 19:34
Mjölkprotein är kraftigt tillväxt stimulerande, vilket kanske inte är gynnsamt i alltför stora mängder i dagens cancerogena miljö.

Balladbird
2013-07-28, 20:29
Kul att höra era synpunkter. Tacksam för svaren också, får se om jag drar ner mjölkkonsumptionen till en liter istället, trots allt något nojig med allt som har med prostatan och dylikt att göra.
Käkar inte så mycket keso, ost osv så tror det är ganska lugnt ändå, men det är fan få drycker som slår iskall mjölk imo. Dricker hellre mjölk framför öl och läsk, så i fysiksyfte är det väl bra dock.

Wzup2u
2013-07-28, 20:31
Kul att höra era synpunkter. Tacksam för svaren också, får se om jag drar ner mjölkkonsumptionen till en liter istället, trots allt något nojig med allt som har med prostatan och dylikt att göra.
Käkar inte så mycket keso, ost osv så tror det är ganska lugnt ändå, men det är fan få drycker som slår iskall mjölk imo. Dricker hellre mjölk framför öl och läsk, så i fysiksyfte är det väl bra dock.

dont worry.
livet e för kort för att tänka på smådetaljer.
min farfar blev en bit över 80 och drack 2 liter ca varje dag.
plus yogghurt och mycket ost.

begt
2013-07-28, 20:40
dont worry.
livet e för kort för att tänka på smådetaljer.
min farfar blev en bit över 80 och drack 2 liter ca varje dag.
plus yogghurt och mycket ost.

Finns de som kör 130 km/h på landsväg men som aldrig krockar...Ingen bra idé oavsett.

Tolkia
2013-07-29, 06:20
Det största problemet med mjölk i den typ av sammanhang där Skipper fungerar (banta folk från tjockare till smalare) torde vara att det är en onödig energikälla om man dricker det som törstsläckare.

Oklart vad Anna Anka har i tråden att göra.

tlk
2013-07-29, 07:21
Prova att mejla Anna och fråga varför det skulle vara dåligt.

ducedo
2013-07-29, 07:45
http://www.vof.se/folkvett/ar-2007/nr-1/notiser/

Mikrovågsugnar är farliga, mejeriprodukter bör bannlysas och vatten bör långkokas i minst fem minuter innan det ska drickas. Det påstår Anna Skipper i TV3:s viktprogram Du är vad du äter. På sin hemsida skriver hon att ”Allt som sägs i programmet bygger på forskning och väl beprövade kunskaper”. Aftonbladets matskribent Karin Ahlborg har försökt hitta seriös forskning som stöder påståendena men misslyckats. Bluff och båg, kallar hon Skippers uttalanden i en artikel. Att Skipper är ute och seglar är dock kanske inte så konstigt, då hon på sin hemsida annaskipper.se/faq hänvisar vidare till sin ”vän och kollega” Sanna Ehdin (Årets förvillare 2000).

Enda informationen jag hittade på hennes sajt var att mjölk är slembildande under detox och att man därför inte bör dricka.

Bozar
2013-07-29, 11:57
Det största problemet med mjölk i den typ av sammanhang där Skipper fungerar (banta folk från tjockare till smalare) torde vara att det är en onödig energikälla om man dricker det som törstsläckare.

Oklart vad Anna Anka har i tråden att göra.

Här håller jag helt med.

Har en kompis som inte kände någon mättnad alls när han drack mjölk och han kunde dra i sig i princip obegränsat. I stora volymer blir det snabbt mycket kalorier vilket inte är problem om man tränar hårt och ofta samt är smal men för stillasittande överviktiga blir det problem.

maxzzen
2013-07-30, 15:27
"Milk is for babies"

- http://www.youtube.com/watch?v=pXOGS9cilKM

tjing
2013-07-30, 15:28
Mjölk innehåller mycket nyttiga ämnen (vitaminer/mineraler) men känns spontant inte som något vuxna ska hinka i sig litervis.

maxzzen
2013-07-30, 15:34
Mjölk innehåller mycket nyttiga ämnen (vitaminer/mineraler) men känns spontant inte som något vuxna ska hinka i sig litervis.

Mitt inlägg var lite skämtsamt och självklart har du rätt på den punkten! Men håller även med om att i min värld är det konstigt att konsumera sådana mängder mjölk som vissa på forumet påstår de gör.

tjing
2013-07-30, 15:45
Det var inget svar till dig, utan en allmän kommentar kring min syn på mjölk.

Är sänkt blodtryck värt en ökad risk för prostatacancer på befolkningsnivå osv.

maxzzen
2013-07-30, 15:48
Nej förlåt :smash:

Tänkte bara säga mitt

Halvar
2013-07-30, 20:28
Kul att höra era synpunkter. Tacksam för svaren också, får se om jag drar ner mjölkkonsumptionen till en liter istället, trots allt något nojig med allt som har med prostatan och dylikt att göra.
Käkar inte så mycket keso, ost osv så tror det är ganska lugnt ändå, men det är fan få drycker som slår iskall mjölk imo. Dricker hellre mjölk framför öl och läsk, så i fysiksyfte är det väl bra dock.

Om det handlar om 2l och i övrigt lite mjölkprodukter så kör på.Hade oxå heldre druckigt det än sockerläsk och öl

lofito
2013-08-02, 14:51
Kul att höra era synpunkter. Tacksam för svaren också, får se om jag drar ner mjölkkonsumptionen till en liter istället, trots allt något nojig med allt som har med prostatan och dylikt att göra.
Käkar inte så mycket keso, ost osv så tror det är ganska lugnt ändå, men det är fan få drycker som slår iskall mjölk imo. Dricker hellre mjölk framför öl och läsk, så i fysiksyfte är det väl bra dock.

I agree with you bro. Kall jävla mjölk till kladdkaka, eller ännu bättre, varma kanelbullar :) Did i heared nom nom nom?

Kvicksilver
2013-08-02, 15:03
I agree with you bro. Kall jävla mjölk till kladdkaka, eller ännu bättre, varma kanelbullar :) Did i heared nom nom nom?

Var du tvungen att skriva det här? Min mage vrider sig i cravingsmärtor nu. *gah!*

Lance Uppercut
2013-08-02, 16:06
Det största problemet med mjölk i den typ av sammanhang där Skipper fungerar (banta folk från tjockare till smalare) torde vara att det är en onödig energikälla om man dricker det som törstsläckare.

Oklart vad Anna Anka har i tråden att göra.

Fast är det verkligen det? Jag tycker personligen att mjölk är väldigt mättande.

ryggontXXL
2013-08-03, 00:50
Tror det bara är i Sverige man dricker så mycket mjölk som man gör, någon som vet varför?

Sverker
2013-08-03, 05:39
Bra kylkedja från mejeriet fram till ditt kylskåp.


Eller för att de flesta svenskar kan dricka mjölk och våra föräldrar dricker mjölk och deras föräldrar dricker mjö...........................

tlk
2013-08-03, 07:58
Tror det bara är i Sverige man dricker så mycket mjölk som man gör, någon som vet varför?

Det är ju uppemot 95% av skandinaver som har kvar välfungerande produktion av laktas upp i vuxen ålder. Internationellt sett är det skyhögt.

Vi dricker mjölk för att vi kan.

shut teh face
2013-08-03, 08:03
Jag försökte utesluta mjölk en gång och det visa sig att jag är _lite_ laktosintolerant vilket min mage är beroende av för att fungera. Så utesluta mjölkprodukter = förstoppning, spelade ingen större roll hur mycket fiber jag åt.

Vet inte hur vanligt det är eller om jag ens har rätt.

Oavsett så är mjölk i kaffet ett måste, och ost är det godaste som finns, och vem kan leva utan gräddbaserade såser? Att dricka mjölk klarar jag mig dock bra utan.

Min fru är emot mjölk för hon tycker inte det är naturligt att dricka det, vi har diskuterat det hundratals gånger, men vi kom iaf fram till att mjölkbaserade produkter är OK, men mjölk behöver vi inte ha hemma. :)

tlk
2013-08-03, 13:04
Jag försökte utesluta mjölk en gång och det visa sig att jag är _lite_ laktosintolerant vilket min mage är beroende av för att fungera. Så utesluta mjölkprodukter = förstoppning, spelade ingen större roll hur mycket fiber jag åt.

Vet inte hur vanligt det är eller om jag ens har rätt.

Oavsett så är mjölk i kaffet ett måste, och ost är det godaste som finns, och vem kan leva utan gräddbaserade såser? Att dricka mjölk klarar jag mig dock bra utan.

Min fru är emot mjölk för hon tycker inte det är naturligt att dricka det, vi har diskuterat det hundratals gånger, men vi kom iaf fram till att mjölkbaserade produkter är OK, men mjölk behöver vi inte ha hemma. :)

Ovipsad vipsgrädde i kaffet. cofffee Ska tydligen göra koffeinupptaget effektivare med. *cupid*

Jag hade lite problem med mjölkprodukter.. tror inte det var så mycket laktos utan mer nån tarmpermeabilitetsgre. Löste sig med en liter kefir om dagen.

Alexton
2013-08-03, 13:13
Jag försökte utesluta mjölk en gång och det visa sig att jag är _lite_ laktosintolerant vilket min mage är beroende av för att fungera. Så utesluta mjölkprodukter = förstoppning, spelade ingen större roll hur mycket fiber jag åt.

Vet inte hur vanligt det är eller om jag ens har rätt.

Oavsett så är mjölk i kaffet ett måste, och ost är det godaste som finns, och vem kan leva utan gräddbaserade såser? Att dricka mjölk klarar jag mig dock bra utan.

Min fru är emot mjölk för hon tycker inte det är naturligt att dricka det, vi har diskuterat det hundratals gånger, men vi kom iaf fram till att mjölkbaserade produkter är OK, men mjölk behöver vi inte ha hemma. :)

Min bror har precis samma problem, han har aningen laktos problem men slutar han med ost och mjölk så blir magen cement.

för oss skandinaver borde väl mjölk vara naturligt eftersom vi har speciel anpassning för att kunna dricka det :d

lungan
2013-08-03, 14:21
Vad är det i mjölk man tror orsakar prostatacancer? Jag har läst något om kalciumet som undertrycker D-vitamin som i kombination med ett generellt lite mörkare klimat är en trolig orsak. Men nu vet jag inte om jag bara blandar ihop en massa rappakalja. Någon mer insatt får gärna svara på detta.

lofito
2013-08-03, 14:42
Vad är det i mjölk man tror orsakar prostatacancer? Jag har läst något om kalciumet som undertrycker D-vitamin som i kombination med ett generellt lite mörkare klimat är en trolig orsak. Men nu vet jag inte om jag bara blandar ihop en massa rappakalja. Någon mer insatt får gärna svara på detta.

Det stämmer, det är kalciumet.

lungan
2013-08-03, 15:28
Det stämmer, det är kalciumet.
Okej, men hur är fortsättningen? Vad jag förstått så är det kalciumet som orsakar obalans bland D-vitamin i kroppen vilket ökar risken för prostatacancer.

Om så är fallet, skulle supplementering med D-vitamin då göra att man med gott samvete kan fortsätta dricka mjölk som i övrigt är väldigt nyttigt?

Sverker
2013-08-03, 15:48
Mer är inte bättre.

Du får massor av näring. Oftast dagsbehov av olika vitminer och mineraler av att dricka "bara" en liter mjölk. Du behöver inte mer. Finns mer värde i att komplettera mjölken med havregryn eller någon annan ceralie.

beckman88
2013-08-03, 16:08
dont worry.
livet e för kort för att tänka på smådetaljer.
min farfar blev en bit över 80 och drack 2 liter ca varje dag.
plus yogghurt och mycket ost.

58400 Liter mjölk.
1985600g Protein.

tjing
2013-08-03, 16:28
Det beror förmodligen på genetiska förutsättningar för en cancerform som prostatacancer också. Blir man flint i tidig ålder osv bör man nog vara lite försiktig med stora mjölkintag då androgener är med och påverkar det hela.

ryggontXXL
2013-08-03, 17:06
Det är ju uppemot 95% av skandinaver som har kvar välfungerande produktion av laktas upp i vuxen ålder. Internationellt sett är det skyhögt.

Vi dricker mjölk för att vi kan.


Intressant, men även jag och min bror som är albaner dricker mjölk som vatten.

tlk
2013-08-03, 17:19
Intressant, men även jag och min bror som är albaner dricker mjölk som vatten.

Det varierar såklart... Det hela hänger på om man har kvar produktion av laktas i vuxen ålder eller inte.

Siffrorna world wide är att 35% har kvar 100% produktion av det. Tar dig dig till östra asien så är du nere på 10%. Även lågt i arabien, västra afrika, italien, etc. Skandinaviskt härkomst så finner du uppemot 95% istället. Troligtvis för vi här genom tiderna har levt rätt mycket på mjölk. Det kanske man har gjort i Albanien också. Och även om ni inte har gjort det så är det ju individuella variationer. :)

tjing
2013-08-03, 17:26
Det är väl jakmjölk eller något. Eller getmjölk.

ryggontXXL
2013-08-03, 17:36
Det varierar såklart... Det hela hänger på om man har kvar produktion av laktas i vuxen ålder eller inte.

Siffrorna world wide är att 35% har kvar 100% produktion av det. Tar dig dig till östra asien så är du nere på 10%. Även lågt i arabien, västra afrika, italien, etc. Skandinaviskt härkomst så finner du uppemot 95% istället. Troligtvis för vi här genom tiderna har levt rätt mycket på mjölk. Det kanske man har gjort i Albanien också. Och även om ni inte har gjort det så är det ju individuella variationer. :)

Sant, alla är bönder där nere och lever på mjölk direkt från kossan:D

Wzup2u
2013-08-03, 18:17
Finns de som kör 130 km/h på landsväg men som aldrig krockar...Ingen bra idé oavsett.

därför man ska leva livet u die in the end anyway

Gurkyngel
2013-08-03, 20:35
Jag tror att det Skipper tänker på när hon säger ajabaja till mjölk är att det faktiskt innehåller kalorier. Inga JÄTTEMÄNGDER men i alla fall kalorier och eftersom de är i flytande väldigt lättsvalda kalorier. Hennes program går ju ut på att hjälpa överviktiga (och i många fall ännu mindre utbildade människor än hon själv) att gå ner och att stryka mjölken kan ju vara en bit på vägen.

Tänker jag i alla fall

Wzup2u
2013-08-03, 20:50
hennes ide är bara att tjäna pengar =)
ut med henne ur tvn.

Linjedomarn
2013-08-04, 20:56
Var morsan som började hälla i mig mjölk, ska skylla på henne när cancern kommer..

Får bli min last tillsammans med snus

mattilainen
2013-08-04, 21:24
Jag tror att det Skipper tänker på när hon säger ajabaja till mjölk är att det faktiskt innehåller kalorier. Inga JÄTTEMÄNGDER men i alla fall kalorier och eftersom de är i flytande väldigt lättsvalda kalorier. Hennes program går ju ut på att hjälpa överviktiga (och i många fall ännu mindre utbildade människor än hon själv) att gå ner och att stryka mjölken kan ju vara en bit på vägen.

Tänker jag i alla fall

Nu beror det ju på vilken fetthalt man väljer men röd mjölk (3 %) är 60 kcal och grön 45. Dricker man röd mjölk så är det alltså som att dricka vanlig coca cola i samma kcal-mängd. Så jag skulle ju säga att det innehåller ganska mycket kcal om det inte kan dras till "stor mängd" kcal. Självklart är det mer nyttigt med mjölk än coca cola men just kcal är ju mer eller mindre samma.

wops
2013-08-05, 12:29
Allt är väl bäst i lagom mängd!

sumialic
2013-08-05, 12:40
Nu beror det ju på vilken fetthalt man väljer men röd mjölk (3 %) är 60 kcal och grön 45. Dricker man röd mjölk så är det alltså som att dricka vanlig coca cola i samma kcal-mängd. Så jag skulle ju säga att det innehåller ganska mycket kcal om det inte kan dras till "stor mängd" kcal. Självklart är det mer nyttigt med mjölk än coca cola men just kcal är ju mer eller mindre samma.

Coca innehåller bara 42kcal.

mattilainen
2013-08-05, 14:10
Coca innehåller bara 42kcal.

ja, skrev röd istället för grön, sorry. Menade om man dricker grön mjölk som innehåller 45 kcal/100 g så är det snarlikt coca-cola i samma mängd. Alltså tycker jag det är mycket kcal i mjölk.

sumialic
2013-08-05, 14:30
ja, skrev röd istället för grön, sorry. Menade om man dricker grön mjölk som innehåller 45 kcal/100 g så är det snarlikt coca-cola i samma mängd. Alltså tycker jag det är mycket kcal i mjölk.

Absolut och dricker man då istället den feta mjölken..

proteinsynthesis
2013-08-05, 17:04
Var morsan som började hälla i mig mjölk, ska skylla på henne när cancern kommer..

Får bli min last tillsammans med snus

Ja, den där jäkla mjölken alltså, beroende blir man också. Kan inte tänka mig korvstroganoff utan mjölk.