handdator

Visa fullständig version : Var ifrån kommer föreställningen att vi i Sverige får saker gratis?


Exdiaq
2013-07-28, 14:38
Stöter på det gång på gång. Tydligen får vi gratis sjukvård, gratis utbildning och en massa annat gratis. Var kommer dessa pengar ifrån och var går mina skattepengar?

Måhända enbart en definitionsfråga som jag är övernitiskt med, men tycker att denna felaktiga definition utvecklats till en vanföreställning om att skolan faktiskt ÄR gratis och att sjukvård faktiskt ÄR gratis.

Latissimus Dorsi
2013-07-28, 14:40
Jämfört med vad ett benbrott skulle kunna kosta, är det gratis. Typ. Fortfarande skattepengar och sånt men ändå.

Exdiaq
2013-07-28, 14:40
Sär skrivning. Jag vet.

xOr
2013-07-28, 14:44
Beror väl på att många inte ser sambandet mellan betald skatt och vad man får för det, och då benämns som gratis av majoriteten.

en stor stark
2013-07-28, 14:44
De flesta menar nog skattefinansierad X. Du är nog övernitisk.

Sniggel
2013-07-28, 14:44
Jämfört med vad ett benbrott skulle kunna kosta, är det gratis. Typ. Fortfarande skattepengar och sånt men ändå.

Men sen är där ju pengar som du betalar som du aldrig får tillbaka. Din skatt går till verksamheter som du aldrig utnyttjar eller utnyttjar i sån liten grad att staten går med vinst på det. Denna vinst kanske används till att betala ditt benbrott när du åker in i ett träd i sälen. Om man nu kan öronmärka pengarna.

Exdiaq
2013-07-28, 14:48
Jämfört med vad ett benbrott skulle kunna kosta, är det gratis. Typ. Fortfarande skattepengar och sånt men ändå.

Med en total skatt på ungefär 65-70% utav bruttolönen undrar jag allt det.

Exdiaq
2013-07-28, 14:53
De flesta menar nog skattefinansierad X. Du är nog övernitisk.

Den valda benämningen visar hur pass abstrakt finansieringen ter sig för de som väljer att använda benämningen "gratis" enligt mig.

Tricklew
2013-07-28, 14:55
Du är helt enkelt nyfrälst av din senaste messias och du vandrar nu runt och försöker sprida frälsningen vidare, inget nytt, det brukar lägga sig och då går det antagligen att kommunicera med dig. Om du inte hoppar på ett nytt frälsningståg och fortsätter på samma väg.

timoat
2013-07-28, 14:57
Med en total skatt på ungefär 65-70% utav bruttolönen undrar jag allt det.

Min kompis bröt armen, oförsäkrad i USA, total kostnad: 40.000 dollar. En annan am. polare gick till doktorn för att kolla hans blodvärde, kostnad 400 dollar. Det betalar sig definitivt.

en stor stark
2013-07-28, 14:58
Den valda benämningen visar hur pass abstrakt finansieringen ter sig för de som väljer att använda benämningen "gratis" enligt mig.

Okej. Inte enligt mig. Jag använder ofta "gratis" trots att jag vet att det är fel. Troligtvis finns det människor av båda slagen, men jag tror att bedöma det efter ordval är att göra en rätt långsökt spekulation.

ekmanc
2013-07-28, 15:06
Min kompis bröt armen, oförsäkrad i USA, total kostnad: 40.000 dollar. En annan am. polare gick till doktorn för att kolla hans blodvärde, kostnad 400 dollar. Det betalar sig definitivt.

Det där är en rent urusel jämförelse. Själva sjukvården han har fått har inte kostat i närheten av det där utan det beror enbart på USAs usla system där de utgår från att du har försäkring och därför tar ut rena ockerpriser på precis allting. Om vi i Sverige hade haft en annan modell så hade det inte alls behövt bli så dyrt.

ceejay
2013-07-28, 15:07
Det där är en rent urusel jämförelse. Själva sjukvården han har fått har inte kostat i närheten av det där utan det beror enbart på USAs usla system där de utgår från att du har försäkring och därför tar ut rena ockerpriser på precis allting. Om vi i Sverige hade haft en annan modell så hade det inte alls behövt bli så dyrt.

precis. Det är inte ovanligt att priserna är många tusen procent högre än vad kostnaden verkligen är.

Sniggel
2013-07-28, 15:09
Okej. Inte enligt mig. Jag använder ofta "gratis" trots att jag vet att det är fel. Troligtvis finns det människor av båda slagen, men jag tror att bedöma det efter ordval är att göra en rätt långsökt spekulation.

Kan vara så. Ordet "gratis" kanske används som en metafor, Eller helt enkelt används slarvigt. Man tror inte på riktigt att det är gratis men man reflekterar inte så mycket över vilket ordbruk man använder.
Fast jag kan ändå ana att där ibland saknas reflektion gällande hur samhällstjänsterna kan upprätthållas.
T ex när folk både klagar på att "skatten är för hög" och en och annan samhällstjänsts kvalité är för låg.
Ibland kan såna klagomål vara berättigade då man kanske anser att pengarna används fel (och varför) men sällan får man höra argument som berättigar någon utav klagomålen. Då kan det känns som om folk verkligen tror att vissa saker är gratis, eller t om att skatten enbart tas in för att staten tar den och sitter och håller på den utan att distribuera den på samhällsnivå.

Ignatius72
2013-07-28, 15:10
Min kompis bröt armen, oförsäkrad i USA, total kostnad: 40.000 dollar. En annan am. polare gick till doktorn för att kolla hans blodvärde, kostnad 400 dollar. Det betalar sig definitivt.

Tror du att det är billigare i Sverige? En tvåbarns familj med två löner á 27000/mån betalar i runda slängar 38000 i månaden dvs närmare en halvmiljon om året i olika skatter. Ingenting är gratis

Exdiaq
2013-07-28, 15:10
Du är helt enkelt nyfrälst av din senaste messias och du vandrar nu runt och försöker sprida frälsningen vidare, inget nytt, det brukar lägga sig och då går det antagligen att kommunicera med dig. Om du inte hoppar på ett nytt frälsningståg och fortsätter på samma väg.

Vem är min nyaste messias?

Edit: .. och vilka är mina f.d.?

spoon
2013-07-28, 15:12
Skolan och Sjukvården är gratis. Att bo i Sverige är inte gratis. Skatten är priset man får betala för att bo i Sverige.

en stor stark
2013-07-28, 15:13
Kan vara så. Ordet "gratis" kanske används som en metafor, Eller helt enkelt används slarvigt. Man tror inte på riktigt att det är gratis men man reflekterar inte så mycket över vilket ordbruk man använder.
Fast jag kan ändå ana att där ibland saknas reflektion gällande hur samhällstjänsterna kan upprätthållas.
T ex när folk både klagar på att "skatten är för hög" och en och annan samhällstjänsts kvalité är för låg.
Ibland kan såna klagomål vara berättigade då man kanske anser att pengarna används fel (och varför) men sällan får man höra argument som berättigar någon utav klagomålen. Då kan det känns som om folk verkligen tror att vissa saker är gratis, eller t om att skatten enbart tas in för att staten tar den och sitter och håller på den utan att distribuera den på samhällsnivå.
Säkert sant. Finns nog både det ena och det andra, som du säger. Men jag skulle fortfarande inte dra någon seriös slutsats från enbart ordval.

Sniggel
2013-07-28, 15:14
Skolan och Sjukvården är gratis. Att bo i Sverige är inte gratis. Skatten är priset man får betala för att bo i Sverige.

Kan man ta del av skolan och sjukvården utan att bo i Sverige?
Det går kanske i vissa fall men skatten är ju inte öronmärkt och ingen håller koll på hur mycket skatt du betalar in för att se hur mycket samhällstjänster du är berättigad till. Vissa betalar mer än vad de får tillbaka och vissa får mer tillbaka än vad de betalar in.

Exdiaq
2013-07-28, 15:15
Skolan och Sjukvården är gratis. Att bo i Sverige är inte gratis. Skatten är priset man får betala för att bo i Sverige.

Blir du arbetslös och saknar inkomst får du alltså inte bo kvar i Sverige?

Förstår vad du menar, man behöver inte betala skola och sjukvård "up front" utan tar bakdörren genom skatter istället.

Sniggel
2013-07-28, 15:16
Säkert sant. Finns nog både det ena och det andra, som du säger. Men jag skulle fortfarande inte dra någon seriös slutsats från enbart ordval.

Jag förstår din poäng. Hur kan vi komma fram till ifall vissa verkligen har uppfattningen att vissa saker är gratis? :p

Matsa
2013-07-28, 15:16
Bra att du startade en ny tråd om ämnet så vi slipper få in diskussionen i massa andra trådar. :)

spoon
2013-07-28, 15:21
Kan man ta del av skolan och sjukvården utan att bo i Sverige?
Det går kanske i vissa fall men skatten är ju inte öronmärkt och ingen håller koll på hur mycket skatt du betalar in för att se hur mycket samhällstjänster du är berättigad till. Vissa betalar mer än vad de får tillbaka och vissa får mer tillbaka än vad de betalar in.

Den första delen har jag dålig koll på. Tror det är extra kostnader för folk som inte är Svenska medborgare.

Det fetmarkerade tycker jag är bra. Folk växer inte upp under samma förhållanden och då är det svenska systemet ett bra sätt att jämna ut spelplanen. Jag betalar gärna mer i skatt för ett rättvisare samhälle.

Exdiaq
2013-07-28, 15:21
Bra att du startade en ny tråd om ämnet så vi slipper få in diskussionen i massa andra trådar. :)

Rätt sak på rätt plats.

Är inte ute efter en diskussion egentligen. Är ute efter att få enskilda individer att tänka till på egen hand och komma fram till vad som verkar vettigt.

Exdiaq
2013-07-28, 15:22
Den första delen har jag dålig koll på. Tror det är extra kostnader för folk som inte är Svenska medborgare.

Det fetmarkerade tycker jag är bra. Folk växer inte upp under samma förhållanden och då är det svenska systemet ett bra sätt att jämna ut spelplanen. Jag betalar gärna mer i skatt för ett rättvisare samhälle.

Rättvisare enligt vilka premisser och för vem/vilka?

spoon
2013-07-28, 15:23
Jag har knappt arbetat i Sverige. Kan jag då säga att min utbildning var gratis? Jag har ju inte betalat för den.

en stor stark
2013-07-28, 15:26
Jag förstår din poäng. Hur kan vi komma fram till ifall vissa verkligen har uppfattningen att vissa saker är gratis? :p

Med en undersökning med någon fråga i stil med "Var kommer pengarna ifrån som betalar för vår vård och skola i Sverige?". Då hade vi nog fått en bättre uppfattning iaf. Sen finns det nog någon som kan skapa bättre och mer effektiva frågor och frågeställningar än jag, men du förstår kanske vad jag menar. ;)


Skulle majoriteten svarat "Skola och vård behöver inga pengar", eller något sånt, så hade det varit rätt bra anledning att börja oroa sig.

spoon
2013-07-28, 15:27
Rättvisare enligt vilka premisser och för vem/vilka?

Mer jämlika förhållanden att utbilda sig om det inte krävs att man har pengarna just nu. Med privatskolor ser jag en framtid där rika föräldrar har råd att skicka sina barn till bra skolor och dom fattiga får förbli fattiga och outbildade. Samma förutsättningar är rättvisare.

tomccc
2013-07-28, 15:27
Jag har knappt arbetat i Sverige. Kan jag då säga att min utbildning var gratis? Jag har ju inte betalat för den.
Detta, du behöver inte betala skatt för att få sjukvård eller skola, alltså är den gratis.

David Brent
2013-07-28, 15:33
Är man nettobidragstagare kan man väl påstå att man får en del gratis?

Exdiaq
2013-07-28, 15:34
Mer jämlika förhållanden att utbilda sig om det inte krävs att man har pengarna just nu. Med privatskolor ser jag en framtid där rika föräldrar har råd att skicka sina barn till bra skolor och dom fattiga får förbli fattiga och outbildade. Samma förutsättningar är rättvisare.

Jag ser en framtid där formell utbildning blir överflödigt då kunskap inte längre är en bristvara. Det som jag tror kommer värdesättas är innovation och fantasi. Innovation och fantasi är inte beroende av om du har rika föräldrar som kan sätta dig i en skola där du lär dig samma saker du kan lära dig gratis eller till en väldigt liten kostnad. Tankar sprungna från det min messias Troed Troedson, sagt och skrivit i bl.a. den är föreläsningen.

1wU16H5PVRs

Det du förespråkar ger "rättvisare förutsättningar" (enligt din definition utav rättvisa) för skillnader inom en viss gruppering; svenska medborgare. Det du förespråkar tar ingen hänsyn till personer som inte är födda till ett medborgarskap med förmåner inte inte lyckats "förtjäna" alternativt hör till den grupp som kan få möjligheten att gå med i gemenskapen längre fram i livet genom att ansöka om medborgarskap.

Alltså, rättvisa för vem/vilka?

Exdiaq
2013-07-28, 19:29
Bara för att ge ett fåtal exempel på förra inlägget. Finns hundratals, om inte tusentals andra exempel.

MIT erbjuder 100-tals kurser kostnadsfritt över nätet. Länk (http://ocw.mit.edu/index.htm)
Stanfords YT-kanal har tusentals föreläsningar som täcker hela kurser. Länk (http://www.youtube.com/user/StanfordUniversity/about)
Matteboken här i Sverige erbjuder matematik-hjälp kostnadsfritt. Länk (http://www.matteboken.se)
iTunes U har hur mycket som helst med kurser från mindre, obskyra universitet till universitet som Yale, Stanford, Harvard m.fl. Länk (http://www.apple.com/education/itunes-u/)

begt
2013-07-28, 19:35
Har förmodligen en del att göra med att Sverige låg väldigt bra till ekonomiskt och socialt på 60 och 70-talet. Sen dess har folk förväntat sig att staten står för det mesta.

My 2 cents.

tossefar
2013-07-28, 20:58
Istället för alla dessa skittrådar, kan du inte bara sätta i dig i skolbänken och lära dig nationalekonomi? Det är lätt att sitta och internetkriga mot skatter, men att faktiskt göra något åt saken verkar alldeles för tröttsamt... Skulle du sätta dig in i saken på riktigt så skulle du inse att de alternativ som finns kommer med lika många nya nackdelar som fördelar, och att lägre skatter sällan ger dig mer pengar i plånboken sett över längre tid.

Pudzianovski
2013-07-28, 21:20
Istället för alla dessa skittrådar, kan du inte bara sätta i dig i skolbänken och lära dig nationalekonomi? Det är lätt att sitta och internetkriga mot skatter, men att faktiskt göra något åt saken verkar alldeles för tröttsamt... Skulle du sätta dig in i saken på riktigt så skulle du inse att de alternativ som finns kommer med lika många nya nackdelar som fördelar, och att lägre skatter sällan ger dig mer pengar i plånboken sett över längre tid.

Kan hålla med om att det är lite tröttsamt ibland men fortfarande läser jag hellre dessa trådar än "När bajsade du senast" eller liknande.

bigtraps
2013-07-28, 21:21
Istället för alla dessa skittrådar, kan du inte bara sätta i dig i skolbänken och lära dig nationalekonomi? Det är lätt att sitta och internetkriga mot skatter, men att faktiskt göra något åt saken verkar alldeles för tröttsamt... Skulle du sätta dig in i saken på riktigt så skulle du inse att de alternativ som finns kommer med lika många nya nackdelar som fördelar, och att lägre skatter sällan ger dig mer pengar i plånboken sett över längre tid.

Bästa jag läst här på länge:)

Exdiaq
2013-07-28, 21:58
Istället för alla dessa skittrådar, kan du inte bara sätta i dig i skolbänken och lära dig nationalekonomi? Det är lätt att sitta och internetkriga mot skatter, men att faktiskt göra något åt saken verkar alldeles för tröttsamt... Skulle du sätta dig in i saken på riktigt så skulle du inse att de alternativ som finns kommer med lika många nya nackdelar som fördelar, och att lägre skatter sällan ger dig mer pengar i plånboken sett över längre tid.

Vem har sagt att jag är emot skatter? Jag har då aldrig sagt eller medvetet antytt det.

Hur har den här trådstarten något att göra med skatters vare eller icke vara? Den behandlar ett retoriskt tillgrepp, inget annat.

Enda andra tråden jag startat om skatter är tråden "Är skatt stöld?", vilket inte hade till syfte att debattera skatters vara eller icke vara, utan syftet var att se om folk tyckte att skatt kunde definieras som stöld.

Ska vi ge varandra kängor kan jag passa på att ge dig rådet att sätta dig i skolbänken för att lära dig svenska och hur man bryter ner stycken, meningar och ord för att kunna förstå essensen i det som frågas.

supercharge
2013-07-28, 22:05
Istället för alla dessa skittrådar, kan du inte bara sätta i dig i skolbänken och lära dig nationalekonomi? Det är lätt att sitta och internetkriga mot skatter, men att faktiskt göra något åt saken verkar alldeles för tröttsamt... Skulle du sätta dig in i saken på riktigt så skulle du inse att de alternativ som finns kommer med lika många nya nackdelar som fördelar, och att lägre skatter sällan ger dig mer pengar i plånboken sett över längre tid.

Och en här som faktiskt är utbildad i nationalekonomi, vill mena att du har helt fel. Det beror helt enkelt alldeles på vilket perspektiv man har, men det är otvivelaktigt så att landet lagom ligger i lite av en extrem, vilket folk kanske inte förstår. Här är det extrema normalt.

Någonting som de flesta inte vet är att hela det progressiva skattesystemet i Sverige ( att rika betalar mer ) i praktiken är en enda stor lögn. Det man drar in med progressiviteten var 45 miljarder 2012. Det är i sammanhanget verkligen inte någonting, och runt 3% av de samlade skatteintäkterna - bara marginellt mer än staten anser sig ha råd att skänka bort till U-länder varje år.

Akademiker är verkligen orimligt straffade i Sverige på ett sätt som nästan är sjukt och finns på få andra ställen i världen. Det ger väldigt lite till statskassan, men påverkar de enskilda individerna väldigt väldigt mycket jämfört med många andra länder.

Folk tror att progressiviteten och "de rikas högre skattesatser" skulle vara någon solid pelare som skattesystemet vilar på, men i själva verket är det bara en plojgrej för att legitimera bördorna man kan lägga på hela befolkningen. Momsen drar till exempel in tio gånger så mycket som den statliga skatten gör - och arbetsgivaravgiften är nästan lika mycket - pengar som svensken inte ens förstår att han betalar. Därtill har vi punktskatter på allt från bensin till alkohol, som drar in en hel del sammantaget.

Sjukvården är sedan inte någon hypergigantisk utgiftspost osvsett vad folk nu tror. Det var 14% av de offentliga utgifterna för 2011. Så det skulle vara fullt möjligt att ha ett bra mellanting mellan USA och Sverige där alla kan betala 30% skatt oavsett inkomst och ha exakt samma välfärd som nu. Något som skulle skapa en helt ny världsbild för alla som är ambitiösa och vill jobba, och du verkligen kan tjäna mycket på att jobba mycket, övertid o.s.v. Istället för staten ska ta pengarna.

Angående förändringar så är det ett kapitel för sig men jag vill nog mena att så trögrörligt som det politiska systemet har blivit och alla institutioner som etablerats är det nästan omöjligt att påverka i praktiken. Landet styrs av en politikerelit kopplad till de etablerade partierna. Det enda vi gör i våra val är att bestämma förelningen mellan dessa partier men ingenting konkret. Sedan väljer politikerna och intrigerar med varandra om vad som överhudtaget ska diskuteras och föras upp på agendan. Väljarna har i praktiken noll inflytande i sakfrågor.

eternallord
2013-07-28, 23:16
Min kompis bröt armen, oförsäkrad i USA, total kostnad: 40.000 dollar. En annan am. polare gick till doktorn för att kolla hans blodvärde, kostnad 400 dollar. Det betalar sig definitivt.

USA har inte frimarknadssjukvård. Om de hade haft det hade ett armbrott kostat småpengar i jämförelse.

eternallord
2013-07-28, 23:20
Jag har knappt arbetat i Sverige. Kan jag då säga att min utbildning var gratis? Jag har ju inte betalat för den.

Moms, alkoholskatt osv... Nog har du betalat en del.

Alexton
2013-07-28, 23:23
USA har inte frimarknadssjukvård. Om de hade haft det hade ett armbrott kostat småpengar i jämförelse.

Detta är korrekt. USA är ett extremt dåligt exempel när det kommer till sjukvård och "fri" marknad.

WHITEFOLKS
2013-07-28, 23:35
Enda problemet jag har med NEK i Sverige är att det i min erfarenhet är fokuserat endast på Keynes.

C.E.J.
2013-07-29, 03:53
Om de hade haft det hade ett armbrott kostat småpengar i jämförelse.

Enligt vissa teoretiker vars slutsatser inte delas av de flesta inom den yrkeskåren.

eternallord
2013-07-29, 04:51
Enligt vissa teoretiker vars slutsatser inte delas av de flesta inom den yrkeskåren.

Du menar att det inte är konsensus att USAs statliga försäkringssytem drivit upp priserna på sjukvård för de som inte har försäkring? Visa mig en enda läkare som påstår att kostnaden för att lösa ett benbrott utan försäkring i USA inte har blivit dyrare utav systemet så lämnar jag diskussionen omedelbart.

The_RobRoy
2013-07-29, 06:01
På förekommen anledning:

http://www.bloomberg.com/news/2013-07-28/heart-surgery-in-india-for-1-583-costs-106-385-in-u-s-.html

Rahf
2013-07-29, 06:15
Min erfarenhet är att betalning genom höga skatter är ett underförstått faktum. När folk diskuterar "gratis" sjukvård, etc., med mig så är vi alltså båda införstådda med att det inte egentligen är gratis. Skillnaden är att vi inte behöver betala en enorm klumpsumma ur egen ficka, vilket amerikaner finner fascinerande.

Jag gjorde en förebyggande operation för att undvika bröstcancer, och det kostade en rejäl summa pengar. Kvitton eller exakta siffror är borta nu, men som dagpatient kröp det upp mot en sexsiffrig summa; då inkluderar jag inte blodprov, första läkarbesök, osv--säg runt 400$ ur egen ficka.

Hobbes
2013-07-29, 06:56
Som diabetiker i Canada är det billigare och mer utförligare än i Sverige.

Läkarbesök är de enda besöken jag gör, de förekommer minst 4-6 gånger om året inklusive blod och urinprov. Kostnad $0.

I Sverige besökte jag läkare 1 gång per år. 200+ (minns inte exakt) SEK per gång. Betalade även en rejäl summa per gång jag besökte Diabetes sköterska, minns inte exakt kostnad. 180+ SEK per gång.

Mitt insulin och såvidare är betalt av min arbetsgivare.

Ja, det är gratis att få sjukvård i Canada, mycket billigare än jag någonsin hade det i Sverige.

Simel
2013-07-29, 10:04
nu har jag inte läst tråden, men man behöver väl ha en lön på över 30 000 någonting för att gå "+-0 kr", d.v.s. sett till vad man betalar i skatt och får för förmåner av t.ex. sjukvård, skola etc. Så dessa som tjänar under det beloppet får ju faktiskt lite gratis?

spoon
2013-07-29, 13:57
Moms, alkoholskatt osv... Nog har du betalat en del.

Ouch! :D