handdator

Visa fullständig version : Fråga om frekvens 3 och 4 split.


Dödslyft
2013-07-28, 12:29
Hej allesammans.

Har alltid haft problem med att bestämma mig för ett upplägg att följa och hoppar väldigt mycket mellan olika program.

Har iallafall kommit fram till att det som passar mig bäst ändå är en klassisk 3 split (push,pull,legs) eller 4 split (Bröst,Rygg,Ben,Axlar)

Till min fråga om frekvens, vill gärna försöka träna igenom hela kroppen två gånger per vecka, och hinner inte riktigt med mer en 3-4 pass.

Vad tror ni om att köra 3 spliten + ett helkropps pass, kan det fungera bra för att öka frekvensen?

Te.x

Måndag - Pull
Tisdag - Push
Torsdag - Legs
Lördag - Helkropp

Sen en liten fundering om 4 spliten.

När jag kört den innan brukar det bli såhär ungefär.

Måndag - Bröst,Triceps
Tisdag - Ben
Torsdag - Rygg,Biceps
Fredag - Axlar

Kan det ändå räknas som en frekvens på 2 gånger i veckan pga all sekundär aktivering av muskler?

Säg att man får lite ben på rygg dagen då man kör mark, och lite axlar på bröst dagen då man kör bänk, lite rygg när man böjer kanske och lite bröst på axel dagen när man kör pressar eller blir det för lite för att det ska ge effekt om målet är ökad frekvens?

Kan något av dessa alternativ fungera och vilket av dom skulle ni rekommendera?

Bara helkropp eller upper/lower har jag testat och inte tyckt varit så roliga så just nu är de inte ett alternativ iallafall.

whuddafuks
2013-07-28, 16:04
Att säga att man tränar rygg när man böjer, och bröst när man kör axelpress är väl inte riktigt sant. De kanske aktiveras i rörelsen, men du kommer inte att få så mycket utav det, så frekvensen blir mer 1 gång i veckan. Sen beror det på vilka muskler det är, triceps körs väldigt mycket i pressövningar, medans bröst behöver inte alltid följa med lika bra i vissa (så som axelpress)

slafs
2013-07-28, 16:44
Bröst, biceps
Ben, mage
Axlar, triceps
Rygg

Tränar man så kan man få de flesta muskelgrupper aktiverade 2ggr/v

-Smalbänk på tricepsdagen
-Mark på ryggdagen
-Möjligtvis lite viktade pullups på bicepsdagen

Jag tror dock att det är bättre att hålla träningen enkel o strukturerad, tex genom att köra en 2split 4ggr/v. Få övningar per pass som du verkligen ser till att öka i, genom att ha en klar bild över hur progressionen ska ske. Man kan ha olika övningar på passen över veckan.

Antingen under/överkropp
Eller
Push/pull (bröst, axlar, triceps / rygg, ben, biceps) man kan även dela på benen: quads på press o hams på drag.


Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

z_bumbi
2013-07-28, 17:11
Ett fyradagsprogram av den typen går väldigt lätt att fixa så att du får med hela kroppen två gånger per vecka men det beror självklart på vilka övningar du tänkt köra från början.

Dödslyft
2013-07-28, 18:16
Bröst, biceps
Ben, mage
Axlar, triceps
Rygg

Tränar man så kan man få de flesta muskelgrupper aktiverade 2ggr/v

-Smalbänk på tricepsdagen
-Mark på ryggdagen
-Möjligtvis lite viktade pullups på bicepsdagen

Jag tror dock att det är bättre att hålla träningen enkel o strukturerad, tex genom att köra en 2split 4ggr/v. Få övningar per pass som du verkligen ser till att öka i, genom att ha en klar bild över hur progressionen ska ske. Man kan ha olika övningar på passen över veckan.

Antingen under/överkropp
Eller
Push/pull (bröst, axlar, triceps / rygg, ben, biceps) man kan även dela på benen: quads på press o hams på drag.


Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Tack för tipset, ser bra ut!

Angående under/över så har jag inte hittat något som jag lyckats hålla mig till, tycker det blir lite för mycket på överkropps dagarna.

Push/Pull verkar roligare, men frågan är hur man ska lägga upp det så inte böjen o marklyften krockar.

Ett fyradagsprogram av den typen går väldigt lätt att fixa så att du får med hela kroppen två gånger per vecka men det beror självklart på vilka övningar du tänkt köra från början.

När jag har kört min 3 split så brukar det se ut något sånt här, då är det bara övningar som jag tycker är roliga.

Push

Bänkpress
Lutande hantelpress

Militärpress
Upprätt hantelpress
Sidolyft med hantlar

Skullcrushers
Pushdowns

Pull

Marklyft
Skivstångsrodd
Latsdrag
Rodd i kabel
Ryggresningar

Skivstångs curls
Koncentrations curls

Legs

Knäböj
Benspark
Lårcurl
Benpress

Någon form av vadpress

Jag vet inte vad som blir bäst, att köra det och lägga till ett helkropps pass eller göra om det till en 4 split och fixa om så man får med kroppen två gånger.

Har du lite tips och övriga synpunkter tar jag tacksamt emot! :)