handdator

Visa fullständig version : Slemmig/öm i halsen efter gympassen, farligt?


Ekkhe18
2013-07-28, 10:14
Hallå Kolo!

Det är såhär att nu på sistonde när jag har tränat har jag alltid blivit slemmig och öm i halsen på både morgonen och kvällen sen försvinner det under dagen och kommer tillbaka när jag ska lägga mig ungefär och så kan det hålla på i 1-2 dager sen repeteras det efter nästa gympass :(

Vet ni vad det kan bero på/är för något?
Och kan det vara nå skadligt för min kropp?
Ska jag forsätta eller Sluta träna?:confused:

Tacksam för svar!

whuddafuks
2013-07-28, 16:09
Du ska ju inte behöva sluta träna. Och farligt är det nog inte. Gå till farbror doktor så ska du nog få nå god piller för ditt besvär :)

snelhest
2013-07-28, 18:21
Sannolikt har du en infektion i halsen. Om du tränar så riskerar du att myokardit(hjärtmuskelinflammation) vilket innebär livsfara. Jag rekommenderar att du tar ett uppehåll. Infektioner kan sitta i veckor till månader.

Ekkhe18
2013-07-28, 19:38
Jadu två som säger helt olika, men kan det vara en sån allvarlig infektion? Det gör inte direkt ont är bara öm, sen när jag vaknar upp på morgonen och är öm o slemmig brukar jag ta en kopp varm kaffe så försvinner känslan nästan helt efter en halvtimme timme

sadjad
2013-07-28, 19:54
Hallå Kolo!

Tacksam för svar!

Är du BARA slemmigt så kan du utgå från att bara ignorera det TOTALT.

Skriker, grimaserar eller trycker du mycket med ansiktet under gymmpassen? I sådan fall så är det normalt att halsen blir lite öm och gör ont i vissa fall blåser halsmandlarna upp sig också.

Det är rätt så lugnt, så länge du inte trycker ännu mer och det leder till att halsmandlarna eller blodådrorna spricker i halsen. Om du vet att du "trycker" mycket med ansiktet, försök dra ner på det om det så är möjligt (helt omöjligt för mig).

Hade samma problem för cirka 2 månader sedan, halsen var öm och slemmig som du beskrev, jag ignorerade det totalt och fortsatta trycka allt vad jag hade på gymmet vilket resulterade i att halsmandlarna blåste upp sig så mycket att jag bara kunde äta flytande/mixad mat.

Om du varken Skriker, grimaserar eller trycker mycket med ansiktet så har jag ingen aning vad det är, uppsök läkare, förmodligen inget farligt.

Det är med stor sannolikhet inte hjärtmuskelinflammation fast man kan ju inte vara 100% säker men jag tvivlar starkt på det.


Symtom

Bröstsmärta
Kongestiv hjärtsvikt
Palpitationer


En virusinfektion innebär oftast att man har feber, är trött, har muskelvärk eller ont i halsen. Om du samtidigt har ont i bröstet, hjärtklappning och är andfådd visar det på att hjärtsäcken eller lungsäckarna kan vara inflammerade.

Hjärtsäcksinflammation ger oftare bröstsmärta som påverkas av andning och läge. Smärtan vid hjärtsäcksinflammation kommer plötsligt som en skarp, skärande känsla bakom bröstbenet. Den blir nästan alltid värre när man andas in.


Hjärtmuskelinflammation ger ofta en mer diffus bröstsmärta.

tomasrensten
2013-07-28, 20:11
Ska du vila från varje skitsak så kommer du träna en gång i månaden

whuddafuks
2013-07-28, 20:46
Ska du vila från varje skitsak så kommer du träna en gång i månaden

Låt han fråga förfan. Att träna vid en 'skitsak' som halsont kan leda till död om du har riktigt jäkla otur. Nu verkar det ju inte vara någon inflammation/sjukdom om TS endast känner vid morgon och kväll, men kan dock vara smart att gå till någon kunnig och kolla. Better safe than sorry

Ekkhe18
2013-07-28, 21:40
Är du BARA slemmigt så kan du utgå från att bara ignorera det TOTALT.

Skriker, grimaserar eller trycker du mycket med ansiktet under gymmpassen? I sådan fall så är det normalt att halsen blir lite öm och gör ont i vissa fall blåser halsmandlarna upp sig också.

Jaha kan det vara en anledning till detta, var ganska hes en morgon efter ett gympass också, är nog förmodligen som du skriver.

Men en annan sak jag oroar mig för att en av symtomen stämmer in på mig jävligt bra! "ger oftare bröstsmärta som påverkas av andning och läge. Smärtan kommer plötsligt som en skarp, skärande känsla bakom bröstbenet. Den blir nästan alltid värre när man andas in" Kan hända att jag får detta mellan 2-5 gånger i månaden och att när jag andas in gör det förjävla ont så lär försöka hålla andan tills det går över... Kan det bero på något annat eller kan det vara inflammation? :confused:

Ekkhe18
2013-07-28, 21:41
Jo är en sån person jag, hellre på den säkra sidan än på den osäkra, hellre fråga för mycket än för lite!

tomasrensten
2013-07-28, 21:45
Låt han fråga förfan. Att träna vid en 'skitsak' som halsont kan leda till död om du har riktigt jäkla otur. Nu verkar det ju inte vara någon inflammation/sjukdom om TS endast känner vid morgon och kväll, men kan dock vara smart att gå till någon kunnig och kolla. Better safe than sorry

Man kan ramla och dö när som om man har riktigt jäkla otur.

nothingendshere
2013-07-28, 21:48
Låter som en muskel eller nerv som klämt sig bara, andas in snabbt och hårt så brukar det släppa. Jag tror inte hjärthinneinflammation ligger i myser på dig så länge, om du haft det och tränat med det, så lär du känt av värre symptom. Men för att inte vara orolig gå o kolla dig på VC!

sadjad
2013-07-28, 21:52
Jaha kan det vara en anledning till detta, var ganska hes en morgon efter ett gympass också, är nog förmodligen som du skriver.

Men en annan sak jag oroar mig för att en av symtomen stämmer in på mig jävligt bra! "ger oftare bröstsmärta som påverkas av andning och läge. Smärtan kommer plötsligt som en skarp, skärande känsla bakom bröstbenet. Den blir nästan alltid värre när man andas in" Kan hända att jag får detta mellan 2-5 gånger i månaden och att när jag andas in gör det förjävla ont så lär försöka hålla andan tills det går över... Kan det bero på något annat eller kan det vara inflammation? :confused:

Om symptomerna i citatet ovan är i samband med det du skrev innan så bör du genast kolla upp det med en läkare.

Annars är det bara en närv som är i kläm, händer för mig och alla i min släkt och som jag känner, fast INTE så ofta, utan 1-2 gånger var tredje eller varannan månad, men oavsett vad så är det för ofta det inträffat oavsett om det är i samband med slem och värk i halsen.
Sök dig till en läkare oavsett, du kan inte få mer hjälp här på forumet.

Ett tips, säg till din läkare att har SAMTIDIGT ont i halsen som bröstsmärtor, då kommer han direkt att undersöka dig för Hjärtmuskelinflammation och då kommer du få svar om du har det eller inte, annars kan det hända att han säger samma sak som jag, en nerv som är i kläm och sedan skickar hem dig men rekomendationen att du ska massera in området. Har varit hos doktorn ang detta.

Mer kan jag inte hjälpa dig, min kunskap tar slut här om detta området.

No Gain, No Pain.
No Gain, If Hjärtmuskelinflammation it will make you die

Ekkhe18
2013-07-29, 18:59
Men bröstbesväret eller vad man ska kalla det har jag säkert haft hela mitt liv så tror ändå inte att det är nå större problem :) men ska dock kolla ändå utifall :)