handdator

Visa fullständig version : Ryggövningar


Flex1B
2013-07-28, 09:24
Hej!
Jag är sjutton år, arton i augusti.
Jag väger sextioåtta kilo och är hundrasjuttiosju centimeter lång.
För tillfälligt tränar jag minst sex gånger i veckan (i gym, styrketräning).
Jag har nu stött på ett problem som har med ryggen och axlarna att göra, jag vet alltså inga bra övningar som verkligen tar på ryggen och axlarna.
Det vore jätte snällt om jag kunde få någon form av schema som jag kan följa.

(Om någon frågat samma sak på en annan tråd så ber jag om ursäkt, har inte riktigt kommit på hur detta forum fungerar, att skicka vidare mig till en annan tråd (ifall det finns) vore också snällt!)

Tack på förhand!

Mvh
Flex1B :)

tlk
2013-07-28, 09:42
Rygg tar du lämpligtvis med latsdrag/chins, rodd, och marklyft.

Axlar? Sidolyft. Militärpress. Lite rodd för baksidan.




Det finns någon tråd med scheman som du säkert kan hitta.

Flex1B
2013-07-28, 12:11
Tackar Tlk!
Jag vet inte riktigt hur alla övningar ska utföras men jag antar att instruktioner på hur man ska göra finns på youtube eller google.

Tack så mycket för din hjälp!:)

straand94
2013-07-28, 13:20
Tackar Tlk!
Jag vet inte riktigt hur alla övningar ska utföras men jag antar att instruktioner på hur man ska göra finns på youtube eller google.

Tack så mycket för din hjälp!:)

Precis, titta på videorna hur utförandet är sen får du tweeka om det lite tills det känns bra och "tar" i musklerna.

tlk
2013-07-28, 13:35
http://www.styrkelabbet.se/styrketraningsovningar/

Simonfrisk
2013-07-28, 15:39
Finns alla möjliga övningar till ryggen, men sen beror det ju på hur du delar upp ditt träningsupplägg också, som Axlar, vissa övningar för axlar, tar ju även på baksidan, alltså på ryggen.

Det finns jätte många trådar om övningar osv, använd Google (sökmotorn) så kommer du garanterat hitta någonting.

Och kom ihåg att allt det gäller på, är att du lyfter rätt i övningen, inte så att du ska maxa och köra så mycket du pallar (tar du för mycket vikt, som du inte hanterar) tar du i med fel muskler, och då blir det inte bra, förstår nog du med.

Så se över din träning, be någon coach eller någon på gymmet att kolla in din teknik på alla övningar, och ser det bra ut, är det bara att kötta.

whuddafuks
2013-07-28, 15:57
finns massvis här: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

står även hur du ska utföra övningen och vilka muskler den tar på

Flex1B
2013-07-28, 16:05
Tack för hjälpen alla,
Fick precis all hjälp jag kunnat önska mig! :)