handdator

Visa fullständig version : Sjunger Mp3 spelarna på sista versen?


Sparven från Minsk
2013-07-28, 08:37
Innan smartphones intåg så var det ju extremt populärt med mp3 spelare i alla dess former och slag.
Har dessa apparater spelat ut sin roll nu när alla sitter med en smartphone i näven?

Själva formatet mp3 är väl mer eller mindre överflödigt nu när vi har tjänster som spotify. Ipod touch till exempel kör ju dock med Spotify.
Men har Ipoden en chans mot dagens smartphoneseller är det dags att skrota dem helt?

Enda fördelen jag ser med en dedikerad spelare, ipod nano alt Ipod touch är att spara batteri i telefonen alt en mer oöm hantering kan ursäktas.
Största nackdelen är väl att man måste släpa med sig två manicker vart man än ska gå.

Tankar?

sudoo
2013-07-28, 08:40
Jag har inte använt MP3-spelare de senaste fyra åren utan det är telefonen som står för det. Att ha med mig två apparater dagligen överallt är uteslutet.

Sheogorath
2013-07-28, 08:46
Jag kommer se ett användningsområde för min spelare, och det är som mediaförvaring kopplad till en miniförstärkare i köket som driver ett par takhögtalare i badrummet. Det finns elegantare lösningar, men det är ett användningsområde iaf.

Men jag svarade "Ja" på din fråga. Med nätverksintegrerade trådlösa musiksystem som kan styras från telefoner och plattor så har definitivt spelarna spelat ut sin roll.

ducedo
2013-07-28, 08:49
Utan tvekan. Enda gången jag har använt min MP3-spelare sedan jag köpte en smartphone är ett fåtal gånger vid löpning då en Shuffle är bra mycket smidigare än en stor telefon.

Ser för övrigt ut som att kompaktkameran kommer följa efter. Flera stora tillverkare har lagt ner sina produktlinjer samtidigt som iPhone har tagit över totalt på Flickr. Den bästa kameran är den man har med sig och i princip alla har en mobil på sig. I takt med att kvalitén på mobilkameran ökar så försvinner dessutom poängen med att ha en kompaktkamera som endast plockas fram vid viktigare tillfällen.

Mackan58
2013-07-28, 08:50
Good night sweet prince.

Minns med värme min första mp3-spelare i vilken Feuer Frei gick på repeat. Good times...

Good times.

Sparven från Minsk
2013-07-28, 08:54
Håller med många i tråden!
Enda fördelen jag ser är att man sparar batteriet på sin telefon, som går sjukt snabbt i vanliga fall med så...
Nackdelen är att ha två saker att släpa på.

Och som någon sa, kameran går nog samma dystra öde till mötes.

Kan de bara piffa till batteritiden på smartphones så...

Ronn
2013-07-28, 08:56
Telefonerna kan ju även spela upp MP3, jag använder dock min gamla mp3spelare när jag är ute och cyklar, har den i ryggan, men skulle nog vara svårt att motivera att köpa en ny.

HMB
2013-07-28, 09:05
Nej, det tycker jag inte. Jag har själv en Philips GoGear Spark hängandes runt halsen när jag är på gymmet. Jag skulle verkligen inte vilja gå runt med en stor mobil hängandes runt halsen eller ha i fickan.

http://www.anythingbutipod.com/archives/images/spark/philips-spark-16.jpg

Olegh
2013-07-28, 09:10
Döende, men inte utdöda.

HVR
2013-07-28, 09:27
Gymmet är ett solklart användningsområde för mig iaf. Som HMB skriver, vem vill gå runt med en stor telefon i fickan på gymet ?!

Olegh
2013-07-28, 09:33
Gymmet är ett solklart användningsområde för mig iaf. Som HMB skriver, vem vill gå runt med en stor telefon i fickan på gymet ?!

Min telefon är inte något bekymmer när den hänger med, snarare tvärtom. Undviker så långt det går att lämna den i något skåp/väska också för den delen.

Matsa
2013-07-28, 09:34
Bluetooth kanske kan vara en lösning på gymmet? Själv gillar jag inte att ha lurar när jag tränar så jag kan inte uttala mig så mycket.

tlk
2013-07-28, 09:40
Har inte använt min sansa clip+ en sekund sen jag blev med smartphone. Inte digitalkameran heller för den delen.

Synd att den inte ersätter gymboss-timern ordentligt. *cupid*

Förhoppningsvis så ersätter den min plånbok (körkort, kreditkort..) illa kvickt. Gillar inte att gå runt med massa saker.

Nej, det tycker jag inte. Jag har själv en Philips GoGear Spark hängandes runt halsen när jag är på gymmet. Jag skulle verkligen inte vilja gå runt med en stor mobil hängandes runt halsen eller ha i fickan.

http://www.anythingbutipod.com/archives/images/spark/philips-spark-16.jpg

Gymmet är ett solklart användningsområde för mig iaf. Som HMB skriver, vem vill gå runt med en stor telefon i fickan på gymet ?!

Bluetooth kanske kan vara en lösning på gymmet? Själv gillar jag inte att ha lurar när jag tränar så jag kan inte uttala mig så mycket.



Precis.. Telefonen i gymbagen. Bluetooth-lurar i örat.

timoat
2013-07-28, 09:43
JAg kör en liten MP3 spelare när jag jopggar som man kan fästa i tshirt nacken. Väntar dock på att spotify ska släppa en lite rackare så man skulle kunna komma åt sina playlists på den, det hade varit sweet!

Woody R
2013-07-28, 09:49
Använder min ipod shuffle varje dag på gymmet, liten, lååång batteritid, byter låt osv med ett knapptryck på kabeln!

StarkaUlf
2013-07-28, 10:16
Det beror på om det tar slut batteri mitt i låten.

Men jag tror nog dom börjar bli färre och färre. Jag använder dock hellre min mp3-spelare än mobilen när jag är och tränar.

High1ander
2013-07-28, 10:22
Jag älskar min mp3-spelare, nu har jag ingen smartphone, för jag tycker det är ganska osmart att ha en mobil som man hela tiden måste ta med sig en laddare för eftersom de bara räcker i en dag om man just använder dom för musik eller film (min nuvarande mobil som är 2006 modell, första med just mp3 håller fortfarande en vecka per laddning). Alltså, jag vill inte klanta mig och spela slut på batteriet i en mobil så man inte kan göra viktiga saker sen, som att ringa.

Sen är min mp3spelare mycket mindre än en mobil också, så bra för träning.

Grotesk
2013-07-28, 12:16
Jag kör alltid med min kära mp3-spelare. Svart, inga sladdar, bra ljud för att vara in-ear, bra batteri, folk tror det är dubbel-handsfree för telefon.. WINNING.

The_RobRoy
2013-07-28, 13:14
Finns det alltså mp3 spelare med inbyggd bluetooth för trådlösa hörlurar.. ..varför har jag inte tänkt på detta, låter ju toppen..

Några paket ni rekommenderar som sitter bra i örat?

gohei
2013-07-28, 13:20
Enda gången jag lyssnar på musik med lurar är på jobbet och då är det ungefär hälften hälften. Vill ja lyssna på webbradio blir det mobilen med ett par blåtandslurar men annars blir det vanliga mp3n. Bäst är ju klart mp3 för kör ja musik i mobilen ett helt jobbpass så är det inte många procent batteri kvar sen.

PureWhey
2013-07-28, 13:54
Gymmet är ett solklart användningsområde för mig iaf. Som HMB skriver, vem vill gå runt med en stor telefon i fickan på gymet ?!

Jag, loggar även mina pass på mobilen. Skulle aldrig ladda ner musik heller, för obekvämt jämfört med spotify / soundcloud.
Ett anteckningsblock tar minst lika mycket plats, och då måste man printa in det i datorn manuellt.
Den enda gången jag skulle kört mp3 är nog om man lyssnar under långa arbetspass där batteriet skulle dött på mobilen.

Kryss
2013-07-28, 14:07
Har med mig min nano gen3 när jag reser fortfarande, överlägsen batteritid och storlek jmf telefonen.

Patriarch K
2013-07-28, 14:15
Det är faktiskt jäkligt skönt att slippa dra med den där förbannade luren överallt. Dock har jag väl själv inte använt min mp3-spelare på säkert 2 år, men jag har inte heller använt mobilen i musiksammanhang så! Men det är en väldig lättnad att inte ha med mobilen vart man än går så därför har mp3-spelaren fortfarande fördelar. Likaså digitalkameran, det blir ju oftast bättre bilder också (om man inte jämför med de dyraste telefonerna kankse).

knuckles
2013-07-28, 14:20
Använder en liten ipod nano till träning, mkt smidigare än en fet smartphone som dessutom inte fungerara då den är täckt med svett eller annan vätska.

Janne
2013-07-28, 14:48
Jättestor telefon: 5700kr. Pytteliten MP3-spelare med clip: 69kr. Vilken utsätter jag helst för gymmiljö? ;)
Däremot har MP3-spelaren t.o.m. sämre batteritid än telefonen, men för de pengarna får man inte så mkt. Sandisk sansa clip som jag hade innan var fantastisk dock. Sorgligt att den dog, glappade sönder i hörlursingången efter några års dagligt användande.
Dessutom...telefon på gymet?

spoon
2013-07-28, 15:16
En spotifyspelare hade varit gött att ha till gymet. En liten manick med bara spotify och möjlighet för att lagra playlists offline. Finns det redan? Jag orkar inte mecka med att ladda ner musik längre.

The_RobRoy
2013-07-28, 16:28
Jättestor telefon: 5700kr. Pytteliten MP3-spelare med clip: 69kr. Vilken utsätter jag helst för gymmiljö? ;)
Däremot har MP3-spelaren t.o.m. sämre batteritid än telefonen, men för de pengarna får man inte så mkt. Sandisk sansa clip som jag hade innan var fantastisk dock. Sorgligt att den dog, glappade sönder i hörlursingången efter några års dagligt användande.
Dessutom...telefon på gymet?

Jag köpte nyligen en ny Sandisk Sansa, hade den första modellen som tillslut gav upp, nu köpte jag nyligen en Clip ifrån amazon, men kändes som jag fick betala lite överpris..

4623
2013-07-28, 16:32
Har alltid mp3spelare på gymmet då jag inte har några fickor i mina träningskläder. Sen är den bra mycket smidigare än att springa runt med lur och jag slipper ett störningsmoment.

TheGhr
2013-07-28, 21:56
Det är nice till gymmet. Slipper samtal då också.