handdator

Visa fullständig version : sista delen av denna resan..


Fjs9091
2013-07-27, 21:57
Jag är 44 år, 182/89.. Samma som när jag gjorde värnplikten, perfekt enligt mig.. Jag de senaste 2 åren gått från 116 till 89, var inte fet men jävligt tung. Jag har aldrig brytt mig om att finslipa formen, jag har alltid tyckt den var bra till mina behov, jag var ruskigt deffad fram till jag var 30 år, sedan valde jag att bulka och lyfta tungt, då passade det att vara lite fluffig..(tyckte jag).. Nu har jag en bra vikt, vill inte gå ner men skulle vilja konvertera från en fett procent på 16 till 10.. Har en mkt bra ämnesomsättning, äter mkt för att hålla vikten, ligger på ett fördelat energiintag på ca. 33% jämt fördelat mellan kolhydrater, fett och protein. 3 dagar styrka, 7 lågintensiva kardio, 3 högintensiva kardiopass per vecka. Mitt basintag ligger på 2500 kcal/dag, håller vikten mellan 89-91 stabilt.

Fråga: Vad ska jag tänka på om jag vill skruva till min deff utan att tappa vikt?

Halvar
2013-07-27, 22:35
Att inte tappa vikt på din deff kan du glömma.Vad gör det om du går ner i vikt?

Ronn
2013-07-28, 07:56
Varför är du fixerad vid hur mycket du väger? Det är bara ett mått, du vill bli av med fett och fett väger.

abstract
2013-07-28, 09:25
Om du vill tappa ca 15kg fett, utan att gå ner i vikt, måste du samtidigt lägga på dig 15kg muskler. Då har du "konverterat" från 16%bf till 10%bf på samma vikt.

Om du inte vill gå upp i fett under denna tiden (bulka) du bygger 15kg muskler för att sedan skala bort fettet, får du nog räkna med att det tar ett tag. Om man genrellt säger att man kan gå upp 2-4 kg ren muskelmassa per år med alla rätt; bra kost, strukturerad träning, inga sjukdomar osv så...

5 års fokus. Typ. Give or take. För formen du söker. Som sagt GROVA generaliseringar och utan genetiska fördelar, personliga bakgrundsparametrar etc etc ...men bara för att sätta igång tankarna liksom att det krävs en del.

Fjs9091
2013-07-28, 10:51
Anledningen till "låsningen" på min vikt är en mycket exklusiv italiensk garderob, jag har nyligen konverterat klart denna till min nuvarande storlek och min ekonomi klarar inte att konvertera garderoben igen.
En vanlig "ful" deff klarar jag själv, anledningen till att jag bad er om inspiration är att jag vet att det går att konvertera.. Tid har jag massor med.
Till sist, om jag ska ändra i runda slängar 5% fett och lägg på motsvarande muskler så handlar det om en viktskitftning på ca. 5kg, inte 15kg.. Jag skulle estimera ca. 2 år att fixa detta utan att gå ner i vikt under tiden.

Jag var inne på att få hjälp med finliret, inte grovarbetet..

Tankarna jag har är att bibehålla kosten som den är idag. Proteinet kommer nästan uteslutande från fisk, baljväxter och till viss del fågel, kolhydraterna från grönsaker och fettet från feta baljväxter, fet fisk och nötter.. energiprocenten tänkte jag inte pilla på.

Kommer att öka på en dag styrka till, samt att byta ut lågintensiva kardiopass mot intervallträning för att maximera fettförbränning utan att bränna muskelvävnad..

Är jag ute och cyklar?

abstract
2013-07-28, 15:30
Anledningen till "låsningen" på min vikt är en mycket exklusiv italiensk garderob, jag har nyligen konverterat klart denna till min nuvarande storlek och min ekonomi klarar inte att konvertera garderoben igen.
En vanlig "ful" deff klarar jag själv, anledningen till att jag bad er om inspiration är att jag vet att det går att konvertera.. Tid har jag massor med.
Till sist, om jag ska ändra i runda slängar 5% fett och lägg på motsvarande muskler så handlar det om en viktskitftning på ca. 5kg, inte 15kg.. Jag skulle estimera ca. 2 år att fixa detta utan att gå ner i vikt under tiden.

Jag var inne på att få hjälp med finliret, inte grovarbetet..

Tankarna jag har är att bibehålla kosten som den är idag. Proteinet kommer nästan uteslutande från fisk, baljväxter och till viss del fågel, kolhydraterna från grönsaker och fettet från feta baljväxter, fet fisk och nötter.. energiprocenten tänkte jag inte pilla på.

Kommer att öka på en dag styrka till, samt att byta ut lågintensiva kardiopass mot intervallträning för att maximera fettförbränning utan att bränna muskelvävnad..

Är jag ute och cyklar?

Jag är den som är ute och cyklar, som räknade på att du idag väger 89kg och ligger på 16% bf. 0.89x16=14.24kg bf. Du kommer bli JÄVLIGT slimmad om du går ner allt det jag räknade på;)

Men som du säger 5kg "omvandling" på 2 års tidsplan är väl inga problem med hjärta och hjärna. Du verkar ju besitta båda:) Att motiveringen är modemässig köper jag, eftersom jag av samma anledning undviker bli så grov som jag var för typ 8 år sedan;)